Welk filter in m'n rack?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.962
Locatie
Apeldoorn
De volgende vraag dient zich aan en die betreft filters.
Ik hou zelf van een lekker smooth filter zoals bijv een 24 db filter, maar je hebt ook filters die verschillende combineren bijv 12, 18 en 24 db en ik zag de Intellijel Polaris die een hele range in huis heeft, da's ook interessant alleen die is overal op reservering zo'n beetje.
Omdat ik een beetje richting ambiënt wil gaan zoek ik in ieder geval niet zo'n rauw filter.
Ik zat vanmiddag te kijken op het web en dan kom ik allerlei soorten tegen en dan zit ik wat op yt te bekijken maar ik zou ook graag van de leden hier wat horen wat jullie aanraden qua karakteristiek of merk.
 
Ik heb heel wat filters (gehad). Polaris zit ook in mijn rack. Hij is lekker veelzijdig maar heeft wel wat minder karakter. Er zit ook een distortion op waardoor hij ook redelijk overtuigende acid klanken kan maken. De phaser en allpass standen zijn mooie bonus. Gedraagt zich ook erg goed onder fm modulatie.

De best klinkende filter vind ik nog altijd de e440 van synth tech. Deze heeft 12, 18 en 24db outputs. Lijkt veel op een klassiek moogfilter qua karakter
 
Fliters heb je een oneindige keuze natuurlijk, hou je van smooth dan is een Roland Juno 60/106 filter van Soundforce een mogelijkheid. Het is wel een one trick pony maar dat doet ie dan ook goed.


Een andere aanrader is het Dreadbox Lamda filter, zijn al lang niet meer nieuw te koop maar forumlid @efexor heeft er volgens mij nog eentje in nieuwstaat te koop.
 
Vroeger een E-mu Morpheus gehad, die heel goed was voor ambient. Had een heleboel filters. Daarom:

Ja ,da's een mooi ding, wel aan de prijs zoals Rossum eigenlijk altijd is maar je krijgt er heel wat voor.
De best klinkende filter vind ik nog altijd de e440 van synth tech. Deze heeft 12, 18 en 24db outputs. Lijkt veel op een klassiek moogfilter qua karakter
Klonk goed ja, mooi smooth vond ik.
Fliters heb je een oneindige keuze natuurlijk, hou je van smooth dan is een Roland Juno 60/106 filter van Soundforce een mogelijkheid. Het is wel een one trick pony maar dat doet ie dan ook goed.
One trick pony maakt niet uit maar hij klonk goed vomd ik, da's toch waar het om gaat.
Een andere aanrader is het Dreadbox Lamda filter, zijn al lang niet meer nieuw te koop maar forumlid @efexor heeft er volgens mij nog eentje in nieuwstaat te koop.
Helaas niet veel op yt kunnen vinden dus kan ik niet echt een indruk van krijgen.

Bedankt zover voor jullie reakties!
 
Ik ben wel fan van de filter-8 van Joranalogue. Het filter klinkt gewoon goed maar zoals alle Joranalogue spullen kan het veel meer.
En welk filter je ook kiest, als je nog wat plek hebt in je rack hebt moet je er eigenlijk een Doepfer Wasp filter bij kopen. Dat zwart gele ding kost haast niets. Heeft tonnen karakter en is een van de leukste filters om mee te spelen.
 
Ik ben wel fan van de filter-8 van Joranalogue. Het filter klinkt gewoon goed maar zoals alle Joranalogue spullen kan het veel meer.
En welk filter je ook kiest, als je nog wat plek hebt in je rack hebt moet je er eigenlijk een Doepfer Wasp filter bij kopen. Dat zwart gele ding kost haast niets. Heeft tonnen karakter en is een van de leukste filters om mee te spelen.
Inderdaad, dat Wasp filter is top. Ik heb de Cyndustries Twin Wasp in Modcan A formaat, NOG leuker!
 
Mij favo’s zijn de Bubblesound SEM20 12dB), en het Mankato filter (van oa STG), die laatste heb ik in Frac formaa.
Dat Mankato filter vind ik wel een aangenaam filter, de sem sound vind ik zelf wat minder.
Ik ben wel fan van de filter-8 van Joranalogue. Het filter klinkt gewoon goed maar zoals alle Joranalogue spullen kan het veel meer.
Daar zit wel veel op, je hebt wel een filter waar je alle kanten mee op kan, moet zeggen dat die band boost notch me erg aansprak, klonk lekker!
En een freeze funktie er ook op, dat had ik bij filters nog niet eerder gezien, wel bijzonder.

Ik merkte ook wel dat zowel bij die Makato als de Joranologue de 18 en 24db met wel het meest aansprak, da's ook wat ik al een beetje aangaf.
Maar zo'n 6 db bijv kan voor bepaalde sounds ook wel weer zo z'n charme hebben denk ik.

Wat dat betreft is het wel handig om een filter te kiezen met verschillende mogelijkheden.
En welk filter je ook kiest, als je nog wat plek hebt in je rack hebt moet je er eigenlijk een Doepfer Wasp filter bij kopen. Dat zwart gele ding kost haast niets. Heeft tonnen karakter en is een van de leukste filters om mee te spelen.
Inderdaad, dat Wasp filter is top. Ik heb de Cyndustries Twin Wasp in Modcan A formaat, NOG leuker!
Ieder zo z'n smaak maar ik vond de wasp als synth eigenlijk meer een schreeuwlelijk, niet echt m'n smaak dus ik denk dat zo'n wasp filter het niet gaat worden.

Thanks so far voor jullie reakties!
 
gewoon een doepfer 24DB lowpass van doepfer.
Veel over het wasp filter gehoord.
Als is de Wasp een schreeuw ding kan het filter toch goed zijn?
Anders 3320 cem gebasseerd filter.
Ben zelf erg van 12DB filters..

Vond ook de BH filter amp ( Behringer Filtamp Module 1006 ) erg fraai klinken.

Heb ook nog ( niets speciaal maar gewoon bruikbaar):
Doepfer A-106-1 Xtreme Filter
Doepfer A-106-6 XP Filter
Fixed filterbank
2x triple resonator.

Anyhow bij een "goed" filter zou ik kijken dat die LP/HP aanbied, V/oct tracked, selfresonant is en bas compensatie doet.
Een filter dat je lekker kun driven werkt eigenlijk ook als waveshaper.
 
Je kan het karakter van een filter behoorlijk veranderen met audorate modulatie.
Dus gewoon een oscillator door het filter, zoals de gewone patch van elke synth, en dan met een andere oscillator de cutoff van het filter veranderen. Een klein beetje gaat heel ver.


Probeer ook de cutoff te veranderen met dezelfde oscillator.
Harmonischen klinken als harmonische vervorming.
Niet harmonischen veranderen het karakter van het filter.


Wasp filters zijn bij hoge resonantie erg onstabiel, jummie.
 
Nou, die Twin Wasp van mij kan ook lekker nat bubbelen hoor, naast het geschreeuw. Beetje bi-polair :dubbel:
Ik zal deze toch 'ns gaan bekijken als verschillende mensen 'm noemen.
Als is de Wasp een schreeuw ding kan het filter toch goed zijn?
Dat kan maar als je een synth niet lekker vindt ben je in eerste instantie geneigd daar niet naar te kijken.
Vond ook de BH filter amp ( Behringer Filtamp Module 1006 ) erg fraai klinken.
Die klinkt ook best goed vind ik.
Anyhow bij een "goed" filter zou ik kijken dat die LP/HP aanbied, V/oct tracked, selfresonant is en bas compensatie doet.
Een filter dat je lekker kun driven werkt eigenlijk ook als waveshaper.
Je kan het karakter van een filter behoorlijk veranderen met audorate modulatie.
Dus gewoon een oscillator door het filter, zoals de gewone patch van elke synth, en dan met een andere oscillator de cutoff van het filter veranderen. Een klein beetje gaat heel ver.


Probeer ook de cutoff te veranderen met dezelfde oscillator.
Harmonischen klinken als harmonische vervorming.
Niet harmonischen veranderen het karakter van het filter.

Wasp filters zijn bij hoge resonantie erg onstabiel, jummie.
Ja wat jullie zeggen wil ik wel een filter met wat mogelijkheden en ook dat er keuze is van db.
 
Ik vind 1 filter niet genoeg en heb er dan ook veel.
Maar goed een echt high end filter heb ik niet. Wel 4 pcbs voor een 3320 filter.
En een stereo 3320 gebaseerd lp + hp maar die is voor line en niet eurorack.

Dit lijkt me bv een leuk high-end filter. maar zal wel wat kosten


"""with temperature and switchable gain compensation, low distortion, constant amplitude and accurate frequency tracking over at least 5 octaves"""

Temp compensatie hebben de meeste goedkopere filters niet.
Dat is vooral belangrijk voor het v/oct tracken. Die kun je dus ook als vco gebruiken.
Heb je geen temp compensatie kun je om de zoveel tijd hertunen.

```Anyhow bij een "goed" filter zou ik kijken dat die LP/HP aanbied, V/oct tracked, selfresonant is en bas compensatie doet.
Een filter dat je lekker kun driven werkt eigenlijk ook als waveshaper.``` ooh ja en ook een fm input lin/exp.

Het Doepfer MS20 filter is het enige filter dat ik ken dat een send en return op de resonance heeft.
Daar kun je dus fx in het resonance (feedback) path zetten.
Het is een heel smerig filter wat ook een wave folder/shaper is.
Maar je kun er ook wel mooie klanken uit halen.

Ik vind smerige en instabiele filters vaak wel leuk.
 
Het Doepfer MS20 filter is het enige filter dat ik ken dat een send en return op de resonance heeft.
Daar kun je dus fx in het resonance (feedback) path zetten.
Leuk om een pitch- of frequency shifter in het feedback pad te zetten, bij elke repeat een stapje hoger (of lager). Kan de Moog MF-104 ook. Bij korte delays loopt het dan lekker uit de hand

Elk filter zou ook een CV op de hoeveelheid feedback/resonance moeten hebben, vinnik.
 
ja ik vind de send return op my Memory Boys zo cool. Doe je er een pitchshifter in krijg je een soort Shimmer verb.
Wil met dat idee zelf eens iets bouwen.

CV op feedback resonance idd. Als die dat niet heeft kun je dat met een vca maken.
 
Dit lijkt me bv een leuk high-end filter. maar zal wel wat kosten

"""with temperature and switchable gain compensation, low distortion, constant amplitude and accurate frequency tracking over at least 5 octaves"""

Temp compensatie hebben de meeste goedkopere filters niet.
Dat is vooral belangrijk voor het v/oct tracken. Die kun je dus ook als vco gebruiken.
Heb je geen temp compensatie kun je om de zoveel tijd hertunen.
Ja die filter 8 van joranologue die werd al eerder genoemd, dat vind ik een mooi filter met verschillende opties dus die neem ik zeker in overweging
```Anyhow bij een "goed" filter zou ik kijken dat die LP/HP aanbied, V/oct tracked, selfresonant is en bas compensatie doet.
Een filter dat je lekker kun driven werkt eigenlijk ook als waveshaper.``` ooh ja en ook een fm input lin/exp.

Het Doepfer MS20 filter is het enige filter dat ik ken dat een send en return op de resonance heeft.
Daar kun je dus fx in het resonance (feedback) path zetten.
Het is een heel smerig filter wat ook een wave folder/shaper is.
Maar je kun er ook wel mooie klanken uit halen.
Da's wel interessant wat je vertelt, ik ga naar deze kijken en 'ns zien of ie me aanspreekt.

Leuk om een pitch- of frequency shifter in het feedback pad te zetten, bij elke repeat een stapje hoger (of lager). Kan de Moog MF-104 ook. Bij korte delays loopt het dan lekker uit de hand

Elk filter zou ook een CV op de hoeveelheid feedback/resonance moeten hebben, vinnik.

Ik zat net naar deze clip te kijken die over stereo multimode filters gaat en daar zaten een aantal mooie tussen, zowiezo dat Doepfer stereo multimode filter omdat je zo fijn kan morphen tussen de verschillende filters en bijv die MakeNoise Qpas voor wat experimentelere zaken is ook wel een goeie, ik wil in ieder geval 2 filters aanschaffen
Maar al die fliters in de cliip hebben zo hun interessante kanten natuurlijk en je kan er van alles tussen zetten.

 
Let wel als je voor de filter8 gaat, hij is misschien hi-end maar daardoor ook erg weinig karakter. Heb hem hier naast m'n andere filters gehad en dan mis ik toch echt iets bijzonders in de klank. Hij is super clean.
Goed dat je het zegt want youtube is natuurlijk ook niet echt het beste als het om geluid gaat.
Je bent niet snel tevreden trouwens want die van Intellijel vond je ook al te clean begreep ik?

Maar okay, ik heb m'n aandacht na wat clips toch wel verlegd naar stereo multimode filters en die Doepfer klonk best goed voor zover dat via internet te horen is en ik wil daarnaast iets bijzonders de Qpas vond ik wel goed en bijv de Vult Freak klonk ook goed maar die is nergens te koop zag ik.

Moet zeggen dat ik het wel een lastige zaak vind met zoveel verschillende merken die er zijn, de ene doet dit en de andere doet dat weer goed, ik wil in ieder geval één goed allround filter en een bijzondere, zover ben ik ondertussen wel.
 
Ik heb in de loop der jaren ook al heel wat filters gehad, ik denk dat als je er maar 1 kiest dat hij voornamelijk veelzijdig moet zijn. Die van Joranalogue vinkt in ieder geval een heleboel checkboxes af die leuk zijn vanuit sounddesign perspectief. Maar een karaktervolle filter is ook belangrijk om in je gereedschapskist te hebben. Je moet in ieder geval ook vor jezelf goed nagaan of je persé de stereo kant op wil, persoonlijk zou ik dat niet doen om mee te beginnen. Stereo wordt pas echt leuk als je meerdere stereo modules hebt. QPAS is leuk maar wordt beter in een stereo configuratie. Ik zit zelf voornamelijk in de Make Noise "ecosfeer", vandaar dat ik QPAS heb. Anders denk ik niet dat ik 'm zou nemen, zeker niet als al mijn andere sources en VCA's e.d. mono zijn.

Het blijft ook een smaak dingetje, maar als ik er aan zou raden van de (karakter) filters die ik gehad heb dan zouden het de AMSynths AM8060 en AM8328 zijn en de Erica Polivoks VCF.
 
Back
Top