ChatGPT als hulpje in je studio

Nee want dat nummer staat op internet en Chat kan niet surfen.

Ik heb nog niet geprobeerd om feedback te vragen op bv een liedjestekst die je erin typt.
 
Ik heb hem/het/x nog niet gebruikt voor muzikale doeleinden maar wel voor het (ICT) werk. Deze tech gaat heel snel worden opgenomen in de beschikbare controles in bijvoorbeeld M$ Office, niet anders dan spelling- en grammaticacontrole. Check je input en de output goed, dan is het zo goed als je hier en daar leest, de besparing is vooral tijd. Als je geen nacontrole doet val je nog steeds door de mand.

Ik wou dit installeren van de week maar er werd een telefoon nummer gevraagd, is het wel veilig vraag ik me dan af.

Dit weerhield mij ook enkele dagen en de vraag is terecht en onbeantwoord. Maar ik kon de verleiding niet weerstaan. Favoriete gedetailleerd beantwoorde vraag aan het zover: "Write a Commodore 64 BASIC program to display Mandelbox fractals". Kostte het nog geen 20 seconden, inclusief in-line commentaar en instructies om het programma te laden.
 
lol.jpg
 
. . . Uitgeprobeerd heb ik het al. Het werkt. Maar ik vraag me af : wat heb je er aan?
Knip - plak een tekstje er in.
Het lijkt alsof het wat door elkaar gehusseld wordt met wat meer toevoegingen over het onderwerpen die op ook op het internet te vinden zijn.
Best leuk.
Snel typend wordt er een tekst `gefabriceerd` die scriptiewaardig zou zijn. (en is)
Toen ik ooit zoiets voor school moest maken via hoofd-handwerk
keek de leraar alleen naar de uiterlijke uitvoering zoals :
MOOI mapje lettertype/opmaak/handschrift.
Voor niets had ik mijn hoofd gebroken op allerlei prachtige zinsconstructies die nooit gelezen werden.
. . . . Mijn vader was leraar (wis=natuurkunde) en die zat ook vaak tot `s avonds laat proefwerken na te kijken.
Sommige vragen met tekst van vier of vijf regels erbij of het wel begrepen was.
Zo mocht ik soms ook wel eens naar zijn werk kijken.
Je moet wel ongelofelijk fanatiek zijn wil je alles doorlezen en beoordelen.
Het is niet te doen.
 
Het nut?

-Hij kan voor je programmeren.
-Hij geeft een antwoord vaak sneller dan via een Google expeditie.
-Hij kan je een opstart geven voor een tekst, rijm, lyrics...

Maar hij is ook wel eens fout of geeft een onbruikbaar antwoord.
 
Waar haalt dat programma de info vandaan, als die niet op internet kan zoeken...?
 
Ge kunt dat allemaal ZELF vragen aan CGPT,

da's juist zo 'cool' ,, vind ik,
maar ik gebruik het de laatste uren al ni meer,,

'k zal het mss nooit nog zo hevig gebruiken,

k ben liever gewoon mezelf, en ook: elke dag één voor één


van m'n eerste dag:

'OKey,
Maar wat is het gevaar voor mij als ik altijd goeie antworden krijg op mijn vragen bij jou

Als u altijd goede antwoorden krijgt op uw vragen van mij,
kan dit uw eigen problemenoplossend vermogen en kritisch denken verminderen.

enzovoort,

maar om er geld en coins mee te scoren, is heel evil denken,, maar daar heb ik geen last van,,
 
k ben liever gewoon mezelf, en ook: elke dag één voor één,

m'n eigen pa is in die van getrapt, ik ben next gen,
of tja, mag ik ni zeggen,, 't is hoe anderen en je omgeving,, ,enzovoort

cpgt kwa intensiteit beleving is voor mij idd / mss zoals: Interceptor flight sim op amiga in de jaren 90

Muziek maken en alles wat er bij hoort om 't laten werken zoals ik zelf will, is 'beter'
 
Laatst gewijzigd:
Hier had ik nog een songtekst opgeslagen.
Moet je kijken wat voor scriptie hij er van maakt binnen een seconde.

Close to you vd Carpenters (timmerlieden)

Waarom verschijnen er ineens vogels Elke keer als

je in de buurt bent?

Net als ik verlangen ze ernaar om dicht bij je



te zijn

Waarom vallen sterren elke keer als je langsloopt uit de lucht

?

Net als ik verlangen ze ernaar om dicht bij je



te zijn

Op de dag dat je geboren werd, kwamen de engelen samen

en besloten ze een droom te creëren die uitkwam

Dus ze sprenkelden maanstof in je haar

Van gouden sterrenlicht in je ogen van blauw





Dat is waarom alle meisjes in de stad

je volgen (Volg je)

Rondom (Rondom)

Net als ik verlangen ze ernaar om dicht bij je

te zijn

Op de dag dat je werd geboren, kwamen de engelen samen

en besloten om een droom te creëren die uitkomt

Dus ze strooiden maanstof in je haar



Van gouden sterrenlicht in je ogen van blauw

Dat is waarom alle meisjes in de stad

je volgen (Volg je)

Rondom (rondom)

Net als ik verlangen ze ernaar om dicht bij je

te zijn

Net als ik verlangen ze ernaar om dicht bij je te zijn





Vraag je je wel eens af waarom vogels plotseling verschijnen?

Bovenstaande er in gegooid.
---------------------------------------------
Dit wordt er van gemaakt : overal vandaan Wiki e.d.



DIER

Burt Bacharach en Hal David schreven het nummer "(They Long to Be) Close to You" in de jaren 60. Maar het Amerikaanse duo, The Carpenters, onder degenen die het nummer hebben opgenomen, zijn degenen die het populair hebben gemaakt. Het werd opgenomen in hun tweede studioalbum, Close to You (1970). De single stond bovenaan zowel de Amerikaanse Billboard Hot 100 als Adult Contemporary charts. Het was zo populair dat het ook de top van de Canadese en Australische hitlijsten bereikte en piekte op nummer zes in de hitlijsten van zowel het VK als Ierland. De eerste regels van dit populaire lied triggerden ons om in dit artikel over vogels te praten. Dus, waarom verschijnen vogels plotseling?



Wat het lied bedoelde met "vogels verschijnen plotseling"?

In het lied betekende de uitdrukking "plotseling verschijnen" wat er gebeurt als we verliefd worden. Net als de term "vlinders in de maag", wanneer een persoon verliefd is, treden vreemde gevoelens op. In dit geval is het vergelijkbaar met het gevoel wanneer plotseling mooie vogels arriveren. In werkelijkheid komen vogels echter gewoon niet zo opdagen. Van nature zijn vogels 's ochtends na aankomst uit hun nachtrust te zien. Andere keren, wanneer de migratie van vogels plaatsvindt, zie je ze plotseling in volumes.



Kunnen vogels ineens zomaar verschijnen?

Terwijl het in de context van een liefdesliedje misschien zo mooi klinkt dat er ineens vogels verschijnen. Maar in werkelijkheid is het toch niet zo. Maar we kunnen missen wanneer de vogels beginnen te "opduiken". Dus, kunnen vogels zomaar verschijnen? Het korte antwoord is nee. Vogels zijn geen magische wezens die in een oogwenk kunnen verschijnen en verdwijnen. Net als mensen slapen ze echter en staan ze 's ochtends op. Daarom zie je er in de meeste ochtenden genoeg van.



Er is die bepaalde tijd rond zonsopgang en zonsopgang waar de vogels uit hun nest beginnen te komen. Je zou ze waarschijnlijk kunnen horen zingen als alleen het lawaai van de stad hen overweldigt. Ze kunnen een levend wezen zijn dat 's ochtends als wekker dient.



En als het donker wordt, herhaalt het proces zich in omgekeerde volgorde. De vogels beginnen te zingen terwijl de zon ondergaat. Ze zouden op zoek gaan naar hun nesten om te rusten tot de ochtend komt, net zoals de meesten van ons doen.



Kunnen trekvogels zomaar verschijnen?

Zoals de meeste dingen in het leven, wanneer je probeert het antwoord te vinden op de vraag of trekvogels gewoon verschijnen, zullen de meeste antwoorden zijn "het hangt ervan af!". Hoewel vogels niet gelijk zijn geschapen en hun omgeving dat ook is, zijn sommige vogels nomaden. Ze zouden naar een andere plaats migreren wanneer niet aan hun behoeften wordt voldaan. Vereisten zoals weersomstandigheden, temperatuur, beschikbaarheid van voedsel en voortplanting kunnen het trekgedrag van deze vogels veroorzaken.



Sommige vogels kunnen over lange afstanden vliegen, zoals het maken van de sprong over de Atlantische Oceaan. Er zijn er ook die van de top van Amerika, helemaal naar het zuiden en vice versa, op zoek naar warme plekken in de winter. Ze migreren ook om te paren en zich voort te planten.



Deze vogels doen dit uit noodzaak. De seizoenen die onze planeet het hele jaar door heeft, maken dit proces een veel voorkomend verschijnsel in verschillende zones van de wereld. Zaken als klimaatverandering of opwarming van de aarde beïnvloeden het gedrag van een vogel goed.



Vogels zijn niet de enige soort dieren die over lange afstanden migreren. Vissen, waterzoogdieren zoals dolfijnen en walvissen, sommige insecten, een groot aantal zoogdieren zoals neushoorns, karikaturale en zelfs sommige soorten krabben en reptielen zijn migrerend.



Die dieren moeten ook een aantal bedreigingen overwinnen. Ze kunnen ten prooi vallen aan roofdieren tijdens het bewegen, of sterven van uitputting of honger, en zelfs uitdroging. De huidige klimaatsituatie op onze planeet kan ook schade toebrengen aan deze dieren.



Conclusie:

Het is interessant om te zien wat vogels normaal gesproken doen wanneer de dag begint en wanneer het einde nadert. Het is niet verwonderlijk dat ons gedrag niet verschilt van deze dieren, vooral als we aan het einde van de dag met pensioen gaan.



De kicker waren de trekvogels, die ook vergelijkbaar zijn met andere dieren en mensen in de manier waarop ze bewegen wanneer niet volledig aan hun behoeften wordt voldaan. Als het te koud is, vliegen ze naar een andere plek met een warmer klimaat waar ze hun toevlucht zoeken. Net als wij mensen vertrekken we naar een ander land als het in de winter warmer is.



Om te weten over een over het algemeen niet-trekvogel zoals de flamingovogel, maar vanwege verandering van klimaat en waterniveaus in hun broedgebieden, zijn flamingokolonies niet altijd permanent en migreren ze naar andere plaatsen. Bekijk onze website voor onze toekomstige berichten over deze vogel.
 
Laatst gewijzigd:
Ik las van de week dat ChatGPT zich vooral baseert op bestaande informatie van 2 a 3 jaar terug. En dat de tool niet controleert/kan controleren of die kennis wel of niet klopt. Het biedt dus grote kansen. Maar het wordt ook steeds makkelijker om op grote schaal nep-nieuws rond te pompen. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan vind.
Het zou me niet verwonderen dat deze intensief zal gebruikt worden om nieuwe (onjuiste) webcontent te genereren voor reclameinkomsten, waarop hij zichzelf zal voelden met deze onzin en vervolgens nog meer onzin zal uitkramen. Maar tof experiment.

Op mijn vraag om de specifications van een Noiese Engineering Vir IterR Legio te beschrijven zat ie er klop naast. Op mijn NL vraag om de beste topics van synthforum inzake compressie, kreeg ik engelstalige topics.
 
Techniek is in principe altijd neutraal. Het is de mens die er een toepassing voor verzint, ten goede of ten kwade. Misschien wordt AI straks juist wel gebruikt om nepnieuws mee op te sporen.
 
Het zou me niet verwonderen dat deze intensief zal gebruikt worden om nieuwe (onjuiste) webcontent te genereren voor reclameinkomsten, waarop hij zichzelf zal voelden met deze onzin en vervolgens nog meer onzin zal uitkramen. Maar tof experiment.

Op mijn vraag om de specifications van een Noiese Engineering Vir IterR Legio te beschrijven zat ie er klop naast. Op mijn NL vraag om de beste topics van synthforum inzake compressie, kreeg ik engelstalige topics.
CHatGPT is getraind op internetdata van 2 jaar geleden en ouder. Als je hem wil misleiden met valse info, zal je moeten wachten tot hij op nieuwere data getraind wordt en dan moet je nog hopen dat jouw valse informatie dominant is.

Wat dat tweede betreft: je kan dat dan aan ChatGPT melden. Je mag hem op zijn fouten wijzen. Maar ik vrees dat hij intern alleen Engelstalige informatie heeft. Hij dient ook eerder om verwerkte kennis te vragen dan bronnen, het is wat dat betreft Google niet.
 
Techniek is in principe altijd neutraal. Het is de mens die er een toepassing voor verzint, ten goede of ten kwade. Misschien wordt AI straks juist wel gebruikt om nepnieuws mee op te sporen.
Je bedoelt: Nieuws dat statistisch niet dominant is?
 
Nee. Ik bedoel berichten waarvan aangetoond kan worden dat het afkomstig is uit troebele of onbetrouwbare bron en waarvan de inhoud weerlegd kan worden door gebruik te maken van informatie uit controleerbare en/of gezaghebbende bronnen zoals serieuze (onderzoeks)journalistiek en wetenschappelijke publicaties. Vaak is nepnieuws terug te herleiden tot een van de bekende Russische, Chinese of aluhoedjes alt-right internetrioolpijpen waarvandaan het via social media als een gek wordt rondgepompt en versterkt wordt, en zo'n AI lijkt me heel geschikt om zo'n 'crumb trail' terug te volgen naar de bron.
 
Laatst gewijzigd:
Nee. Ik bedoel berichten waarvan aangetoond kan worden dat het afkomstig is uit troebele of onbetrouwbare bron en waarvan de inhoud weerlegd kan worden door gebruik te maken van informatie uit controleerbare en/of gezaghebbende bronnen zoals serieuze (onderzoeks)journalistiek en wetenschappelijke publicaties. Vaak is nepnieuws terug te herleiden tot een van de bekende Russische, Chinese of aluhoedjes alt-right internetrioolpijpen waarvandaan het via social media als een gek wordt rondgepompt en versterkt wordt, en zo'n AI lijkt me heel geschikt om zo'n 'crumb trail' terug te volgen naar de bron.
En daar gaat het volgens sommigen fout (Opinieartikel uit DeStandaard - Vlaamse krant).

OPINIE ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE

De grootste intellectuele hold-up uit de geschiedenis​



Patrick Goethals
Hoogleraar Toegepaste Taalkunde (UGent).
Dinsdag 24 januari 2023 om 3.25 uur
De grote techbedrijven zetten ons weer een hak met nieuwe technologieën als ChatGPT, schrijft Patrick Goethals. Auteursrecht en bronvermelding lappen ze doodleuk aan hun laars.

ChatGPT is overal. Elke dag passeren er getuigenissen over wat de tekstgenerator kan en hoe indrukwekkend of afschrikwekkend dat is. Wat we zien, is het begin van een virtuele tekst- en beeldenwereld, waarbij ‘virtueel’ niet langer staat voor de drager van de communicatie (het internet) maar ook voor de bron, namelijk computers die zelf schrijven. Generatieve taaltechnologie is niet zomaar een volgende stap, het is een paradigmashift, met algoritmes die zichzelf kunnen programmeren en de belangrijkste menselijke kennisdragers, namelijk teksten, boeken en afbeeldingen, kunnen klonen.
Het gebrek aan kritische reflectie is frappant, en een exponent van wat we de ingenieursideologie van de laatste halve eeuw kunnen noemen. De centrale en positieve waarde in die ideologie is de fascinatie voor de menselijke creativiteit om van ruwe materialen bruikbare producten te maken.
Helaas leidt die fascinatie tot het doorschuiven van de verantwoordelijkheid voor de gevolgen, en tot een gebrek aan interesse in de intrinsieke waarde van de bronmaterialen, of in de ecologische, sociale en nu ook intellectuele duurzaamheid waarmee ze werden verkregen. Niet het doel, maar het product heiligt de middelen.
 
Volgens mij heeft dat niet zoveel met elkaar te maken. Dr. Goethals lijkt zich vooral zorgen te maken over bescherming van de 'creatieve zaden' die ten grondslag hebben gelegen aan de informatie die een toepassing als ChatGPT heeft geoogst en vervolgens gebruikt voor zijn 'eigen' werkjes. In die zin is dit niet een hele andere discussie dan die ontstond toen illegaal downloaden van muziek en films populair werd zo'n 25 jaar geleden. Wat is de waarde van media/creativiteit nog en hoe worden makers gecompenseerd voor hun werk? Op zich interessant, maar staat denk ik verder los van de hoeveelheid (on)betrouwbare infomatie op internet, dit is wederom een kwestie van hoe de techniek wordt toegepast en welke tegenmaatregelen genomen (kunnen) worden. Hierbij kunnen AI toepassingen zowel op negatieve als positieve wijze worden ingezet.
 
Daar valt zeker wat voor te zeggen. Waar jebij bv Wikipedia kritisch moet zijn over de inhoud, moet dat bij AI antwoorden nog veel meer, en valt bovendien niet te achterhalen waar het antwoord op gebaseerd is.

Wat mij betreft is AI output sowieso meer een startpunt dan een eindpunt voor een creatie.
 
Had me vroeger iig een hoop tijd gescheeld met verschillende boekverslagen samenvoegen tot een ‘originele’ 8o)
 
Daar valt zeker wat voor te zeggen. Waar jebij bv Wikipedia kritisch moet zijn over de inhoud, moet dat bij AI antwoorden nog veel meer, en valt bovendien niet te achterhalen waar het antwoord op gebaseerd is.

Wat mij betreft is AI output sowieso meer een startpunt dan een eindpunt voor een creatie.
Kan je niet als ChatGPT een antwoord geeft gewoon vragen om een Bron ? .. of Linkje ?
 
Back
Top