Knoppen midi-controller onthouden: tips?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.655
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Even een korte vraag. Ik gebruik een Novation midi-controller, met allemaal draaiknoppen. Live en tijdens het componeren. Die heeft geen led display, en ik probeer parameters logisch toe te wijzen. Maar vaak raak ik de draad toch kwijt: "Welke knop was dat ook alweer?" Dat kan vast handiger.

Komt dit bekend voor? En zo ja, hoe lossen jullie dat op? Met een screenshot? Tekstbestand per project? Of kleurtjes?

Het wordt nu vaak een rommeltje en zeker bij toekomstige optredens vind ik het best risicovol om te veel knoppen toe te wijzen.
 
Dymo_Junior_Lettertang_S0717900_833379_medium.jpg
 
Daarom is dat de ouwe remote SL serie met LED displays nog steeds de beste allround midicontroller is.
Ik heb een 61SL mk 1 en ZeroSL, die latere met die crossfader (mk2) is stukken minder, heeft maar 1 rij LEDs en die ouwere 2 rijen en die huidige variant is gewoon kut natuurlijk.
Maar ze zijn beiden niet meer in gebruik.

Eucon protocol werkt best goed en ook dedicated controllers.

Ik heb een UC1 voor de SSLs een Console One voor de andere channelstrips, een DT300 voor de Alpha Juno, een SFC-60 voor TAL U no lx, een sfc-8 voor TALs JP8 en een system8 voor Roland CLoud.

Die generic spullen zijn gewoon niet handiger dan muis en keyboard imo.
 

Attachments

  • novationzerosl-.TRe883WVg1XCCjRdkOBEEjb3CtHxtVc.jpg
    novationzerosl-.TRe883WVg1XCCjRdkOBEEjb3CtHxtVc.jpg
    36,6 KB · Bekeken: 104
Ik had even een paar van die zaken en t mappen enz duurde zo lang dat ik niet kwam aan tracks maken. Alles er uit.
bak frustratie
later liet,ik voor mijn denon dj controller eentje maken door een nerd met passie tegen betaling, custom.
best thing i never did :)
 
Die generic spullen zijn gewoon niet handiger dan muis en keyboard imo.
Tijdens het componeren koppel ik zo snel mogelijk instellingen aan de LaunchControl. Dan maak ik al jammend een opzet en dat vind ik prettig. Met intekenen moet je van tevoren al bedenken wat je wilt bereiken. Nu draai ik gewoon wat aan knopjes, en neem ik het snel live op als het goed klinkt. Lastige is alleen dat ik op een gegeven moment de knoppen niet meer uit elkaar kan houden...
 
Je hebt trouwens handigere label printers dan die ik hierboven postte, maar het idee is natuurlijk hetzelfde: makkelijk stickers maken.

Dedicated controllers zijn natuurlijk het handigste, maar vaak ook een stuk prijziger. Of idd een algemene controller met display(s). De faderfox ec4 is daar ook een mooi voorbeeld van en redelijk betaalbaar. Staat er ook een op mp hier: Faderfox MX12 + Faderfox EC4
 
als je een printer hebt kan je met transparante plakband ook zelf stickers maken, kwestie van beetje knutselen.
 
Ik gebruik de novation remote 49sl compact. Heb er zelfs twee van. Tweedehands te vinden voor onder de 100 euro.

De knoppen en displays op de novation sl compact worden vanzelf gemapped vanuit ableton live. Novations eigen mapping software heb ik niet geinstalleerd want dat werkte juist omslachtig. De mapping van parameters naar de knoppen en displays op de novation komt ongeveer overeen met de mapping van parameters op de ableton push (1)

Er is ook een 25 keys variant, wel lastiger te vinden en vaak duurder als de 49 keys variant.


86e874ab8cffba793a0c557ad1ebf180.jpg
 
Dymo Labelwriter (of gelijksoortig product van ander merk) en de knoppen van je controller van andere kleuren voorzien, helpt ook een hoop. Vooral als je live performances doet geeft dat visueel een handig steuntje, totdat je het lang genoeg gebruikt en musclememory het overneemt. Heb zelf een MidiFighter Twister van DJ-TechTools en die leveren verschillende kleuren hoge kwaliteit knoppen, maar weet niet zeker of dat past op je Novation controller. Ligt er aan of de shaft van de potmeters volledige rond is, of een half maantje én of deze glad is of geribbeld (klinkt corny...ik weet het). :D

Hier een link naar de Chromacaps van DJ TechTools.
 
Laatst gewijzigd:
Als je met Google zoekt moet je wel een bedrijf vinden die overlays verkoopt. Welke controller heb je?
^^ Eingen configurator...
 
Ik gebruik de novation remote 49sl compact. Heb er zelfs twee van. Tweedehands te vinden voor onder de 100 euro.

De knoppen en displays op de novation sl compact worden vanzelf gemapped vanuit ableton live. Novations eigen mapping software heb ik niet geinstalleerd want dat werkte juist omslachtig. De mapping van parameters naar de knoppen en displays op de novation komt ongeveer overeen met de mapping van parameters op de ableton push (1)

Er is ook een 25 keys variant, wel lastiger te vinden en vaak duurder als de 49 keys variant.


Bekijk bijlage 3831702
Ik heb vesie 2 controller mk2 hier liggen erg handig maar op het moment gebruik ik hen niet.
Misschien toch eens kijken of het in me setup past anders mag die van mij voor een leuk bedrag de deur uit!
 
Ik was eigenlijk iets gelijkaardig aan het zoeken maar ben op TouchOSC gevallen wat eigenlijk wel een super tool is. Volledig zelf interfaces maken. Niet 100% wat je zoekt met fysieke knoppen maar via een touch interface. Je kan eigenlijk volledig de controller maken die je zelf wilt :)

Qua leercurve misschien iets "moeilijker" maar er zijn een ton aan video's te vinden. Mijn eerste projectje nu is eigenlijk een 32 kanalen ableton mixer met solo / mute / arm + VU feedback maken. Daar ben ik we lff mee zoet ;)
 
Idee: haal een paar knopjes van de pots en vervang ze door knoppen in een andere kleur/maat/model. Dan is het minder een rij met dezelfde encoders, kan je de filter cutoff onder "die dikke knop" zetten en je hebt meteen een gepersonaliseerd stukje hardware.
 
Back
Top