Nieuwe Macbook: upgrade in CPU of werkgeheugen

Voor een externe (Thunderbolt) SSD met vergelijkbare prestaties als de interne opslag zal je ook flink af moeten tikken en dan is de Apple meerprijs al lang niet zo significant meer.
inderdaad
 
De M1, M2 Mac's gaan idd beter om met swapping waardoor je minder geheugen nodig hebt. Er zijn wel verhalen waarbij interne SSD's sneller kapot zijn gegaan door overmatige swapping.


Zit zelf met vraag Mac Mini M2 of Studio M1.
 
Ik ben ook toe aan een upgrade van mijn macbook air uit 2011 en heb me ook wat verdiept in wat er te koop is. Ik denk dat je op dit moment qua prijs goede aanbiedingen ziet bij de macbook pro 14 inch m1pro modellen met 1TB harddisk voor iets boven 2.000 euro. Toch wacht ik nog zo lang mogelijk. Door minder vst’s te gebruiken en meer audio sporen uit hardware synths op te nemen kun je flink wat cpu belasting uitsparen.
 
Nog een nabrander: Ik zie een aanbieding van een 16'' Macbook pro (2021) met een M1 max chip (10core CPU) 32GB 1TB, voor nagenoeg hetzelfde geld als een nieuwe (2023) 14'' Macbook pro met M2 Pro chip met ook 32 Gb 1TB.

Dan komt bij mij de vraag op, is een M1 MAX 10 cpu chip vergelijkbaar met een M2 pro 10 cpu chip. Een 16'' scherm voor hetzelfde geld is ook wel lekker namelijk:)
 
Het verschil tussen de max en pro versies van die chips zit hem vooral in het aantal GPU cores en een stukje geheugenbandbreedte. Ik ben geen expert maar lees veel op macrumors.com en ik check daar ook vaak de forums en de benchmarks. Even daar zoeken naar de benchmarksites en je kunt precies de chips die je wilt vergelijken naast elkaar zetten.
 
Thanks! GPU is met name grafisch begrijp ik, dus dat is voor mij niet relevant.
 
Nog een nabrander: Ik zie een aanbieding van een 16'' Macbook pro (2021) met een M1 max chip (10core CPU) 32GB 1TB, voor nagenoeg hetzelfde geld als een nieuwe (2023) 14'' Macbook pro met M2 Pro chip met ook 32 Gb 1TB.

Dan komt bij mij de vraag op, is een M1 MAX 10 cpu chip vergelijkbaar met een M2 pro 10 cpu chip. Een 16'' scherm voor hetzelfde geld is ook wel lekker namelijk:)
Als ik de testen zie op YouTube met de M1, dan denk ik dat je daar heel goed mee uit de voeten kunt, en zou ik (persoonlijk) voor een 16inch scherm gaan (mocht je deze niet aan een exteren monitor hangen).

Check dit filmpje waar een stresstest word gedaan met de M1 Max i.c.m. Cubase 12. Hij gebruikt dan wel een M1 Max met 64RAM, maar zoals eerder vermeld in dit topic ga je genoeg hebben aan een M1 Pro (de max is meer voor filmmakers) en 32RAM.

 
Als ik de testen zie op YouTube met de M1, dan denk ik dat je daar heel goed mee uit de voeten kunt, en zou ik (persoonlijk) voor een 16inch scherm gaan (mocht je deze niet aan een exteren monitor hangen).

Check dit filmpje waar een stresstest word gedaan met de M1 Max i.c.m. Cubase 12. Hij gebruikt dan wel een M1 Max met 64RAM, maar zoals eerder vermeld in dit topic ga je genoeg hebben aan een M1 Pro (de max is meer voor filmmakers) en 32RAM.



Thanks! en waarom zou ik geen extern scherm aan de 16" hangen?
 
Misschien heb ik de verkeerde woorden gebruikt... Als je een extern scherm gaat gebruiken, dan zou ik wel voor de M2 gaan, puur voor het idee dat er dan meer kracht in zit. Maar als je geen extra scherm gaat gebruiken, dan is die 16inch de best optie. Hoe groter je scherm, des te beter met muziek maken. Zou niet kleiner willen.
 
@homie
vr audio is de M2 pro beter dan die m1 max
Waarom? De M2 pro heeft iets snellere per-core performance, de M1 max meer cores en dubbele geheugensnelheid. Ze ontlopen elkaar weinig. Voor audio zijn beide prima geschikt.
 
Het is de 16" M1max geworden met 32GB en 1TB!

Het (continue) profijt van een groot scherm heeft de keuze wel bepaald, misschien ten koste van een theoretisch iets tragere processor. Dank voor het meedenken!
 
Kleine test uitgevoerd, zo veel plugins als ik maar kan bedenken op 30 kanalen oid... Cpu gebruik geeft 18% aan, werkgeheugen 20GB van 32GB. Dus dat is top..
 
Back
Top