B&K 1403 repareren

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.514
Locatie
Zeist
Ik heb een schattig klein analoog oscilloscoopje gekocht (kon het niet laten) dat net een kwartier heeft gewerkt waarna het beeld wegviel. Zo een:



Iemand een idee wat de fout zou kunnen zijn? Binnenin is er niets bijzonders te zien: geen verbrande componenten, de gloeidraad in de kathodestraalbuis brandt, de zekering is heel. Alleen het neonlampje N1 op de printplaat brandt niet, maar ik weet ook niet of die hoort te branden...

N1.png



Zit N1 daar enkel ter beveiliging tegen te grote ingangssignalen?
 
Laatst gewijzigd:
heb je hem door gepiept? n1, als die nog heel is is het wat anders.
als de door meting faalt kun je ff een brug maken.
ik weet wel dat lampen als current limiters kunnen worden gebruikt maar weet niet of dat hier het geval is

er is een "zelfbouw reparatie" sub forum btw. beter om daar dit soort dingen te posten.
 
heb je hem door gepiept? n1, als die nog heel is is het wat anders.
als de door meting faalt kun je ff een brug maken.
ik weet wel dat lampen als current limiters kunnen worden gebruikt maar weet niet of dat hier het geval is

Ik vermoed dat die hier als spanningsbegrenzer optreedt, zet je een te grote ingangsspanning op de scoop dan zou het neonlampje moeten gaan branden wat de spanning er over tot een nagenoeg vaste waarde limiteert. Bij kleinere spanningen werkt die nagenoeg als een isolator.

er is een "zelfbouw reparatie" sub forum btw. beter om daar dit soort dingen te posten.

Ik heb even getwijfeld dit topic daar te plaatsen, maar een oscilloscoop is geen synth dus daarom heb ik het maar niet gedaan. Zou dat wel kunnen?
 
Ja, ik denk dat het neonlampje als shunt werkt. Kan zijn dat het probleem elders ligt? Mijn oude scoop deed het ook niet meer, nadat het een hele lange tijd niet meer was gebruikt. Na een tijdje aan te hebben gestaan werkte het weer even, beeld viel ook weer weg, daarna maar weer een tijdje aan laten staan. Nu lijkt het weer goed te werken, direct als ik 'm aanzet en het blijft werken.

Leuk scoopje! :)
 
Dat is in elk geval een eenvoudig procedé om uit te proberen. Ik zet 'm nu aan... ;)
 
Nog geen succes. Wel gezien dat de condensatoren C16 en C17 ("oil capacitors") aan de uiteinden ietsjes bol staan.

condensator.png


Die condensatoren behoren kennelijk tot de voeding voor de hoogspanning op de kathodestraalbuis dus dat zou de fout kunnen zijn.
 
Probleem met zoiets is dat je meestal de goede onderdelen niet zomaar even in het laatje hebt liggen. :(
 
Inderdaad. En het loshalen van de print is ook een crime gezien hoe er allerlei draadjes naartoe en vanaf lopen. Misschien is het dan nog het beste om die condensatoren dicht bij hun uiteinden af te knippen en dan de vervangende condensatoren aan de achtergebleven draadeindjes te solderen, dan kan verder alles op zijn plaats blijven zitten. Hier zijn de mogelijke boosdoeners:

bol.jpg


Maar hoe kan ik zeker weten dat die kapot zijn zonder ze eruit te halen?
 
Dat is lastig om het te testen, zonder eruit te halen. Het moet kunnen met een ESR-meter, dacht ik.
 
Dank aan de moderatoren voor het verplaatsen van dit topic, en aan flyweight voor de suggestie.
 
Ziet er nuttig uit, maar is wel weer even een aanschaf....

Ja, dat zou ik ook niet zo snel doen. Echt verdachte condensatoren, met het voordeel zoals deze dat je een pootje kunt knippen en later weer solderen, zou dat dan maar doen. Met een pootje los, en geheel ontladen, kun je weer wat meer meten.
 
kanonslag.JPG


In mijn kelderbox heb ik twee van zulke "kanonslagen" gevonden. Toen ik zo'n ding parallel schakelde aan C17 verscheen er weer een beeld op mijn scope, en na het loshalen ervan verdween het beeld ook weer. Verder was de spanning over C17 veel lager zonder dan met de extra parallel geschakelde condensator. Daaruit concludeer ik dat in ieder geval C17 kapot is. Alles met uiterste voorzichtigheid gedaan i.v.m. de hoogspanning!

Nu C16 nog onderzoeken.
 
Bij C16 vrijwel hetzelfde effect, alleen blijft er nu na het weghalen van de extra condensator nog (even?) een vaag beeld op de scope.

Maar die knotsen van condensatoren zijn eigenlijk veel te groot. Dat wordt dan een gepruts en een geknoei. Hoewel het nu wel vrij waarschijnlijk is dat C16 en C17 de boosdoeners zijn. Nog eens zoeken of ik beter passende exemplaren heb liggen, en anders wachten tot ik weer iets kan bestellen.
 
Op de condensatoren staat [imath] .1\, \mu \mathrm{F} \, ( \mathrm{K} ) [/imath] en 1000 WV. Wat betekenen die K en die W? Verder zijn het kennelijk bipolaire condensatoren. Ik heb geen (qua afmetingen) passende condensatoren in mijn voorraadje kunnen vinden, dus zal er weer iets besteld moeten worden...
 
Back
Top