Krijg de optx van Bored Brain niet werkend met adat in Ableton?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.055
Locatie
Apeldoorn
Vandaag de Bored Brain optx binnen gekregen en aangesloten via adat maar ik krijg geen audiosignaal in Ableton?
Ik heb adat op m'n interface aangezet, de kabel daar komt licht doorheen en de Bored Brain zend licht uit dus tot zover werkt het maar ik krijg geen audio vanaf de bored Brain in Ableton?
Ik heb cv tools geselecteerd en zie een heleboel ingangen en om maar rustig te proberen heb ik 1 voice van de quad drum met z'n audiosignaal vanuit de out in ingang 1 zitten en ingang 1 in cv tools geselecteerd en bij audio from in cv tools staat ext in geselecteerd.
Bij de clockinstellingen van m'n interface wordt zowel de clock van de UMC1820 als de adat clock als stabiel aangevinkt dus dat is oké.
In de zeer beknopte manual wordt aangegeven dat als er audiosignalen passeren dat dan de leds branden maar ik zie helemaal niets?
Maar er is geen signaal wat bij Ableton binnenkomt, ik zie ook bij cv tools geen adat staan, wordt in zo'n geval een aantal als adat vemeld of gewoon genummerd net als de gewone ingangen?
Wat zie ik over het hoofd, er zijn leden die met adat en Ableton werken weet ik dus misschien dat iemand van jullie het weet?
 
Heb je de manual van de Behringer UMC1820 al gelezen?

1674917299130.png


 
Heb je de manual van de Behringer UMC1820 al gelezen?
Ik wist dat ie verscillende opties had spdif en adat, smux wist ik niet (weet niet wat dat is) maar dat van die input 11 t/m 18 en output 13 t/m 20 dat wist ik niet.
Ik heb 'm nu op output 13 gezet maar nog niets verandert.
Heb je in ableton de kanalen aangezet in de preferences? Ben ik een keer vergeten en heb een paar uur lopen zoeken…
Ik heb alle kanalen van 1 t'm 20 zowel mono als stereo aanstaan.

Wel vreemd trouwens want ik zag dat bij bitwig de kanalen ook echt als adat worden vermeld en ook in een clip met een RME interface stonden die als adat vermeld dus ik vroeg me af hoe dat bij Ableton zat wnat ik zie nergens adat?
Het zijn 2 nieuwe kabels en net even omgedraaid, er kan er een stuk zijn misschien maar nu zie ik doer de andere kabel rood licht dus beide kabels doen het gewoon.
Wel een gedoe zo, indertijd met die Mutant Brain was het midikabel er in en gaan met de banaan.
Hier een screenprint, je ziet op geen enkel kanaal ook maar een signaal.
 

Attachments

  • Schermopname (154).png
    Schermopname (154).png
    186,9 KB · Bekeken: 78
Laatst gewijzigd:
Vandaag even opnieuw geprobeerd en nu had ik wel audio op de een of andere manier?
Maar alleen op de eerste 4 inputs klonk het goed en de andere 4 waren noisy en lichtelijk distorted dus ik stuur 'm terug.
Wel jammer, ik had de hoop hier een goede oplossing mee te hebben, voorlopig hou ik 't verder maar bij m'n Mutant Brain.
Het is trouwens jammer dat er in Ableton niet expliciet ADAT wordt aangegeven zoals in Bitwig, dat was beter geweest.
Je moet nu net als bij een external instrument maar kijken op welk kanaal een signaal binnenkomt.
 
Het is wel echt belangrijk om de manual van beide apparaten te lezen om zo de dingen goed in te stellen.
Niet om als een piemel over te komen maar zo voorkom je gewoon aannames en dan kan je pas echt concluderen of iets niet goed werkt.


Hij moet dus on EXT sync als je i/o wilt gebruiken.

1674995898843.png


```With the switch set to EXT, the blue EXT SYNC LED will illuminate when a valid sample clock is detected at Rx.```

Verder kun je in Ableton je i/o namen geven dus dat uitzoeken hoed je maar 1x te doen.

Wellicht kun je dit nog proberen.
 
Vandaag even opnieuw geprobeerd en nu had ik wel audio op de een of andere manier?
Maar alleen op de eerste 4 inputs klonk het goed en de andere 4 waren noisy en lichtelijk distorted dus ik stuur 'm terug.
Wel jammer, ik had de hoop hier een goede oplossing mee te hebben, voorlopig hou ik 't verder maar bij m'n Mutant Brain.
Het is trouwens jammer dat er in Ableton niet expliciet ADAT wordt aangegeven zoals in Bitwig, dat was beter geweest.
Je moet nu net als bij een external instrument maar kijken op welk kanaal een signaal binnenkomt.

zoals flyweight zegt, ext switch moet op ext staan. ook, moest het kraken, staat je ableton buffer misschien te laag. dat was bij mij het geval (user error dus, niet de optx).

heeft je geluidskaart software om te zien of er iets binnenkomt?
ik kijk op welke kanalen iets binnenkomt op mijn soundcard en geef dan navenant een naam in ableton, vanaf dan zie je de naam die je gegeven hebt in de dropdown.
(check ook misschien eens de ableton lesson over in/outs. als je kanalen alleen als mono of stereo gebruikt, kun je beter de andere optie uitzetten, dat spaart cpu - ik zie dat je nu alles zowel mono als stereo geactiveerd hebt)
 
Hij moet dus on EXT sync als je i/o wilt gebruiken.
zoals flyweight zegt, ext switch moet op ext staan. ook,
Jullie vertellen de helft heb ik 't idee, dat heeft alleen te maken als je de clock wil syncen met je daw, hij kan ook met z'n eigen clock werken zoals elke hardware in feite en dan zet je 'm op 44.1 of 48 khz, zo staat het toch in de manual?
Hier de manual; https://boredbrainmusic.com/wp-content/uploads/Optx-UserGuide_1.1.pdf

moest het kraken, staat je ableton buffer misschien te laag. dat was bij mij het geval (user error dus, niet de optx).
Ik heb 't niet over kraken, ik heb dat wel vaker gehad en dat klinkt heel anders, ik heb 't over ruis en lichte distorsion op de onderste 4 kanalen, op de eerste 4 is dat niet, als je maar één bron afspeelt dan zou elke uitgang hetzelfde moeten klinken toch?
Toen ik in uitgang 1 prima geluid had dacht ik van yes nu is alles okay en ben ik alle andere uitgangen stuk voor stuk afgegaan, ik probeerde dat omdat ik hier en daar had gelezen dat bijv uitgang 8 ruis kon opleveren.
heeft je geluidskaart software om te zien of er iets binnenkomt?
Nee helaas.
als je kanalen alleen als mono of stereo gebruikt, kun je beter de andere optie uitzetten, dat spaart cpu - ik zie dat je nu alles zowel mono als stereo geactiveerd hebt
Ik heb dat gedaan om zo te zien welke kanalen in ieder geval een signaal krijgen als test, normaal heb ik nooit zoveel ins en outs aanstaan want dat belast de pc te veel.
Meestal heb ik iets van 4 ins en out geactiveerd staan.

44.1/48 Khz is 8 kanalen ADAT in en out, ga je hoger dan heb je nog maar de helft
Dat begreep ik ook vanuit de manual en ext heeft alleen te maken met de clocksync.
Ik heb m'n interface op 44.1 staan dus alles zou goed moeten werken lijkt me.
 
zet hem nou maar op EXT-SYNC :-)
Dat staat in de manual. Die clock komt van je interface via de ADAT.
Zet je hem niet op EXT dan moet je interface als slave. Zie niet in waarom je dat zou willen.
De distortion die je hoorde komt waarschijnlijk door een clock issue.
Er kan maar 1 iemand de baas Clock zijn.
 
Laatst gewijzigd:
zet hem nou maar op EXT-SYNC :-)
Dat staat in de manual. Die clock komt van je interface via de ADAT.
Zet je hem niet op EXT dan moet je interface als slave. Zie niet in waarom je dat zou willen.
De distortion die je hoorde komt waarschijnlijk door een clock issue.
Er kan maar 1 iemand de baas Clock zijn.
Ik heb 'm getest met ext sync, ook toen had ik hetzelfde probleem.
Heb jij dan een verklaring waarom op de eerste 4 ingangen het signaal zuiver klinkt zonder ruis of wat dan ook en de andere 4 ingangen niet goed klinken?
Je kan verder niets regelen op de outs dus ze zouden allemaal hetzelfde moeten klinken op dezelfde audiouitgang in Ableton.
Eerst dacht ik nog dat de onderste vier uitgangen wellicht iets gevoeliger zouden zijn maar daar staat niets over in de manual en ook door de db in Ableton iets terug te zetten werd het signaal wel zachter maar het klonk nog net zo slecht?
Maar als jij nog een verklaring hebt waarom die onderste 4 uitgangen niet goed klinken hoor ik 't graag.
 
1. welke sample rate gebruik je?
2. Brande het sync lampje?

op je interface:
- sample rate moet op 44.1 of 48khz
- switch 13 moet op ADAT staan
- 2 adat kabels voor i/o

Op de module moet het sync lampje branden.
 
Jullie vertellen de helft heb ik 't idee, dat heeft alleen te maken als je de clock wil syncen met je daw

Wellicht overbodig, maar om een spraakverwarring te voorkomen..

Het idee is, dat je je geluidskaart synct met je ADAT-interface. Da's de clock waar het om gaat, heeft te maken met de frequentie van de digitale audio - je geluidskaart en ADAT moeten elkaar de hand schudden. Je synct dus niét je DAW aan de interface o.i.d. - dat "clock-verhaal" gaat over tempo, niet over audio-syncing.
 
inderdaad - het gaat hier over 'word clock' dwz de clock die je adat interface met je geluidskaart synchroniseert om ervoor te zorgen dat de adat audiosignalen correct verwerkt worden, dat heeft niets met daw of tempo te maken.
voor de rest - check wat flyweight hierboven zegt - als je op een andere rate zit dan 44.1 of 48 op je interface, zal het zeker niet werken.
 
Wellicht overbodig, maar om een spraakverwarring te voorkomen..

Het idee is, dat je je geluidskaart synct met je ADAT-interface. Da's de clock waar het om gaat, heeft te maken met de frequentie van de digitale audio - je geluidskaart en ADAT moeten elkaar de hand schudden. Je synct dus niét je DAW aan de interface o.i.d. - dat "clock-verhaal" gaat over tempo, niet over audio-syncing.

inderdaad - het gaat hier over 'word clock' dwz de clock die je adat interface met je geluidskaart synchroniseert om ervoor te zorgen dat de adat audiosignalen correct verwerkt worden, dat heeft niets met daw of tempo te maken.
voor de rest - check wat flyweight hierboven zegt - als je op een andere rate zit dan 44.1 of 48 op je interface, zal het zeker niet werken.

Ja oke duidelijk maar m'n interface staat op 44.1 khz en dan zou dat gewoon goed moeten werken.
Ik dacht dat de 44.1 en de 48.1 stand op de optx dat die bepaalt op welke frequentie je zit en dan meteen de clock bepaalt en zodra je op ext zit dat dan automatisch de clock voor tempo in je interface bepaalt wordt?
Goed dat dit even benoemt wordt, ik ben meestal gewend dat Ableton de clock is dus het is de macht der gewoonte om dan m'n daw te noemen maar het gaat dan dus niet om de midiclock begrijp ik.
Het adat verhaal is nieuw voor me en als het over clock gaat ga ik er automatisch van uit dat dit voor midi is.

Toch is dan nog iets onduidelijk voor me; als het puur over de frequentie in dit geval gaat wat zorgt er dan voor de clock qua tempo?
Er moet toch op de een of andere manier eentje bepalen wat het tempo is?
 
Laatst gewijzigd:
en zet in je audio settings ook je buffer eens wat hoger, gewoon om te kijken of dat zorgt voor minder noise
Ik had de buffer even omhoog gezet en minder in en outputs en alles is ok op alle kanalen. :?
Toch klonk die vervorming en noise gisteren heel anders dan het gekraak wat je gewend bent bij een te lage buffer, misschien dat het bij adat wat anders is, toch gek wel.
Ik heb nu de buffer weer terug naar wat het was en gekeken met meer ins en out en hij blijft het nu toch goed doen. :?
In ieder geval kan ik er nu mee verder, iedereen bedankt voor jullie vasthoudendheid en mijn eigenwijsheid te ignoren. :P
In mijn geval betekent ADAT - Als De Anderen Terugkoppelen, da's wel toepasselijk in dit verhaal. :P
 
Toch is dan nog iets onduidelijk voor me; als het puur over de frequentie in dit geval gaat wat zorgt er dan voor de clock qua tempo?
Er moet toch op de een of andere manier eentje bepalen wat het tempo is?

Goede vraag, maar parkeer die even voor later, zou ik zeggen (da's een verhaal over pulses per second, clock dividers als je met modular gaat werken, etc) - korte antwoord is dat dit simpelweg een andere klok is.

Het audio-verhaal staat hier apart van.


Ik dacht dat de 44.1 en de 48.1 stand op de optx dat die bepaalt op welke frequentie je zit en dan meteen de clock bepaalt en zodra je op ext zit dat dan automatisch de clock voor tempo in je interface bepaalt wordt?

Een "ext"-knop zorgt in mijn ervaring ervoor dat een apparaat zal luisteren naar iets dat van buitenaf komt. Anders gezegd: met ext maak je er een slave van.

Daarbij geef je met die 44.1/48kHz-switch op de ADAT aan wat de instelling is, van de master - niét wat het moet worden.

Staat je interface op 44.1 kHz, dan de ADAT daar ook op zetten.

///

...... ah en je hebt gereageerd.. fijn dat het nu werkt!!


In mijn geval betekent ADAT - Als De Anderen Terugkoppelen, da's wel toepasselijk in dit verhaal. :P

Hahahaha, nice.. mooie titel voor het eerste project dat hier uit komt rollen... :)
 
Back
Top