Welk filter in m'n rack?

nog een stem voor joranalogue filter-8. heel veelzijdig. clean tot je wat met feedback loops begint te spelen, dan gaat het hek van de dam.

een alternatief voor de wasp: zlob modular svf. die kun je met jumpers 'getemd' houden, als je dat wilt (heb ik niet gedaan... smerige filters zijn leuk).
ping input, cv in, attenuated cv in, hp/lp/bp outputs. klein, niet duur.

de ms22 van theetom modular vind ik ook heel interessant, maar vooral omdat die ook heel vuil kan zijn. veel happy accidents.
klein maar toch makkelijker te bedienen dan je zou vermoeden.

of je kunt kiezen voor verschillende mogelijkheden in 1 module met bv een endorphines squawk dirty to me.
of voor een romige moog ladder filter in bv een mother 32, die heeft ook nog ander lekkers aan boord.
 
CEM8328's zijn zo fijne en magische filters.
"Magisch" vind ik inderdaad de juiste benaming. Een beetje alsof je fairy dust over het geluid sprenkelt. Ik heb bijna alle filters gehad van AMSynths en er was er geen bij die zo mooi paste bij (vooral) sample bronmateriaal. Overigens maakt deze ook een ontzettend fraaie kick als je 'm laat zelf-oscilleren. Dat kan op de originele Mirage niet volgens mij, dus dat is nog een mooie meerwaarde voor dit filter.
 
Ik heb in de loop der jaren ook al heel wat filters gehad, ik denk dat als je er maar 1 kiest dat hij voornamelijk veelzijdig moet zijn. Die van Joranalogue vinkt in ieder geval een heleboel checkboxes af die leuk zijn vanuit sounddesign perspectief. Maar een karaktervolle filter is ook belangrijk om in je gereedschapskist te hebben. Je moet in ieder geval ook vor jezelf goed nagaan of je persé de stereo kant op wil, persoonlijk zou ik dat niet doen om mee te beginnen. Stereo wordt pas echt leuk als je meerdere stereo modules hebt. QPAS is leuk maar wordt beter in een stereo configuratie. Ik zit zelf voornamelijk in de Make Noise "ecosfeer", vandaar dat ik QPAS heb. Anders denk ik niet dat ik 'm zou nemen, zeker niet als al mijn andere sources en VCA's e.d. mono zijn.
Ik heb al wel de Quad drum, da's een stereo module met 4 verschillende voices en stereo out en twee oscillatoren van Xaoc devices die beide meerdere outputs hebben zodat je die dan kan verdelen over links en rechts dus een stereo filter zou daar wel bij passen denk ik
Het blijft ook een smaak dingetje, maar als ik er aan zou raden van de (karakter) filters die ik gehad heb dan zouden het de AMSynths AM8060 en AM8328 zijn en de Erica Polivoks VCF.
Natuurlijk is het ook een smaakdingetje, @flyweight had het ook al over die 8328 en ik heb even gegoogled om een indruk te krijgen maar er wordt door geen enkele fabrikant een filter met een 8328 chiip gemaakt, ook die van AM is nergens te koop.

nog een stem voor joranalogue filter-8. heel veelzijdig. clean tot je wat met feedback loops begint te spelen, dan gaat het hek van de dam.
Populair filter bij de leden, da's wel duidelijk na verschillende reakties, die staat op m'n lijstje.

De anderen die je noemt ga ik naar kijken.

Bedankt weer voor jullie reakties!
 
Laatst gewijzigd:
In bezit: Minibrute2s, Behringer Neutron filter, Erica Fusion Filter, MI Blades (voor het fijnere werk).

Komen er misschien nog bij (indien te veel geld):
- Joranalogue Filter 8 + Instruo Tanh (als combi)
- Erica Polivoks
- Doepfer Wasp

Maar 4 filters is al meer dan voldoende.
 
In bezit: Minibrute2s, Behringer Neutron filter, Erica Fusion Filter, MI Blades (voor het fijnere werk).
De eerste 2 die heb ik ook dus ik kan die ook gebruiken maar het gaat me in dit topic toch wat meer over filters specifiek in eurorack.
Blades ben ik ook tegengekomen in m'n zoektotcht op het web, da's ook een fijn filter.
Komen er misschien nog bij (indien te veel geld):
- Joranalogue Filter 8 + Instruo Tanh (als combi)
- Erica Polivoks
- Doepfer Wasp

Maar 4 filters is al meer dan voldoende.
Vier filters lijkt mij al flink wat, je moet ook nog ruimte overhouden voor modules. :)
Maar ook jij noemt alweer die Joranalogue en de wasp dus dat zijn toch wel gewilde filters begrijp ik ondertussen.

Thanks so far!
 
Filter tip:

2 lowpass filters van elkaar aftrekken maakt een variabel bandpass filter.
Aftrekken doe je met een mixer en 1 van de filters inverteer je.

Dus voor interessante filter geluiden, mix je verschillende filters met elkaar.
Soms klinkt het beter als je ze inverteert, soms kan je ze gewoon optellen/mixen.
Audiorate modulatie is ook erg leuk.
 
Goed dat je het zegt want youtube is natuurlijk ook niet echt het beste als het om geluid gaat.
Je bent niet snel tevreden trouwens want die van Intellijel vond je ook al te clean begreep ik?

Haha dat klopt, en filter is ontzettend belangrijk voor je sound vind ik. Maar ontevreden wil ik niet zeggen hoor, de polaris zit al jaren in mn rack en gebruik m ook vaak. Soms is clean juist heel handig om goed door de mix heen te prikken. En clean levert weer een heel andere sound (strakker) na distortion of filter fm.

Hier nog een vergelijkingsfilmpje dat ik gemaakt heb, 6 jaar geleden alweer, en ik heb de polaris, sob en e440 nog steeds :)


 
en filter is ontzettend belangrijk voor je sound vind ik. Maar ontevreden wil ik niet zeggen hoor, de polaris zit al jaren in mn rack en gebruik m ook vaak. Soms is clean juist heel handig om goed door de mix heen te prikken. En clean levert weer een heel andere sound (strakker) na distortion of filter fm.
Lijkt mij ook, het ene filter doet het ook bij bepaalde muziekstijlen ook weer anders dan een ander filter.
Hier nog een vergelijkingsfilmpje dat ik gemaakt heb, 6 jaar geleden alweer, en ik heb de polaris, sob en e440 nog steeds :)
Dank je, ik heb de test geluisterd en hier en daarna nog een keer opnieuw even geluisterd maar de E440 is degene die mij het meest aanspreekt moet ik zeggen terwijl je niet kan zeggen dat de ene geweldig is en de ander nogal slecht maar het gaat dan om nuances en karakter

In totaal heb ik deze week misschien wel een stuk of 20 filters beluistert door alle tips en datgene wat ik op yt heb bekeken van heel gewoon tot exotisch, de keuze is reuze maar ondertussen heb ik wel een soort shortlist bij elkaar.
 
De keuze is zeker reuze! En wil je toch nog wel een extra filter onder de aandacht brengen: de Roland system 500 521. Een dubbele filter, met per filter 3 ingangen voor de audio en 3 modulatie ingangen, allemaal met eigen volume/amount fader. Per filter ook nog 3 high pass instellingen, dus erg veelzijdig. Qua sound misschien wat feller dan je wilt, zelf zou ik zeker weer naar deze module kijken mocht ik ooit weer eens met euro aan de slag gaan:

 
Lijkt mij ook, het ene filter doet het ook bij bepaalde muziekstijlen ook weer anders dan een ander filter.

Dank je, ik heb de test geluisterd en hier en daarna nog een keer opnieuw even geluisterd maar de E440 is degene die mij het meest aanspreekt moet ik zeggen terwijl je niet kan zeggen dat de ene geweldig is en de ander nogal slecht maar het gaat dan om nuances en karakter

In totaal heb ik deze week misschien wel een stuk of 20 filters beluistert door alle tips en datgene wat ik op yt heb bekeken van heel gewoon tot exotisch, de keuze is reuze maar ondertussen heb ik wel een soort shortlist bij elkaar.
Klopt helemaal! Filters is beetje zoals thee… Als je het veel drinkt, worden de eisen ook steeds hoger en de nuances steeds duidelijker :)
 
ik vind 12DB filters vet omdat bij sweeps ze het hoog een beetje doorlaten door die niet stijle afflank curve. Dan krijg je bij sweeps een soort idee dat een de sequence of sweep van ver steeds dichterbij komt.

Vieze filters vind ik vet hoe zo onstabiel zijn en als een soort wavefolder de sound kunnen aanpassen.

Een 24DB moog filter (transistor ladder) is ook vet en romig.

Sommige filters geven een mooie hout achtige percussie attack, of kunnen lekker bubbbelen als water.

Dan is er de sound van de resonance dat op veel manieren kan.

En fm wat telkens weer anders klinkt.

Die E440 is wel duur trouwens. Maar klint wel lekker.
 
ik vind 12DB filters vet omdat bij sweeps ze het hoog een beetje doorlaten door die niet stijle afflank curve. Dan krijg je bij sweeps een soort idee dat een de sequence of sweep van ver steeds dichterbij komt.

Vieze filters vind ik vet hoe zo onstabiel zijn en als een soort wavefolder de sound kunnen aanpassen.
Het is ook maar net in wat voor stijl je muziek wil maken denk ik?
Maak je stevige techno of acid bijv dan is een vies filter juist heel goed lijkt me en voor een deel omdat ik ook richting sounddesign wil is zo'n filter goed natuurlijk want eigenlijk is het een open deur; de meesten die met modular aan de gang gaan hebben ook iets met sounddesign anders koop je makkelijker wat gewone hardware.
Maar voor mij is het zeker ook de bedoeling om richting ambiënt en cinematic te gaan, beetje sferische sound en dan heb ik liever een iets rustiger filter, een soort moog 24db bijv
Een 24DB moog filter (transistor ladder) is ook vet en romig.
Zoiets komt er ook, misschien wel eentje zodat ik kan schakelen tussen 12, 18 of 24db, dat lijkt me praktisch.
Sommige filters geven een mooie hout achtige percussie attack, of kunnen lekker bubbbelen als water.
Ja precies, bijv zoals MI, zoiets komt er ook al zal het een ander merk zijn maar wel iets in die richting, da's juist voor ambiënt wel tof.
Dan is er de sound van de resonance dat op veel manieren kan.

En fm wat telkens weer anders klinkt.
Ik heb nu op m'n lijstje een soort van 12/18/24 db met verschillende inputs zoiets en een meer exotisch filter, nou wordt het nog een beetje merken afstrepen.
 
Nee ik denk niet dat dat stijl is.
Een filter is daar te algemeen en veelzijdig voor.
Het gaat er meer om hoe je die dingen inzetten.
En dat is uiteindelijk smaak.

Zo kan een bepaalde klank door een 'smerig' filter er juist heel lief uitkomen.

Je kan wel andersom denken. een bepaalde sound heb je een bepaald filter voor nodig. Bv een Acid lijn een 18db lowpass...

Nou ja dit is puur mijn eigen beleving/mening
 
Nee ik denk niet dat dat stijl is.
Een filter is daar te algemeen en veelzijdig voor.
Het gaat er meer om hoe je die dingen inzetten.
En dat is uiteindelijk smaak.

Zo kan een bepaalde klank door een 'smerig' filter er juist heel lief uitkomen.
Ik zou dan denken dat je een wat meer clean filter moet hebben als je bijv van die ijle klanken wil of als je bijv van die glassy sound wil dan neem je geen filter wat meer geschikt is voor acid, dan wil je geen filter wat al gauw een beetje rauw klinkt lijkt me, maar voor mij is het nog een beetje ontdekkingstocht dus ik kan me vergissen.
Je kan wel andersom denken. een bepaalde sound heb je een bepaald filter voor nodig. Bv een Acid lijn een 18db lowpass...
Ja en voor romige bassen een 24db, dat kan ik wel volgen wat je zegt.
 
Misschien moet je dan dat Mankato filter gaan bouwen 6, 12, 18, 24 dB outputs in twee fases. En lekker natte resonantie
Ja, die had ik gezien, die staat wel op m'n lijstje maar ik ga 'm niet zelf solderen als beginnend soldeerder.
 
Back
Top