Arturia PolyBrute Noir

Na een zwarte versie van de MatrixBrute volgt nu ook een zwarte versie van de PolyBrute.

Uiteraard is er niets gewijzigd aan de mogelijkheden/specificaties. Het is gewoon een andere kleurstelling.

banner-image.png


Bron: Arturia - PolyBrute Noir Edition - PolyBrute Noir Edition
 
Vet zo die zwarte editie.

Verbaas me er regelmatig over dat z’n broertje de Matrixbrute voor zo’n lage prijs te krijgen is 2ehands.

Ongelofelijk vette Synth, en je ziet ze geregeld voor 1000/1200 te koop staan.
 
ja echt een vet ding idd. heb hem 2 weken te leen gehad.
voor 1000 euro koop ik er wel 1 :)
is wel een groot ding.
maar wat een sound. een moderne Arp 2600 vind ik.
 
Ik vind de Matrixbrute mooi om te zien maar de klank brrr
Wat vind je er zo brrr aan? Ik heb geen Arturia bespeeld en ben zelf niet gelijk aangetrokken tot scheurfilters en drive dingen. Heeft jouw waardering daar mee te maken?
 
Ik vind de Brute serie op uitzondering van de PolyBrute na allemaal niet mooi qua klank. Te schel, te schreeuwerig. Wat dat betreft was ik verrast toen ik demo's van de PolyBrute hoorde, want die heeft wel een mooie klank imo. Ik zou hem zelf een andere naam gegeven hebben om onderscheid te maken met de schreeuwlelijkerds uit de serie.
 
Ik vind de Brute serie op uitzondering van de PolyBrute na allemaal niet mooi qua klank. Te schel, te schreeuwerig. Wat dat betreft was ik verrast toen ik demo's van de PolyBrute hoorde, want die heeft wel een mooie klank imo. Ik zou hem zelf een andere naam gegeven hebben om onderscheid te maken met de schreeuwlelijkerds uit de serie.
Ja net als die dingen van Moog. Degene die daar de namen verzint mag ook wel eens langs een psychotherapeut, voor dat de hele tent overhoop geschoten wordt.
 
Ziet er mooi uit en lijkt me een synth zonder al te veel menu diving.
Klopt en de paar zaken die je dan wel kunt 'menu diven' kunnen makkelijk via een druk - en vasthouden op de settings knop + sectie/knop waar je wat wilt veranderen.

Als voorbeelden:

- Je kunt de sub-osc laten standaard als crossfade gebruiken met de saw/tri/square, maar het kan ook als extra mix via het vasthouden van de settings knob + een draai aan de sub knob te geven van osc2. Nu kun je kiezen tussen crossfade en level.

- Hetzelfde geld bijvoorbeeld voor de Metalizer van osc1. Daar heb je de keuze tussen 1. Legacy (Triangle) en 2. Level (All waves)

- Of bijvoorbeeld de settings voor synced delays (dotted/triplet/straight) etc..

Verder klinkt hij erg goed en samen met die Morph functie is het echt een poly die men als synthesizer liefhebber een keer goed en lang zou moeten proberen...
 
De Polybrute is ook wel mooi.

Je kan aan de Matrix Brute iig wel een randje geven.
Maar drive, fm en feedback moet je wel met mate gebruiken als je geen schreew klanken wil.
Een MS20 kan ook heel lief en mooi klinken.
Maar als je daar nooit mee gespeeld hebt dan houd je altijd een vooroordeel daat het een schreeuw bak is.
Wat die natuurlijk wel kan.

Kijk over smaak kun je niet twisten.

Wat de een mooi vind gaat de ander van over zijn nek.
Dat 'schelle' zie ik meer als hoog definitie en dat is iets wat vaak bij analoge synths mist.
Daardoor ligt the Matrixbrute lekker in de mix.
Ik kreeg er organische, hout achtige klanken, water, bubbles, Moog bassen, Arp bassen, lieve sounds etc etc.
Maar natuurlijk kan die ook schreeuwen.

Voor mij is de Matrix Brute de nummer 1 monosynth omdat hij klankmatig het meest veelzijdig is van allemaal is.
Helemaal tof dat je 3 osc's via de cv, gate outs erbij kan prikken.
Een prima alternatief voor de Arp2600, Pro One, MS20 en al een klassieker.
De Matriarch en Pro 3 daar weet ik wat minder van.
Denk dat de Matriarch er mooi en romig is maar wellicht minder veelzijdig.

Vind de naam ....Brute wel een lompe naam trouwens.
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Matrixbrute lekker in de mix
Exact dit dus.

De MB ligt inderdaad fantastisch in de mix, is wellicht nu zelfs wel de Synth waar je het meeste “bang for Buck” krijgt met lage 2e hands prijzen.

Blijft tuurlijk allemaal smaak, niet iedere Synth klikt bij iedereen.

Maar schreeuwerig vind ik hem allerminst.

(on topic) De polybrute is ook echt een hele goed klinkende synth die makkelijk mee komt met de grotere polys die vandaag de dag te koop zijn.
En ook normaal of zelfs scherp geprijsd.
 
Ik herinner me de minibrute. Klonk altijd ellendig. Ga ik naar n concert, was prima. Bleek t oa de matrixbrute te zijn die gesaffelstein gebruikt . Tja, arturia komt er toch niet terug in.
 
ik heb zo ongeveer alle arturias hier gehad, en een aantal zijn gebleven.. mbt de sound hebben ze allemaal dezelfde truc: er zit op verschillende punten vervorming ingebouwd als onderdeel van de sound. Zo lang je je volumes (zowel bv main volume als in een aanwezige vca of mixer) op ergens rond 50% of zeker niet boven 75% houdt, klinken ze gewoon normaal zoals een andere synth en kunnen ze ook poeslief en subtiel klinken ;-) zet alles qua volume op max (wat je bij veel synths automatisch doet) dan wordt het rampestampen ;-)
 
Ik ben op een polybrute gaan spelen met geld op zak.
Heb hem laten staan. niet echt slecht maar ook niet Wow. dan die 6voice beperking met de nodige note drop-out was er te veel aan.
 
Back
Top