B&K 1403 repareren

De originele condensatoren zijn 4 cm lang en hebben een diameter van 1,5 cm. Het zijn geen elektrolieten!
 

Deze gebruik ik meest, aanrader voor elke hersteller.
Er is wel een leercurve bij ESR meters
 

Deze gebruik ik meest, aanrader voor elke hersteller.
Er is wel een leercurve bij ESR meters

Ik neem het in beraad, maar er zijn eerst nog wat andere dingetjes te bestellen die ik eerder nodig heb.
 

Nooit geweten dat zulke condensatoren mosterd-condensatoren genoemd worden. Daarvan heb ik er in mijn jonge jaren toch heel wat uit oude radio's en TV's gesloopt... 8)
 
Heb er net twee nieuwe condensatoren in gesoldeerd. Was niet eenvoudig, want ik kon er maar moeilijk bij. En ik wilde ook niet van alles loshalen wat je er dan later nauwelijks meer goed in terugzet.

2C.jpg


Ik heb als vervanging zulke condensatoren gebruikt:

C.jpg

De scoop heeft nu weer beeld, maar ik laat 'm eerst een uur draaien om te zien of het beeld ook blijft.
 
Nog steeds beeld, dus dat is goed. Maar er is nog iets anders dat niet is zoals het hoort:

terug.JPG

Het teruglopen van het lichtpuntje op het scherm van rechts naar links hoor je niet te zien...

Dit is niet zo heel erg, maar als dat eenvoudig te verhelpen is wil ik dat ook nog even repareren. Wie weet waar in de schakeling dat geregeld wordt? Hier is het schema van de scoop:

 
Is maar moeilijk algemene informatie te vinden over hoe een oscilloscoop inwendig precies werkt. Na uren zoeken weet ik nu dat het teruglopen van het lichtpuntje op het scherm de flyback heet, en dat het onderdrukken van de elektronenstraal gedurende die tijd blanking genoemd wordt. Dat is dus kennelijk defect, maar waar zit dat in het schema? Het zou al helpen als ik weet bij welke aansluiting de balking-puls aan de kathodestraalbuis wordt aangeboden. dan kan ik van daar terug redeneren naar dat er mis zou kunnen zijn. Of is dit het antwoord?:

A sweep waveform derived from a sawtooth waveform generator forms the trace across the CRT screen by dragging the electron beam across the screen face inside the CRT. During the sweep time, the spot is made visible during the linear side of the waveform, left to right. The retrace is quick but is still visible , the line from the right to the left. This line is unnecessary. So, this part of the retrace is made invisible by applying a negative voltage on the control grid of the CRT which effectively cuts off the beam during that short retrace interval. This is the action of blanking.

Bron: What is the function of a blanking circuit in CRO?

En nu naar bed!!! Hoogste tijd!!!! :smeris:
 
Laatst gewijzigd:
Dat het blanking heet had ik je kunnen vertellen. :D Zal ook nog 'ns kijken naar het schema, ik zie het niet zo 1-2-3. Hele oude scopes hadden soms helemaal geen blanking, trouwens.
 
Volgens de quote moet die blanking via de control grid van de CRT gebeuren. Vandaar kun je misschien terug het schema in kijken waar de blanking puls gefabriceerd wordt. Maar ik heb nu geen tijd, want moet zo weer naar de Kringloop. Tot later...
 
Ik kom er niet uit. En meten aan hoogspanning zie ik ook niet zitten. Nog afgezien van het gevaar zou ik daarmee mijn andere apparatuur kunnen vernielen. Wel heb ik gemerkt dat de flyback nauwelijks zichtbaar is als ik de intensiteit van het scoopje op een bescheiden niveau houd (wat sowieso verstandig is). Dat ziet er dan zo uit:

nu-zo.jpg


Voor een oud scoopje is mij dat mooi genoeg. :)
 

Deze gebruik ik meest, aanrader voor elke hersteller.
Er is wel een leercurve bij ESR meters

Ben even aan het kijken of het voor mij zinnig is om ook nog zo'n apparaatje te kopen. Het meetbereik lijkt mij vrij beperkt, is zo'n testapparaat enkel maar voor het doormeten van elektrolieten?
 
Denk eigenlijk niet dat het alleen voor elco's is, maar het meetbereik begint met 300n wel vrij hoog. Als metertje voor het bepalen van de capaciteit (bv. als je een aantal condensators wil selecteren voor een filter oid.) zal het dan vaak niet zo bruikbaar zijn omdat de waarden vaak lager zijn dan dat.
 
Ja - dat bedoel ik. Dergelijke waarden als het apparaatje meet zijn bijna per definitie elco's. Nu zijn elco's wel weer het soort condensatoren die het vaakst kapot gaan....
 
Zelf zou ik niet onmiddellijk zoiets kopen, ben niet primair een reparateur. Als het in de toekomst nog 'ns echt nodig is, kan altijd nog. Zo eerder een leuke LCR-meter aanschaffen. :)
 
Zo eerder een leuke LCR-meter aanschaffen. :)

Ik heb nu een degelijke digitale multimeter (maar waarmee je geen capaciteiten kunt meten), en nog een onooglijk, gammel (maar analoog) multimetertje. Die laatste wil ik liefst nog door een degelijker analoog exemplaar vervangen, en het zou fijn zijn als die dan ook capaciteiten kan meten.
 
Back
Top