ChatGPT als hulpje in je studio

Techniek is niet neutraal. Techniek is dwingend en overheersend. Mensen weten dat stiekem ook wel wanneer ze toegeven dat je de ontwikkelingen niet kunt stoppen en erin mee moet. Maar de logische conclusie dat we de techniek al niet meer de baas zijn durven ze niet te trekken, dan krijgen we weer het smoesje dat het slechts een hulpmiddel is waarvan we zelf kunnen beslissen of we er iets mee doen en wat dan wel. Zie maar eens hoe je steeds meer wordt gedwongen alles via internet te doen of aan internetbankieren te beginnen. Ik merk het zelf dagelijks, er is nog maar één kassa waar ik in de Supermarkt contant kan betalen en nagenoeg alle winkeltjes waar ik spulletjes voor mijn elektronica hobby kon komen zijn door het internet weggevaagd. Er zijn ook steeds minder pin automaten om contant geld te pinnen, en die zijn ook nog eens geregeld buiten bedrijf. Om via internet te kopen moet ik vervolgens accounts aanmaken en vaak verlangt of eist men zelfs betaling via internet bankieren. ChatGPT zal zich even onverbiddelijk aan ons opdringen. Wie niet mee doet zal uren zo niet dagen extra denk- en/of zoekwerk moeten investeren om het zelfde voor elkaar te krijgen en zal al snel als een eigenwijze reactionaire sukkel aan de kant worden geveegd. Over de talloze bejaarden die het allemaal niet meer kunnen volgen hebben we het niet eens meer. Hoezo techniek een neutraal hulpmiddel? Intellectueel mag ChatGPT dan heel interessant zijn, maatschappelijk verwacht ik er vooral veel ellende van. En als je ziet hoe het internet vooral in America door extreemrechts is misbruikt om hele volksstammen van de meest krankzinnige complot-onzin te overtuigen dan houd ik mijn hart vast of het met ChatGPT niet nog veel erger zal worden. :duivels:
 
Overigens een interessant werkje om te lezen over dit onderwerp is 'The Singularity is Near' van Ray Kurzweil (ja dezelfde Kurzweil als van het synthmerk). Het is al een vrij oud boek (2005), maar als je de fantastische vergezichten en messiaanse voorspellingen met een goede korrel zout neemt, past wat we nu zien met toepassingen als ChatGPT, Dall-E 2 en Midjourney etc. best goed in de ontwikkeling die hij schetst. Wat nu interessant wordt is hoe AI en deep learning toegepast gaat worden om zichzelf te verbeteren.

 
Techniek is niet neutraal. Techniek is dwingend en overheersend.
Dat is niet de 'schuld' van de techniek maar van de wijze waarop deze door de mens wordt toegepast. Dat geldt voor alles sinds het moment dat we vuur onder de knie kregen. Je kunt er eten mee bereiden en jezelf warm houden, maar ook het dorp van je vijand in de brand steken. Dat maakt vuur zelf niet goed of slecht.
 
Techniek is niet neutraal. Techniek is dwingend en overheersend. Mensen weten dat stiekem ook wel wanneer ze toegeven dat je de ontwikkelingen niet kunt stoppen en erin mee moet. Maar de logische conclusie dat we de techniek al niet meer de baas zijn durven ze niet te trekken, dan krijgen we weer het smoesje dat het slechts een hulpmiddel is waarvan we zelf kunnen beslissen of we er iets mee doen en wat dan wel. Zie maar eens hoe je steeds meer wordt gedwongen alles via internet te doen of aan internetbankieren te beginnen. Ik merk het zelf dagelijks, er is nog maar één kassa waar ik in de Supermarkt contant kan betalen en nagenoeg alle winkeltjes waar ik spulletjes voor mijn elektronica hobby kon komen zijn door het internet weggevaagd. Er zijn ook steeds minder pin automaten om contant geld te pinnen, en die zijn ook nog eens geregeld buiten bedrijf. Om via internet te kopen moet ik vervolgens accounts aanmaken en vaak verlangt of eist men zelfs betaling via internet bankieren. ChatGPT zal zich even onverbiddelijk aan ons opdringen. Wie niet mee doet zal uren zo niet dagen extra denk- en/of zoekwerk moeten investeren om het zelfde voor elkaar te krijgen en zal al snel als een eigenwijze reactionaire sukkel aan de kant worden geveegd. Over de talloze bejaarden die het allemaal niet meer kunnen volgen hebben we het niet eens meer. Hoezo techniek een neutraal hulpmiddel? Intellectueel mag ChatGPT dan heel interessant zijn, maatschappelijk verwacht ik er vooral veel ellende van. En als je ziet hoe het internet vooral in America door extreemrechts is misbruikt om hele volksstammen van de meest krankzinnige complot-onzin te overtuigen dan houd ik mijn hart vast of het met ChatGPT niet nog veel erger zal worden. :duivels:
Geld is al vanaf de eerste historische kwitantie een virtuele drager van waarde. Het medium is enkel anders.
 
Wat 'we' ervan vinden maakt geen enkel verschil, de snelle progressie in neurale netwerken, 'machine learning' en kunstmatige intelligentie is onvermijdelijk. Scepticisme wordt steeds belangrijker om kaf/koren te scheiden. Spannende tijden.
 
Smoesjes helpen niet - kijk wat er feitelijk gebeurt. Er is een fundamenteel verschil tussen een hamer of een mes in je gereedschapskist, en de huidige technologisch ontwikkelingen. Wat je met een hamer of een mes doet bepaal je zelf, of je mee doet aan aan de moderne techniek bepaal je niet meer zelf. Dat wordt van je geëist! Individueel wordt ons geen keus meer gelaten: je moet mee doen als je niet als outcast wilt eindigen.
 
Dat is nog steeds de schuld van de mens en niet van de techniek. WE zouden ervoor kunnen kiezen om alles voor iedereen beschikbaar te houden, maar dat doen we niet, want uiteindelijk dient gemak de (meeste) mens(en). Dat is geen smoesje, maar de realiteit.
 
Smoesjes helpen niet - kijk wat er feitelijk gebeurt. Er is een fundamenteel verschil tussen een hamer of een mes in je gereedschapskist, en de huidige technologisch ontwikkelingen. Wat je met een hamer of een mes doet bepaal je zelf, of je mee doet aan aan de moderne techniek bepaal je niet meer zelf. Dat wordt van je geëist! Individueel wordt ons geen keus meer gelaten: je moet mee doen als je niet als outcast wilt eindigen.
Tja, maar was dat ooit anders? De pinautomaten waar je nu zo vurig naar verlangt werden ook verfoeid toen ze net werden ingevoerd - bejaarden die een 4 cijferige code moeten onthouden om hun geld uit een automaat te halen, hoe dan? Vroeger haalden we geld bij Bets van Rabobank achter een loket, dat was toch veel persoonlijker? (Wel even weglaten dat je een probleem had als je vrijdag na 16.00u geen contanten meer had, want dan was je tot maandagochtend de klos). En vergeet de opkomst van de computer en automatisering niet in de vroege jaren 80, iedereen zijn baan zou overbodig worden!

Je kunt het ook omdraaien en jezelf afvragen wat het voordeel is om in het verleden te blijven hangen. Jouw papieren overschrijvingsformulieren worden op dezelfde manier behandeld als een internet- of pintransactie, het enige verschil is dat er, feitelijk overbodige, schakels tussen zitten die tijd en geld kosten - iets of iemand moet immers jouw handgeschreven formulier omzetten naar iets waar een computer wat mee kan om alsnog elektronisch verwerkt te worden zoals alle elektronische transacties - en waar fouten gemaakt kunnen worden. Dus wat is de winst om die dingen te blijven gebruiken behalve een vage notie dat je wil dat alles hetzelfde blijft omdat je daar een soort gevoel van zekerheid cq (schijn)veiligheid bij ervaart?
 
Kan je niet als ChatGPT een antwoord geeft gewoon vragen om een Bron ? .. of Linkje ?
Je kan hem vragen, maar dat ga je niet krijgen want zo werkt zijn kennisbank niet. Zijn kennisbank is verwerkte inhoud, geen bronnen. En al helemaal geen up-to-date weblinks.
 
Overigens een interessant werkje om te lezen over dit onderwerp is 'The Singularity is Near' van Ray Kurzweil (ja dezelfde Kurzweil als van het synthmerk). Het is al een vrij oud boek (2005), maar als je de fantastische vergezichten en messiaanse voorspellingen met een goede korrel zout neemt, past wat we nu zien met toepassingen als ChatGPT, Dall-E 2 en Midjourney etc. best goed in de ontwikkeling die hij schetst. Wat nu interessant wordt is hoe AI en deep learning toegepast gaat worden om zichzelf te verbeteren.
Ja natuurlijk, AI verbetert en update zich sneller dan mensen zouden kunnen als AI de juiste instrukties heeft om zichzelf te updaten en je mag annnemen dat dit al gebeurt of redelijk snel zal gaan gebeuren.
Uiteindelijk traint AI zichzelf en door instant toegang te hebben tot alle kennis die er is zal de mens hopeloos achterhaald blijken.

Bijv een vak als leraar is gedoemd uit te sterven zodra het om kennisgerichte vakken gaat, bij praktijk vakken dat ligt nog iets anders natuurlijk.

En leermateriaal is zo goed als verouderd zodra een cursus aangeboden wordt want wetenschap en techniek ontikkelen zich in een razend tempo en AI heeft continue toegang tot de laatste stand van zaken, daar kan geen cursus tegenop.

Het ziet er naar uit dat software die op een gegeven moment voor een groot deel een relatie kan aangaan met een persoon zoals in de film "Her" steeds dichterbij komt, enigste wat je mist is de fysieke aanwezigheid van een mens maar als gesprekspartner of klankbord heb je dan aan AI genoeg, dat lijkt me een behoorlijk doemscenario voor de mensheid.....
 
Ook dat zal wel loslopen ... wederom ontstond begin jaren '80 de term 'computerweduwe' - vereenzaamde vrouwen van mannen die geobsedeerd raakten door hun homecomputer of PC Privé. Paar jaar geleden hadden we nog de hype van mensen die helemaal verdronken in Second Life - hoor je niemand meer over. Of al die kinderen die onder de bus zouden lopen vanwege Pokémon Go. Uiteindelijk veranderen er wat dingen en blijft er vooral veel hetzelfde. Of er komt een tegenbeweging. 'Terug naar je eige ikje'.
 
Ook dat zal wel loslopen ... wederom ontstond begin jaren '80 de term 'computerweduwe' - vereenzaamde vrouwen van mannen die geobsedeerd raakten door hun homecomputer of PC Privé. Paar jaar geleden hadden we nog de hype van mensen die helemaal verdronken in Second Life - hoor je niemand meer over. Of al die kinderen die onder de bus zouden lopen vanwege Pokémon Go. Uiteindelijk veranderen er wat dingen en blijft er vooral veel hetzelfde. Of er komt een tegenbeweging. 'Terug naar je eige ikje'.
Uiteindelijk zal het wel een sextoy worden, zoals dat hele internet.
 
Uiteindelijk traint AI zichzelf en door instant toegang te hebben tot alle kennis die er is zal de mens hopeloos achterhaald blijken.

Bijv een vak als leraar is gedoemd uit te sterven zodra het om kennisgerichte vakken gaat, bij praktijk vakken dat ligt nog iets anders natuurlijk.
Je kan je ook afvragen in hoeverre het sowieso nog nuttig is om kennis op te nemen als AI dat veel beter kan. In de laatste decenia heeft er al een shift plaatsgevonden van het hebben van parate kennis naar weten waar je de informatie kan vinden als je het nodig hebt, mede ook door de toenemende beschikbaarheid van informatie. Ik verwacht dat bij de volgende ontwikkelingsslag ook dit makkelijker wordt en meer naar de achtergrond zal verdwijnen. Iedereen kan tegenwoordig zijn iphone repareren, een applicatie coden of een synth bouwen als je echt wilt.
 
Laatst gewijzigd:
Of er komt een tegenbeweging. 'Terug naar je eige ikje'.
Zie je nu ook al veel, het verbaasd mij enorm dat bijvoorbeeld classroom trainingen ineens weer zo populair zijn nadat alles digitaal werd van MOOC training tot degrees :)
 
Ook dat zal wel loslopen ... wederom ontstond begin jaren '80 de term 'computerweduwe' - vereenzaamde vrouwen van mannen die geobsedeerd raakten door hun homecomputer of PC Privé. Paar jaar geleden hadden we nog de hype van mensen die helemaal verdronken in Second Life - hoor je niemand meer over. Of al die kinderen die onder de bus zouden lopen vanwege Pokémon Go. Uiteindelijk veranderen er wat dingen en blijft er vooral veel hetzelfde. Of er komt een tegenbeweging. 'Terug naar je eige ikje'.
Zie je nu ook al veel, het verbaasd mij enorm dat bijvoorbeeld classroom trainingen ineens weer zo populair zijn nadat alles digitaal werd van MOOC training tot degrees

Uiteraard krijg je tegenbewegingen maar wat je bijv tijdens corona zag toen mensen gedwongen thuis werkten is dat best wel wat gezinnen de stad uit gingen en een woning in een kleinere plaats zochten omdat ze vanaf toen niet meer heen en weer naar hun werk hoefden en ze willen niet allemaal weer bij elkaar zitten.
M'n neef bijv die nu 62 is die is verhuisd van Assen naar een plaatsje net in Duitsland ter hoogte van Groningen, hij werkt bij afdeling faillissementen bij het uwv en nu willen ze dat hij eigenlijk weer op het werk verschijnt maar hij zegt dat ie alles vanaf huis kan doen en veel produktiever is.
Hij werkt er al zo'n 40 jaar en verdomd het om nog heen en weer te reizen behalve bijv als het echt een keer nodig is vanwege een belangrijke meeting en niet om alleen maar "aanwezig" te zijn, hij zit nu dus 2 maanden ziek thuis vanwege dit meningsverschil met z'n chef.
 
Onlangs met een producermaatje ChatGPT gebruikt om artwork te maken voor zijn release. Je vult de keywords in en écht te bizar voor woorden wat er uit kwam. Zal vast wat variatie in zitten naar je input, maar was zeer on point voor wat hij zocht.
 
Dat is nog steeds de schuld van de mens en niet van de techniek. WE zouden ervoor kunnen kiezen om alles voor iedereen beschikbaar te houden, maar dat doen we niet, want uiteindelijk dient gemak de (meeste) mens(en). Dat is geen smoesje, maar de realiteit.

Inderdaad! Maar dat onderschrijft enkel wat ik beweer. De massa maakt geen serieuze afwegingen, maar gaat voor makkelijke en snelle bevrediging. Zie de talloze verslaafden met hun mobieltjes. Je maakt mij niet wijs dat dat hun leven verrijkt heeft. Mijn punt is dat we als individuele mensen de greep op de ontwikkeling van de techniek kwijt zijn. Wat ik met het gereedschap in mijn gereedschapskist doe bepaal ik en ik alleen. Maar daar volgt volstrekt niet uit dat we de technische ontwikkelingen als individu nog in de hand hebben. Wie zoals de meesten willoos "met zijn tijd meegaat" merkt natuurlijk niet wat hier aan de hand is, maar mensen die niet mee kunnen (zoals veel bejaarden) of niet willen merken maar dat maar al te goed. Ga je niet mee dan kun je van steeds minder voorzieningen gebruik maken, en word je uiteindelijk volstrekt afhankelijk van de hulp en welwillendheid van anderen of je wordt een outcast. De moderne techniek is door zijn brede maatschappelijke toepassing van een hulpmiddel tot een dwangmiddel geworden. Hoe vaak gebeurt het niet dat "de computer" bepaalt wat er in een organisatie nog wel of niet kan. En waarom is dat? Omdat we ons gaandeweg steeds afhankelijker hebben gemaakt van computers, internet, etc. Die afhankelijkheid maakt het praktisch onmogelijk om nog van eerder vastgelegde procedures af te wijken. Uiteindelijk zal het zover komen dat WE er uit efficiency overwegingen voor kiezen AI te laten bepalen welke technieken we wel of niet invoeren. En daarmee zullen ook we ook de laatste greep op de zaken uit handen hebben gegeven. Ja (zult u zeggen) maar daar hebben we met z'n allen dan zelf voor gekozen. Inderdaad! :duivels:
 
Ik begrijp de frustratie wel die je hebt, maar heb er toch zelf wel een heel andere kijk op. Maar das volgens mij meer een discussie voor bij een (speciaal) biertje, dan op een forum, dus ik hou me in ;).
 
Tja, maar was dat ooit anders? De pinautomaten waar je nu zo vurig naar verlangt werden ook verfoeid toen ze net werden ingevoerd - bejaarden die een 4 cijferige code moeten onthouden om hun geld uit een automaat te halen, hoe dan? Vroeger haalden we geld bij Bets van Rabobank achter een loket, dat was toch veel persoonlijker? (Wel even weglaten dat je een probleem had als je vrijdag na 16.00u geen contanten meer had, want dan was je tot maandagochtend de klos).

Daar heb ik mij indertijd ook in woord en daad tegen verzet. De afschaffing van bemande loketteen was al een achteruitgang, maar met het verdwijnen van steeds meer pinautomaten zet de verloedering nog verder door. De problemen voor bejaarden zijn ondertussen ook niet opgelost, ze zijn simpelweg aan hun lot overgelaten of voor hun financiën afhankelijk geworden van de hulp van anderen. Maar dit wordt zo te politiek, dus ik laat het hierbij.
 
Back
Top