Extrapolated tunings op de Roland D-50 - Wat houdt dat in?

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.460
Locatie
Amsterdam
Ik krijg binnenkort even een V-Synth met de D-50 kaart te leen. Een D-50 heb ik nog nooit gebruikt.

Ik herinner me een interview waarin een bekende synth speler vooral enthousiast was over de mogelijkheden van Extrapolated tunings op de D-50.

Ik ben benieuwd wat Extrapolated tunings inhoudt, en kan daar online zo goed als niets over vinden.

Iemand met verstand van zaken die me wijzer kan maken?
 
Volgens mij zijn dat van die weirde tunings waarbij uit de gebruikte stemming andere noten worden gegenereerd die daar bij passen.

Bijv. Als een soort “Sonic Youth” achtig vage stemming op gitaar van g-a-f-d-a-g. En daar worden dan noten bij gegenereerd door het algoritme die hier ook bij passen.
 
Volgens mij zijn dat van die weirde tunings waarbij uit de gebruikte stemming andere noten worden gegenereerd die daar bij passen.

Bijv. Als een soort “Sonic Youth” achtig vage stemming op gitaar van g-a-f-d-a-g. En daar worden dan noten bij gegenereerd door het algoritme die hier ook bij passen.

Dank!

Bedoel je het bovenstaande dat er buiten de 12 halve noten van het (Westerse) standaard oktaaf óók frequenties tussen bijv. de A + B en F + G noten worden gegenereerd die 'bij elkaar passen'? Of maak ik het nu onnodig moeilijk?

(Ik heb heel weinig muziektheoretische kennis én heb tot 10 minuten geleden eigenlijk nooit naar Sonic Youth geluisterd :))
 
Je kan de upper tone en de lower tone met stappen van een halve toon verstemmen over twee octaven (24 semitones). Soort van pitch shifter dus. En kennlijk ook de verdeling binnen het octaaf. Ik heb zelf nooit een D50 gehad, dus ik weet niet hoe dat precies werkt. Als je D50 pliug in ook Key Follow voor pitch heeft dan kan het met de V synth ook. Heeft de V-synth zelf niet zo'n functie?

1675766380617.png
 
Je kan de upper tone en de lower tone met stappen van een halve toon verstemmen over twee octaven (24 semitones). Soort van pitch shifter dus. En kennlijk ook de verdeling binnen het octaaf. Ik heb zelf nooit een D50 gehad, dus ik weet niet hoe dat precies werkt. Als je D50 pliug in ook Key Follow voor pitch heeft dan kan het met de V synth ook. Heeft de V-synth zelf niet zo'n functie?

Bekijk bijlage 3832162

Ah, o.k. het wordt me duidelijker. Ik heb geen D-50 Plug In, en de V-Synth heb ik nog niet in huis. Maar zodra je de D-50 card in de V-Synth stopt is niets van de specifieke V-Synth functionaliteit meer beschikbaar. Het wordt dan gewoon een D-50.
 
OK, er staat wel een D-50 software manual op de Roland site, maar die is niet zo uitgebreid als die van de harde variant.
 
Dank! Ik ben nu nog benieuwder te horen hoe dit in de praktijk klinkt. Iets om naar uit te kijken.
 
nooit naar Sonic Youth geluisterd
Ik zou dat ook zou houden :)

kon even niet zo 123 op een andere “dissonante / rare stemming achtig”muziek ding komen als voorbeeld.

Denk dat de functie waar je naar vroeg vooral goed werkt voor wereldmuziek enzo.
 
Ik zou dat ook zou houden :)

kon even niet zo 123 op een andere “dissonante / rare stemming achtig”muziek ding komen als voorbeeld.

Denk dat de functie waar je naar vroeg vooral goed werkt voor wereldmuziek enzo.

.

:) Ik heb e.e.a. van Sonic Youth beluisterd, en merkte al snel (weer) dat ik na decennia nog altijd weinig met veel van de Amerikaanse gitaarbands kan. Ik begrijp je verwijzing naar wereldmuziek. De verwijzing naar extrapolatie kwam uit een oud interview met Richard Barbieri (voorheen van Japan, daarna solo en met die -mijn inziens verbijsterend saaie- Porcupine Tree). Barbieri haalde extrapolated tunings op de D-50 aan als zijnde gebruikt door David Sylvian in zijn 'Popsong'. Geen wereldmuziek, maar Japan, Sylvian en Barbieri hebben daarvan wel veel opgepikt...
 
De verwijzing naar extrapolatie kwam uit een oud interview met Richard Barbieri

Deze?

 
Back
Top