Patching Neutron en Xaoc oscillators?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
6.963
Locatie
Apeldoorn
Ik heb m'n twee oscillatoren van xaoc (Sofia en Odessa) binnen gekregen en wil die patchen met de Neutron en wel zo dat ik de volledige signalflow van de Neutron gebruik behalve z'n oscillatoren.
Ik heb gezocht op het web en vind van alles over het patchen met de Neutron maar niet zoiets als ik wil dus ben ik zelf aan het pielen maar ik kom na een paar uurtjes nog niet waar ik zijn moet.

Bij Sofia patch ik de output in de vca in van de Neutron en ik hoor de oscillator, ik heb de keystep via cv met met de oscillator verbonden en ik kan wel noten spelen maar de laatste noot blijft dan continue aan.
Ik krijg de envelope niet aan de gang zeg maar, er staat in de manual dat er voor de decay curve aparte output is maar ook daar kom ik niet verder mee.

Of begin ik niet goed en moet ik de oscillator niet bij de vca in laten binnen komen maar eeerst een andere stap maken?
Voor doorgewinterde patchers zal het waarschijnlijk simpel zijn maar voor mij is het nog een ontdekkingsreis in dit geval dus als iemand in de manual wil kijken en mij kan uitleggen hoe het wel moet?
De manual; http://xaocdevices.com/manuals/xaoc_sofia_manual.pdf
 
Ook nog lerende, dus laten we samen zoeken..

Wat ik ervan begrijp:

Een envelope stuurt een vca aan met cv, da's het "vc"-gedeelte in "vca". Dus de vca op je Neutron zou een cv-in moeten hebben.

De envelope moet een trigger krijgen, zodat ie weet dat ie een curve moet uitsturen naar de vca. Je automatiseert op die manier de volume-fader, als het ware, waarbij die fader standaard dicht staat. (Het audio-signaal zelf hoeft niet door de envelope)

Ik zou dus zoeken naar een manier om met de keystep de envelope te triggeren, en de envelope op zijn beurt de vca. De audio-routing is al goed, vca juist dichtdraaien en de envelope 'm laten openen..
 
Dank je.

Hij heeft 2 vca ins; een vca in en een vca cv in en als ik de oscillator in vca in patch dan heb ik een continue toon en kan ik noten spelen maar er is geen envelope, de noten gaan continue door.
De gate van de keystep in de vca in en de output van de oscillator in de vca cv in geeft ook noten maar ik heb dan helemaal geen invloed op het filter of op de envelope

Ik heb nu de gate vanuit de keystep in de vca in van de neutron ipv als inpulse op één van de twee aparte impuls inputs die er ook zijn en de output van de oscillator in de vca cv en nu kan ik wel noten spelen maar ik heb totaal geen filter of een envelope dus ook dat is niet de manier.

Tot nu toe heb ik alleen in modular gewerkt met voices die een eigen audiooutput hadden en dan was het sinpel want dan hoefde ik geen gebruik te maken van een signaalpad van een andere synth. maar dit is voor het eerst dat ik zoiets doe en dan is het zoeken dus als je op het web er niet veel over kan vinden.

Ik ga ervan uit dat doorgewinterde eurorakkers op het forum me wel een handje verder kunnen helpen.
 
Ik ga ervan uit dat doorgewinterde eurorakkers op het forum me wel een handje verder kunnen helpen.

Eens. Voor wat het waard is, dit filmpje heeft mij enorm geholpen om de basics te tacklen..




Ander platform, maar wel exact dezelfde logica. Vanaf 4:30 wordt jouw situatie (enigszins) omschreven (de "hoe kan ik de constante toon een envelope geven"-vraag).


De gate van de keystep in de vca in en de output van de oscillator in de vca cv in geeft ook noten maar ik heb dan helemaal geen invloed op het filter of op de envelope

Klopt, omdat je dan met je keystep de vca bedient. Truc is om de envelope de vca te laten bedienen, en met je keystep de envelope te triggeren.

audio --> vca in
envelope out --> vca cv in
keystep trigger/gate --> envelope cv in
keystep cv --> pitch cv in van je oscillator



Maar ik ken m'n plek hoor ;) zelf ook benieuwd naar de reactie van een expert..
 
Volgens mij moet je je externe vco's gewoon in de filter input van de neutron doen. En de 1v/oct van die vco's via de cv out van je keystep. Edit: en de gate out van je keystep in de gate in van je neutron.
 
Ik heb nu wel noten ook als de vca dichtstaat dus dat is goed en ik heb de sound van de oscillator zoals ie meot zijn alleen de envelope heb ik nog niet?

Volgens mij moet je je externe vco's gewoon in de filter input van de neutron doen. En de 1v/oct van die vco's via de cv out van je keystep
Dan zou je denken dat je bij het filter binnenkomt (VCF in) maar dan is er geen geluid, ook niet als ik de VCF helemaal open draai.

audio --> vca in
envelope out --> vca cv in
Da's goed
keystep trigger/gate --> envelope cv in
En daar moet ik vanaf blijven
keystep cv --> pitch cv in van je oscillator
Deze had ik dus;

pitch-cv in en de output in de vcf-in en de gate van de keystep in de gate in van de Neutron en de VCA knop dicht.
Het is altijd weer simpel als je 'm weet maar met die spaghetti kan het soms flink pielen zijn. :stupid

In ieder geval bedankt voor jullie moeite want of de tip/hulp nou wel of niet het goede antwoordt is; je gaat daardoor allerlei dingen proberen en uitsluiten en dan lukt het uiteindelijk wel. :okdan:

Het is voor mij nog een zoektocht in de never ending story of eurorack en er komen alweer vragen in me op ivm uitbreiding enn aankopen van modules dus ik ga zo maar een nieuwe post openen om 'ns de mening van anderen te horen die dit pad al een tijdje bewandelen.
 
Back
Top