Synthforum Contest 2022: de uitslag!

ishi

Administrator
Staff member
Lid sinds
16 december 2017
Berichten
2.656
Locatie
Utrecht
smartbits_one_hooded_man_standing_on_a_pile_of_broken_synthesiz_6baebbd5-bed5-4209-9a8b-04f0379467d4.png


Diep in de verre uithoeken van een galaxy, far, far away, was een virtueel podium opgezet voor de ultieme synth battle. Maar liefst 68 deelnemers, afkomstig uit alle hoeken van de Melkweg, kwamen samen om hun vaardigheden te tonen en te strijden voor de titel van kampioen der synths.

Het podium toonde een plaatje zoals je alleen in films ziet. Vintage synths van planeet aarde en ver daarbuiten stonden naast de meest geavanceerde virtuele instrumenten en software. Er waren Moogs, Prophets en Jupiters, naast Serum, Massive en Omnisphere. De deelnemers kwamen aan met hun trouwe laptops en controllers, klaar om hun unieke soort elektronische muziek op het forumpubliek los te laten.

Maar dit was geen gewoon toernooi, oh nee. In dit verre planetaire systeem, waar Synthesizers heersen, waren de deelnemers niet tevreden met alleen maar het spelen van hun muziek. Nee, ze moesten het zien uit te vechten als ware synth-krijgers. Het podium was uitgerust met de nieuwste holografische technologie, waardoor de deelnemers hun optredens konden verrijken met circus acts, robotische dansers en zelfs lasershows waar Jarre nog een puntje aan kan zuigen. Het was als een intergalactische versie van "The Voice," maar dan met meer oscillatoren (en iets minder vieze mannetjes).

Het publiek bestond uit synth-enthousiastelingen uit de hele Melkweg, die via hun neurale implantaten de epische strijd konden volgen. Ze waren getuige van een waar spektakel want de deelnemers trokken alles uit de kast om het forum te imponeren en een plek in de top drie te veroveren.

En nu is dan het moment van de ultieme waarheid aangebroken. De lichten rondom het podium zijn gedoofd en de deelnemers zijn teruggekeerd naar hun eigen planeten, in afwachting van de uitslag. Dus, zonder verdere omhaal, daar komt ie dan: de uitslag van de synth battle extravaganza 2022!

Op de derde plaats
is geëindigd @Jason31 met de track Existence. Deze inzending gaf ons publiek het gevoel dat ze in een donkere fabriekshal terecht waren gekomen of was het een tropisch strand, een dansvloer of cruisend buiten de bebouwde kom? Maakt niet uit, overal komt deze muziek tot zijn recht. Het unieke gebruik van onconventionele synthklanken en -texturen, samen met een indrukwekkende holografische circus act, viel echt op en imponeerde de stemmers. Het was als het ontdekken van een verborgen patch op een vintage Prophet-5, precies wat deze ethereal technohit z'n extra vibe geeft. Gefeliciteerd met het behalen van de top drie!

Op de tweede plaats hebben we .. niemand. We schakelen meteen door naar de twee nummers één!

Want de winnaars van onze synth battle extravaganza delen samen de eerste plaats:

@Void Pointer met Raar en
@sKeLeTvM met Don't Panic (ft Leena)

Allereerst een ode aan de eerste winnaar Void Pointer, die zichzelf bewees als de ultieme synth-koning met zijn knuffelbare elektronische kattenpunk. Met de hulp van de Elektron Rytm, Arturia Polybrute en de V-Collection, plus een sample van zijn eigen kat, die eigenlijk een geheim synthgenius bleek te zijn, creëerde hij een unieke sound die zo uniek was als zijn huisdier zelf. Zijn winnende nummer was een perfecte mix van minimal wide trembling en bullet-time rave: alsof je op een rave bent waar een kat de DJ is en de synth de voorzanger. Gefeliciteerd met deze verdiende overwinning, we kijken uit naar meer van deze beestachig goede synthpunk op of rond het forum!

En daarnaast staat op het hoogste podium sKeLeTvM, die eigenlijk niet mee wilde doen maar een riedeltje maakte en daarmee zijn volgende gouden medaille binnensleepte. Met de hulp van o.a. de Waldorf Kyra & Q en de Yamaha TG77 creëerde hij een unieke sound die vol van emotie was, of in zijn eigen woorden: puur op gevoel. Zijn winnende nummer, met de prachtige zang van Leena, was een perfecte mix van moderne en nostalgische elementen die ons publiek in vervoering bracht. De combinatie van synths en arrangement leverde een sound op die we kunnen omschrijven als ear candy. Gefeliciteerd met deze verdiende overwinning en wees gerust: we zullen ons nog steeds verwonderen over je vaardigheden, ook al is het je 100ste overwinning.

We willen graag een grote dank uitspreken aan alle deelnemers voor hun geweldige optredens en voor het verleggen van de grenzen van synthmuziek in deze intergalactische strijd. En voor degenen die niet hebben gewonnen, maak je vooral geen zorgen, er is altijd weer een volgend jaar! We moedigen jullie aan om te blijven experimenteren met nieuwe geluiden en technieken, zoals het omtoveren van een Korg MS-20 in een granulaire drummachine of het ontlokken van nieuwe vormen van sample-stuiteren aan software als Ableton Live.

We willen ook de stemmers bedanken voor het volgen en ondersteunen van de deelnemers met hun reacties bij de ingezonden tracks. Dankzij jullie betrokkenheid en steun kunnen we elk jaar deze wedstrijd organiseren en daar we zijn ongelooflijk blij mee. Het is als een warm bad vol synthgeeks, kwebbelend over hun eigen favoriete work flow!

We kunnen niet wachten om te horen waar jullie de volgende editie mee op de proppen zullen komen. En zoals altijd: blijf creëren en de grenzen van de synthmuziek verleggen. Wie zal het zeggen, misschien zullen we volgend jaar tracks hebben die klinken als een modulair synth die gespeeld wordt door een robot DJ on acid! De mogelijkheden zijn steeds eindelozer in deze galaxy, far, far away, waar Synthesizers heersen en muziek, beeld en tekst door machines kunnen worden gegenereerd.

Applaus, gestamp, joelen, heel luid schreeuwen: van harte proficiat allemaal!

De volledige uitslag ziet er zo uit:

1. Void Pointer "Raar" | 36 stemmen
1. sKeLeTvM "Don't Panic (ft Leena)" | 36 stemmen
3. Jason31 "Existence" | 35 stemmen
4. Droomsfeer "Journey to Scylla" | 34 stemmen
5. trigg "Deckard's Dream of a MonoPoly" | 31 stemmen
5. lowieken "The Meta song" | 31 stemmen
5. HeartBeatHero "Mothership" | 31 stemmen
5. Danny "Remnants of a Star" | 31 stemmen
9. SmartBits "Where the heart is" | 30 stemmen
9. Sankt Pauli "Something" | 30 stemmen
9. Roonan "yron 2022" | 30 stemmen
9. RFB "November" | 30 stemmen
9. Erwinn "Pulse" | 30 stemmen
9. Bahamut "Inner Freedom" | 30 stemmen
15. MonoTron "MG1JP6" | 29 stemmen
15. e-Gloomy-nations "You Know What You Have To Do" | 29 stemmen
17. MacGyverGear "I Can Come An End" | 28 stemmen
18. kreakleuter "Norsk idylle" | 27 stemmen
19. SB-SIX "Come over" | 26 stemmen
19. Nap "I ❤️ Synths" | 26 stemmen
19. Fifth Bot "The Red Queen" | 26 stemmen
22. vink "The Comets Look Strange Tonight" | 25 stemmen
22. MatthewLeBlom "Choir" | 25 stemmen
22. kobuz "Keep on going" | 25 stemmen
22. bombario "Sequi Somnia" | 25 stemmen
26. NicoNoise "UnevenDream" | 24 stemmen
26. Innisten "Tiruchirappalli" | 24 stemmen
26. Darwin* "Solar Plexus" | 24 stemmen
29. stoter "I Dreamt I Was A Lucid Dreamer" | 23 stemmen
29. ohtar "Hero" | 23 stemmen
31. Synthopius "To The Sun" | 22 stemmen
31. flyweight "She went for it" | 22 stemmen
33. Rutger "Overthinking" | 21 stemmen
34. rvanommen "Nautilus" | 19 stemmen
34. NorthernLightX "Acid Cloud" | 19 stemmen
34. Marcel D "Green Beret Blues" | 19 stemmen
34. Ion "Descent" | 19 stemmen
38. jserle "Zangerige sferen" | 18 stemmen
39. tragmadat "these synthesizerz uhm" | 17 stemmen
39. teeP "Scamdemic Afterparty" | 17 stemmen
39. seyor "This book of Lies" | 17 stemmen
39. Mr_Synth "Red Doors" | 17 stemmen
39. metatron "Trianon" | 17 stemmen
39. dreamer "Acrid Meteors - Raining Down on Mars" | 17 stemmen
39. bijlevel "Ares & Eirene" | 17 stemmen
39. batspinda "ScHtv.G" | 17 stemmen
47. klinkske "Green Eyed Suicide Dub" | 16 stemmen
47. Googol "Universal Software." | 16 stemmen
47. Eclectic "Oblivion" | 16 stemmen
47. digit62 "Galactic North" | 16 stemmen
51. Mrdrbobo "Barshoi 6" | 15 stemmen
52. Sander02 "Child of the Eighties" | 14 stemmen
52. krautrock1958 "t the new year begin!" | 14 stemmen
52. GentleG "Lie" | 14 stemmen
55. SynTheSister "The Moons of Venus" | 13 stemmen
55. P-Nutz "Meson Latino (I See Beauty)" | 13 stemmen
55. Breed "Exit Through the Bus Stop" | 13 stemmen
55. axa "Celtic mist in Berlin" | 13 stemmen
59. Tiny "Quarks All Over" | 12 stemmen
59. mv30 "Hypnosis" | 12 stemmen
61. Ytse "Future Shock" | 11 stemmen
61. Tierelantijn "Small House" | 11 stemmen
61. Calculator Operator "Retrograde" | 11 stemmen
64. Talames "Obami" | 10 stemmen
65. oli303 "_thebox" | 9 stemmen
65. jando "stuifzand" | 9 stemmen
65. gilberto "DANCING IN THE GREAT OUTDOORS" | 9 stemmen
68. NGNS "PowerPlant" | 8 stemmen

Eén stem is in mindering gebracht bij 3 deelnemers die op zichzelf hebben gestemd.
 
Laatst gewijzigd:
Een dikke proficiat aan Void!! Die zag ik niet aankomen. Ook aan de nr 2, Jason en 3 Droomsfeer een proficiat.
Krijgen van mij absolute een schouderklop want imo zeker een top 3 plaats waard: Sankt Pauli en RFB van wie ik dacht dat ze het gingen halen maar schijnbaar wordt er op het laatst toch nog massaal gestemd...

En dank aan iedereen om mee te doen. Veel knappe dingen gehoord!
En ten slotte een dikke, dikke merci aan iedereen die op mij gestemd heeft. Dat doet iets met een mens! :luv:

3x nr 1. Dus ga ik de uitdaging aan met Klinkske om volgend jaar mee te doen voor de gein met een levenslied!
 
Laatst gewijzigd:
@sKeLeTvM & @Void Pointer gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

én @Jason31 !!!!!!!!!!!!!!!!!!! yeah!!!!!!

mooie top 3! zeer mooie!

en vanzelfsprekend; iedereen die heeft mee gedaan, het is een genoegen alle nummers te luisteren!
 
Dank voor de organisatie moderators! Het was weer een genot.

Gefeliciteerd aan de de winnaars!

Ook dank aan alle deelnemers en luisteraars. Het was mooi en leerzaam, precies zo als het hoort bij een synthcontest!
 
Ik heb het wegens tijdgebrek niet goed gevolgd, maar ik moet wel zeggen dat het niveau van de inzendingen die ik even vluchtig beluisterd heb zeer hoog lag. Het waren meest professionele tracks die niet onderdoen voor het werk dat van bekende artiesten op CD verschijnt.
 
Hahaha.. ik moet wel heel erg lachen om Nap zijn bericht!! :halleluja geniaal!! :D

Lieve muzikanten, synthesizer freaks, en liefhebbers van apparaten of computertoepassingen die geluid maken. dank voor de audio!! In welke vorm dan ook. Inspirerend om te beluisteren maar vooral genieten van sommige opnames waarvan het sublaag bewust/ danwel onbewust mijn nieuwe subjes mee heb kunnen punnishen. (:D) Iedereen luistert op zijn manier. Doorgaans vind ik een songstructuur wel prettig maar er zaten stukken tussen waar geen drums voorbij kwam en me mateloos hebben weten te boeien.. heel verfrissend en inspirerend. :)

Gefeliciteerd aan de winnaars! :mega: En dit jaar ook weer een EDM track in de top 3!! (De nummer 2 van vorig jaar vond ik ook heel fijn).
Een gedeelde en terechte eerste plaats met sKeLeTvM en een opvallende en zeer verzorgde track van waarin zelfs audio te horen is van mijn meest favoriete huisdier. :luv:

:mega:
 
Gefeliciteerd in de eerste plaatst aan iedereen, maar aan de winnaars natuurlijk in het bijzonder. Het is al vaak gezegd, ook door mij, het niveau lag hoog! Na een jaar afwezigheid was het weer supertof om mee te doen, naar de grote variateit aan tracks te luisteren, te commenten en heel mooi commentaar te ontvangen. Veel dank iedereen!
 
Yay!! Gefeliciteerd aan de winnaars en aan iedereen die meedeed! En aan de organisatoren!
Het niveau was indrukwekkend.
De derde keer nu dat ik meedeed, na jaren van afwezigheid op SF. Op naar de volgende!
Mag zelf niet klagen met deze uitslag, had ik niet verwacht. Veel muzikale plannen dit jaar en dit motiveert wel.
 
Allereerst, gefelicteerd iedereen met jullie inzendingen! Ik heb vooral ontzettend genoten van de enorme verschillen tussen iedere track. Mijn zaterdag was voorbij voordat ik het in de gaten had:)
En natuurlijk van harte gefeliciteerd Void Pointer en sKeLeTvM met het behalen van de gedeelde eerste plaats.
 
Ik had bij aanvang van de contest mijn hoop gevestigd op een top 10 plaatsje, dit is ruimschoots overtroffen! Het was nog behoorlijk spannend ook, de laatste dagen was het stuivertje wisselen om de 1e plek met @sKeLeTvM , uiteindelijk geeft de eindsprint de doorslag, met ook nog een fikse inhaalrace van @Void Pointer, Desalniettemin ben ik bijzonder blij met deze podiumplek, en uiteindelijk kunnen er maar 2 de winnaar zijn :D . Mijn felicitaties gaan dan ook naar de winnaars, ze hebben beide een geweldige track in gestuurd en daarom ook zeer verdiend gewonnen. Overigens heb ik ontzettend veel kwaliteit gehoord in deze contest, de lat leek nog hoger te liggen dan vorig jaar.

Mijn dank aan iedereen die op mij gestemd hebben en al die mooie berichtjes hebben achtergelaten en de mods die de contest mogelijk hebben gemaakt. Ben nu al benieuwd wat iedereen dit jaar gaat brouwen voor de volgende contest!
 
:okdan:Felicitaties aan de top drie maar ook aan alle anderen die mee deden. Het niveau lag dit jaar erg hoog en ik heb van veel nummers genoten (@RFB , @ohtar, @Marcel D , @axa en dan vergeet ik er waarschijnlijk nog een paar). Zelf ben ik heel tevreden met mijn gedeelde vijfde plaats in schril contrast met de teleurstellende 17de van vorig jaar :) .

Ook een dikke merci aan de moderators en andere mensen achter de schermen voor het mogelijk maken van deze contest :halleluja

Op naar volgend jaar bij leven en welzijn.

:doei:
Danny
 
Back
Top