Fabfilter TWIN-3 soft synthesizer uitgebracht

twin-3-intro.jpg




Fabfilter heeft vandaag de opvolger van hun software synthesizer Twin2 uitgebracht: Twin3.

Er is veel verbeterd/veranderd:
  • Vierde oscillator toegevoegd
  • Geluid verbeterd van zowel de oscillatoren als de filters
  • Ingebouwde effecten uitgebreid en verbeterd
  • Nog meer modulatie opties
  • Modulatie zichtbaar bij de parameter zelf
  • 64 stemmige polyfonie en unison (hoe zou dat klinken?)
  • Schaalbare UI met full-screen modus
Voor een uitgebreid overzicht zie de pagina van Twin 3.

Bron: FabFilter Twin 3 - Synthesizer plug-in
 
Last edited by a moderator:
Voor een upgrade vanaf het hele fabfilter pakket kost 'ie €45 euro. Lijkt me wel tof, fijne interface, maar heb twin 2 amper gebruikt vanwege andere soft synths. Even over denken nog.
 
Bij mij ook 45 euro. Ik heb hem gekocht, voor dat bedrag kon ik hem niet laten schieten. De interface is inderdaad erg fijn, zoals alle Fabfilter plugins, wel missen er veel features wat andere synths wel hebben, wat ik wel mooi vind is de Volcano 3 achtige filters die er in zitten. Ik ga hem nog verder uit pluizen.
 
Deze interface geeft, naar mijn mening, echt een nare gebruikerservaring voor een synth. It just doesn't make sense. Terwijl ik erg te spreken ben over hun design en gebruiksvriendelijkheid wat betreft FX plugins (hoewel dat bij de laatste versie van Timeless naar mijn idee weer een paar stappen achteruitging in vergelijking met zoiets als Pro MB of Pro R).
 
Ik vind het er juist wel goed uitzien op het eerste gezicht, maar het zal moeten blijken in de praktijk of het werkt. Heb daar op zich wel vertrouwen in. De vraag is vooral wat nóg een soft synth toevoegt aan de enorme hoeveelheid die er al is. Maar ik wil hem zeker wel even demoën.
 
Ik vind de interface juist erg goed, het is wel een beetje afwijkend van andere synths, maar als je het een beetje door hebt werkt het erg lekker, ik ben blij dat ze hetzelfde systeem nu gebruiken als in Timeless 3 en Volcano 3. Het is inderdaad de vraag wat het toevoegt, in principe niet veel, want het kan niet meer dan bijvoorbeeld een Serum, het kan juist minder, maar wat het doet, doet het wel extreem goed. De geluidskwaliteit van deze synth is subliem, en de filters komen rechtstreeks uit Volcano, dat zit dus ook wel snor. Voor de volle mep zou ik deze zeker niet hebben gekocht, maar ik heb er nu 45 euro voor betaald, dat vind ik hem zeker wel waard.
 
Ik twijfel een beetje. Ik ben 90% zeker dat ik 'm niet koop. Geluidskwaliteit zal echt wel in orde zijn, maar ik heb alle plugins al van ze, dus wat let me om hun filter, saturation, delay en galm achter een synth met leuke Oscillatoren te plakken? Het enige wat het zou toevoegen is dat er wat modulatie synchronisatie zou kunnen plaatsvinden vanuit de "moeder UI".

Ik denk eerder dat ik dan zou gaan voor Serum, Spire of Dune3. Daar zijn ook bakken genre-specifieke patches voor te krijgen.
 
Ik twijfel een beetje. Ik ben 90% zeker dat ik 'm niet koop. Geluidskwaliteit zal echt wel in orde zijn, maar ik heb alle plugins al van ze, dus wat let me om hun filter, saturation, delay en galm achter een synth met leuke Oscillatoren te plakken? Het enige wat het zou toevoegen is dat er wat modulatie synchronisatie zou kunnen plaatsvinden vanuit de "moeder UI".

Ik denk eerder dat ik dan zou gaan voor Serum, Spire of Dune3. Daar zijn ook bakken genre-specifieke patches voor te krijgen.
Klopt wat je zegt, ik heb ook de filter, delay en reverb van FF, die dan ook nog een stuk uitgebreider zijn als in deze synth. Ik heb ook Serum en Spire, Spire vind ik dan wel wat verouderd worden, hoewel dat wel altijd 1 van mijn favoriete synths was. Serum is een top favoriet van mij. Ik denk dat Twin 3 er niet aan kan tippen, wellicht ga ik het vooral gebruiken voor de simpliciteit, als ik bijvoorbeeld een simpele bass pluck nodig heb oid. Of het gaat bij mij stof happen, we zullen zien.
 
Het is inderdaad de vraag wat het toevoegt, in principe niet veel, want het kan niet meer dan bijvoorbeeld een Serum, het kan juist minder, maar wat het doet, doet het wel extreem goed.

Daar vertrouw ik ook op en heb 'm dus aangeschaft. Ik wilde er morgen eens goed voor gaan zitten, maar daar heeft een heleboel werk (weer) een spreekwoordelijk stokje voor gestoken.
 
Klopt wat je zegt, ik heb ook de filter, delay en reverb van FF, die dan ook nog een stuk uitgebreider zijn als in deze synth. Ik heb ook Serum en Spire, Spire vind ik dan wel wat verouderd worden, hoewel dat wel altijd 1 van mijn favoriete synths was. Serum is een top favoriet van mij. Ik denk dat Twin 3 er niet aan kan tippen, wellicht ga ik het vooral gebruiken voor de simpliciteit, als ik bijvoorbeeld een simpele bass pluck nodig heb oid. Of het gaat bij mij stof happen, we zullen zien.

Ik snap je en ervaar het zelfde met Spire. Voor jaren was dit mijn main synth to go, maar onlangs heb ik Serum weer geopend en heb de Spire daarna niet meer aangeraakt. Nou ja, een enkele keer en toen klonk het verouderd. En dit is best wel gek eigenlijk, want volgens mij klinken ze redelijk het zelfde wanneer je alleen met een de standaard wave forms etc. geluid gaat maken. Zou het misschien kunnen dat we de presets en zo al zo vaak hebben gehoord waardoor een andere synth een stuk frisser/nieuwer kan klinken?
 
En dit is best wel gek eigenlijk, want volgens mij klinken ze redelijk het zelfde wanneer je alleen met een de standaard wave forms etc. geluid gaat maken. Zou het misschien kunnen dat we de presets en zo al zo vaak hebben gehoord waardoor een andere synth een stuk frisser/nieuwer kan klinken?
Serum wordt geroemd vanwege de super goeie geluidskwaliteit en heeft goeie filters en visuele envelopes en lfo's, ik vind Spire daarentegen wat falen in de filters, maar wel weer ijzersterke reverbs hebben, het is zelfs zowat de enige synth waarin ik de interne reverbs gebruik (er was overigens vorig jaar een update met nieuwe reverbs!). het verouderde aspect vind ik vooral de envelopes en lfo's die niet visueel zijn. Twin 3 kan zeker tippen aan de kwaliteit van Serum, en al helemaal met de high quality knop aan. De filters zijn geweldig. Alleen heeft Twin 3 lang niet alle features die je zou verwachten in een synth. Ik doe meestal niet zoveel met presets, het leukste vind ik de sounds opbouwen vanaf de init.
 
Ik moet eerst Arturia Pigments maar eens helemaal doorgronden, voor ik een verre neef onderdak bied. :) Ben op zich wel fan van experimenten met interface-elementen en Twin ziet er fraai uit.
 
Ik heb hem even getest, geluid is vrij modern. Niet bijzonder.
Geen reset van de default value wanneer je dubbelklik doet. Moet je command toets bij gebruiken, minor issue
Maar die UI man, dat is echt gaar, heel veel open vlakken. Filters zonder knoppen maar als een EQ weergegeven.
My first sony kleurtjes en een vrij steriel gebeuren (past wel bij de sound :D)

Maar erg basic hoor qua synthese zonder al die kleurpotloden mods.

Geef mij maar gewoon een standaard subtractieve layout ipv deze moderne approach.

Ik heb veel meer plezier met zon arturia minifreak bijv. Ook een iets andere approach dan de standaard subtractieve synths, maar die is gewoon leuk om mee te spelen. Hier zit je continu tegen die filter/eqs aan te kijken. En een spectrogram heb ik al op een aparte monitor lopen :)
 
Ik heb hem even getest, geluid is vrij modern. Niet bijzonder.
Geen reset van de default value wanneer je dubbelklik doet. Moet je command toets bij gebruiken, minor issue
Maar die UI man, dat is echt gaar, heel veel open vlakken. Filters zonder knoppen maar als een EQ weergegeven.
My first sony kleurtjes en een vrij steriel gebeuren (past wel bij de sound :D)

Maar erg basic hoor qua synthese zonder al die kleurpotloden mods.

Geef mij maar gewoon een standaard subtractieve layout ipv deze moderne approach.

Ik heb veel meer plezier met zon arturia minifreak bijv. Ook een iets andere approach dan de standaard subtractieve synths, maar die is gewoon leuk om mee te spelen. Hier zit je continu tegen die filter/eqs aan te kijken. En een spectrogram heb ik al op een aparte monitor lopen :)
Het dubbelklik verhaal zit in al hun plugins, is inderdaad minder fijn. De filters vind ik juist een groot pluspunt van de synth, dat is gewoon een little Volcano. Na een paar dagen met de synth gespeeld te hebben moet ik toch bekennen dat ik behoorlijk teleur gesteld ben, voor mij is dat niet persé de gui maar omdat het gewoon niet veel inhoud heeft, beetje jammer, ik had van FF wel wat beters verwacht. Ja er is veel mogelijk met moduleren, maar dan moet je wel de knopjes hebben om naartoe te moduleren, dat ontbreekt nogal. Gelukkig heb ik er maar 45 euro voor betaald maar ik kan me voorstellen dat als je de volle mep hiervoor heb neergelegd je een behoorlijke kat in de zak hebt gekocht. FF heeft op KVR wel aangegeven dat er waarschijnlijk nog een MPE update komt, misschien wordt het dan wat interessanter en hopelijk komen er nog meer updates.
 
Ik ben ook niet overtuigd na wat meer demo's en reviews bekeken en beluisterd te hebben. Ik vind de klank nogal een doorsnee VA, geluiden die ik al miljoenen keren eerder (en vaak beter) heb gehoord.
 
Ik ben zeker fan ja, gebruik hun mix/fx plugins echt heel veel. Maar dit voegt weinig toe.

Hopelijk snel een nieuwe Pro-R met mooie nieuwe algoritmes en features :D
 
Back
Top