Vraag over vintage tape recorder

DFrazz

Music Aficionado
Lid sinds
20 januari 2014
Berichten
387
Locatie
Utrecht
Ik heb onlangs deze GE Fastrac, een vintage portable tape recorder weten te scoren op Ebay. Ik wil hem gaan gebruiken voor tape looping en dan rechtstreeks in Logic Pro X binnenhalen via mijn SoundCraft Notepad 12 FX mixer.

Er zit geen handleiding bij en via Google ben ik ook niet veel wijzer geworden over de in/outputs van het apparaat.

* Welke output raden jullie aan om te gebruiken voor het beste signaal naar de SoundCraft Mixer? Is dat de Ear output? Ik zie namelijk geen line output.
* Heeft iemand enig idee wat het verschil is tussen de Pitch en Speed control? Ik heb wel al geƫxperimenteerd, maar ben er nog niet achter gekomen.

Bij voorbaat dank!
 

Attachments

  • PXL_20230122_110543781.jpg
    PXL_20230122_110543781.jpg
    167,4 KB · Bekeken: 143
  • PXL_20230122_110558752.jpg
    PXL_20230122_110558752.jpg
    194 KB · Bekeken: 131
  • PXL_20230122_110614744.jpg
    PXL_20230122_110614744.jpg
    129,2 KB · Bekeken: 129
Ear lijkt mij de koptelefoon uitgang, die kan je prima gebruiken.

Wat je doet om iets uit te vogelen is, in dit geval, een sinus opnemen. Dan in je daw afspelen en met een spectrum analizer kijken wat er gebeurt.

Vergeet ook niet te kijken hoe hard je kan opnemen, tape geeft mooie vervorming.
 
Wel een leuk ding! Was je er veel voor kwijt? Hopelijk zijn alle aandrijfsnaren e.d. nog goed. Is vaak een probleem.

Speed control is voor de tape snelheid. Hoe hoger de bandsnelheid, hoe beter de opname in principe, ten koste van de opnamelengte natuurlijk.
De Pitch control is fijnafstemming. Speed Control zou ik dus bepalen voordat ik begin met opnemen. De pitch is achteraf te gebruiken.
De REM input is voor microfoons met REMote control. Dus de EAR blijft over als output, t is in feite natuurlijk gewoon een spraakrecorder die met een koptelefoon wordt gebruikt.
 
Ik heb er in totaal 60 EU voor betaald, waarvan de verzendkosten en invoerrechten meer dan de helft van het totaal bedrag waren. Het fijne is dat deze amper gebruikt is, en daardoor in bijna nieuwstaat.

Bedankt voor je uitleg. Nu snap ik ook waarom de koptelefoon mono door kwam. Ik ga direct even een 3,5 naar 6,35 mm jack aanschaffen en dan lekker experimenteren. :okdan:
 
Ik heb ook zoiets maar dan van Aiwa.
Die hebben ook geen line in alleen een mic input en een built-in mic.
Als je line in de mic input stopt krijg je overstuurd signaal. Niet altijd erg maar goed.
Om line om te nemen heb je een DI nodig om de impedantie om te zetten.
Heb het nog niet geprobeerd. Moet daar nog een xlr naar mini jack kabel maken.
 
Een DI word gebruikt om een ongebalanceerd signaal om te zetten naar een gebalanceerd signaal.
Visa versa heet het een reamp box.
Dit is niet van belang bij het opnemen van lijn signalen. Kortom, je hebt geen DI nodig.

Zelfs impedantie is onbelangrijk bij lijn signalen.
Bij ribbon mics en passieve gitaar elementen is dat anders, maar dat zijn uitzonderingen.
 
Let wel dat de recorder geen input gain control heeft.
Een DI (transformer) word gebruikt om impedantie om te zetten.
Om de mic input naar line input om te zetten kun je wel een DI gebruiken anders vervormd het geluid heel erg.

Dus hoe zou jij dat doen?
 
Een microfoon signaal is veel zwakker dan een lijn signaal.

Dus om van lijn naar microfoon ingang te gaan, gebruik je gewoon de volume in je daw.
Ik neem niet van mijn DAW op. maar bv van synths.
Zal eens proberen gewoon het volume zacht te zetten. Maar ik dacht dat het niet goed klonk.
 
geen idee waar je het over hebt.
maar ik beb via de mic input met een mono minijack en het volume vrij zacht wel ok een casio sk1 op tape kunnen opnemen.
met stereo jack werkt dat niet.
maar idd gelukkig geen di nodig.
 
de pitch is fijn afstelling en de speed is fixed.
ik gebruik bv half speed bij afspelen en full bij opname en dan neem ik mijn synth een octaaf hoger op.
zo krijg je meer wow en flutter en tape grain.

je kan dus met snelheid spelen met opname en afspelen.
 
Back
Top