Welke synth workstation?

Dit is waarom ik ook ooit de FA06 heb gekocht.. eigenlijk wilde ik een Integra module om die SRX expansies te kunnen gebruiken. De Integra kan ze geloof ik allemaal uploaden, de FA06 maximaal twee. Maar dit is zeker meerwaarde.. Ik heb nu de EP expansie erin.. sample per toets en vier velocity layers voor de Rhodes.. en ook 'n key-off noise,, super realistisch.. Maar ook de standaard Super Natural EP klinkt heel goed trouwens..
Dit soort geluiden kan je wellicht ook aanschaffen voor de Akai MPC maar Roland heeft zo'n ongelofelijk goed library beschikbaar..

 
Laatst gewijzigd:
Gezien je oorspronkelijke vraag zou ik ook aan een mpc one denken + midikeyboard. Zover ik weet kan je daar dan dus ook alles zelf op inspelen met hulp van synthesizers die iig deels niet op sample zijn gebaseerd. Ik zou even naar youtube gaan en kijken of de aanwezige synths op de mpcone je aanstaan.
 
Dat is leuk als je met stacatto geluiden werkt of voor drums.. als je geluiden gebruikt met langere release tijden wordt het geluid als 'n sample afgekapt.. alleen de GLOBAL FX staartjes hoor je dan nog.. als je bv gebruikt maakt van een ping pong delay in de MFX sectie voor die track worden die staartjes ook afgekapt.
My bad.. bij de MC707 klinkt de releasestaart gewoon door.. :) was met een ander apparaat in de war.. dat krijg je als je teveel spullen hebt.. :o:
 
Laatst gewijzigd:
Wat van de MV1 wel leuk is, is dat je er ook 'n iPad voor kunt gebruiken voor was basic editing.. en het schijnt ook te integreren met Roland ZEN beats..

 
Een MPC 2000 is een compleet andere benadering.. idd. Heb nooit eerder met een de MPC's gewerkt, veel over een fijne workflow gehoord met die bakken.. weet niet of er nog veel over is van de oude MPC genen in de ONE maar zonder die ervaring vond ik em prima te doen.. zeker als ik em vergelijk met alle andere dingen waar ik mee heb proberen te werken.. het is gewoon een soort kameleon die van alles probeert te zijn.. en dat is soms wat verwarrend, als je fx wilt routen bv.. misschien is de beste benadering van de mixer zoals het op een DAW is.. 4 slots voor inert fx en dan nog de 4 sends per tack en 4 losse returns waar je fx in kan hangen.. alleen is het ff lastig om te weten hoe je overal komt.. maar het display is wel een fijne toevoeging en geeft ook veel info op sommige momenten.. als ik dat vergelijkt met bv een Deluge of een Octatrack.. dan moet je echt weten welke knoppen combi's je moet hebben om een functie te selecteren maar er zijn mensen die daar de wreedste dingen mee maken.. omdat ze em goed kennen.

Maar gewoon beats inkloppen, kitje laden, etc.. je vind vrij eenvoudig je weg op de ONE. De synths die erbij zitten was ik niet echt fan maar als ik em vergelijk met 'n rompler als de FA06 is ie zeker ok. Het is een beetje wat je zoekt..
De Pads op de FA06 moet je ook een beetje zien als een multi functionele set buttons.. niet persee als drum pads.. op een Roland SP404 of 303 zijn die ook niet aanslag gevoelig bv.

Heb trouwens ook een MV1. Klinkt goed ja!! Maar jammer genoeg moet je weer een Roland account voor aanschaffen om de geluiden te kunnen editen.. kan niet op dit ding..
Je kan wel samples onder pads zetten.. maar dan is het max 16 samples in een drumkit dus.. en jammer genoeg dus 8 tracks maximaal. Een MPC heeft niet echt een limiet daarop dacht ik.. dat is de CPU.
Duidelijk uitleg, dank je. Heb je toevallig ervaring met 1 of meerdere van de Motif serie in vergelijking met de FA06? Of misschien Korg Kross 2-61 en/of Korg i3 (2020 versie).
 
Duidelijk uitleg, dank je. Heb je toevallig ervaring met 1 of meerdere van de Motif serie in vergelijking met de FA06? Of misschien Korg Kross 2-61 en/of Korg i3 (2020 versie).
Hey, sorry geen ervaring met de Motif serie. Wel veel met een RS7000 gewerkt, die was top als sequencer, super features!! En de Motif ESwerkt qua structuur hetzelfde. Je kunt in een pattern verschillende sections maken.. een Section is een soort songblock en kun je per track 'n phrase aan toe voegen en in een Pattern zitten weer verschillende sections.. lijkt een beetje op 'n Scene binnen Ableton.
Ook kun je een patternchain maken.. het vereist wel wat geduld om alle phrases te benoemen.. default naam is een nummer maar als je een flink arrangement in een pattern dan ben je het overzicht dus snel kwijt. Maar wel super handig om snel een alternatief section te maken door die phrases in je tracks te zetten. In hoeverre een Motif ES zich laat editen op event niveau (nootjes editen, etc.. )zoals de RS7000 kan ik niet vinden.. Maar daarop kon dit wel.. of je kon het via het keyboardje doen.

De Roland FA06 heeft een lineaire sequencer en je bouwt daar ook een loop van een aantal maten op. Dan kopieëren je één of alle clipjes bv over de tijdlijn.. en in de eerste maten wat clipjes deleten om een opbouw te maken.. Met de Yamaha's heb je een veel interactievere manier waarin je songs spontaner ontstaan.. spontane songblock opvolgingen waar je met een lineaire sequencer nooit aan had gedacht.. Toch vind ik de Roland FA wel een super sequencer. En echt, het grafische display met de pianoroll (hoe klein ook) is zo'n goeie toevoeging.. je ziet de nootjes en kunt ze via de cursor als event langsgaan / en de toonhoogte aanpassen.. of gewoon een nootje deleten die je per ongeluk speelde in een akkoord overgang.. Ook het inspelen met de sequencer en tijdens het recorden ff een paar toetsen in je loop erasen.. je drukt dan twee toetsen in en dat wordt een range waarin alles wordt gedelete door de toetsen in te drukken.. Ik heb de Montage van Yamaha ook. Dat ding is zo karig.. je moet echt in één keer alles inspelen en anders moet het over.. geen event edit.. Er zit wel die erase functie op maar dat werkt dan per toets, dus je moet echt een exact gehoor hebben om te weten welke foute noot je had ingespeeld.. :D

Ik heb geen ervaring met de nieuwere Korgs.. wel een Kronos en 'n M3. Daarop is alles prima te doen. Die hebben ook een leuke feature op sequence gebied: RPPR.. dat zijn soort van patterns en die kun je ook weer onder toetsen zetten.. of in je sequence inserten.. maar is meer 'n performance feature.. lijkt ook 'n beetje op die Phrases van Yamaha. In de Yamaha Montage zit dit jammer genoeg niet meer. Wel andere leuke sequence features trouwens.. maar is meer performance gericht.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top