Insane in the MBrane

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.474
Locatie
Zak met Friet
Hier dan de beloofde uitleg over de Jomox MBrane.

Ik persoonlijk vind het een zeer krachtige drumsynth met echt karakter.
In de RAR files vind je de uitleg met geluid files, schema's en ik heb ook de SOS Synth Sectrets bijgevoegd zodat je elk 808/606/CR78 geluid kan maken.
Nu moet iedereen in staat zijn om dit ding te programmeren.

Er zitten wat foutjes in. Laat graag weten welke dat zijn, zodat ik ze kan corrigeren.
Als ik zin heb vertaal ik het later naar Engels.




Insane in the MBrane.


Hoe vogel je een onbekende geluidsmodule uit:
Als je niet weet hoe iets werkt, zet dan alle parameters op nul.
Volume op maximaal, zorg dat er geluid uit MOET komen door de volume envelopes open te zetten.
En verander maar 1 parameter tegelijkertijd.
Wat je nog extra nodig hebt is een spectrum analizer plugin, zodat je kan zien wat er gebeurt.
Hiermee kan je alle geluidsmodules uitvogelen, en dat is exact wat ik hier gedaan heb.


Beschrijving van de parameters:

Pitc1 en Pitc2 zijn de basis frequentie van de oscillatoren.
Damp1 en Damp2 is hoe lang een bepaalde oscillator door klinkt. Gewoon een decay dus.
Cupl1 en Cupl2 is de frequentie modulatie tussen de oscillatoren.
P1Atk, P1Dec, P2Atk en P2Dec zijn de pitch modulatie AD envelopes van de oscillatoren.
NzFil is een highpass filter waarvan je alleen het niveau kan instellen.
Stop je er geen noise door, dan hoor je het filter zelf oscilleren bij hoge waarden.
Je kan de cutoff zelf dus niet verstellen.
MtNz1 en MtNz2 zijn de noise generatoren.
Alleen MtNz1 heeft witte ruis op 001, MtNz2 geeft geen ruis op 000 en 001.
De combi tussen deze 2 geeft mooie "digitale" ruis timbres.
NzShp veranderd de pulsetrein van de noise generatoren.
Hier kan je leuke effect geluiden krijgen met 1 MtNz bron.
Verander de waarden van de MtNz en NzShp. Het werkt als een raar soort filter.
E1Amt en E2Amt is de diepte van de pitch AD envelopes.
Gate is de lengte van de trigger pulse. Hier bepaal je of je meer of minder impact wilt hebben.
Dit is de (tot nu toe) enige drumsynth waar ik regelmatig minder impact wil.
Bepaald ook het volume van het geluid.
L1Wav en L2Wav zijn de golfvormen van de LFO's.
L1Rat En L2Rat is de snelheid van de LFO's.
L1Int en L2Int is de LFO modulatie diepte.
Vol en Acc is het volume van het geluid.


Het 01-basis geluid:
Dit is de begin stand voor de AlphaBase.
Pitc1 063, Damp1 127, Pitc2 063, Damp2 127
Cupl1 000, Cupl2 063, Noise 000, Decay 127, P1Atk 000, P1Dec 000, P2Atk 000, P2Dec 000
NzFil 000, MtNz1 000, NzShp 000, Scen off, E1Amt 000, MtNz2 000, E2Amt 000, Gate 000
L1Wav 000, L1Rat 000, L1Int 000, Vol 127, L2Wav 000, L2Rat 000, L2Int 000, Acc 127

Voor de MBrane en ModBrane zijn de begin waarden iets anders.
Maar ik weet nog niet hoe.

Verschillen AlphaBase MBrane met de MBrane11.
De parameter range is anders 256 ipv 128.
Er zijn mogelijkheden tot vervorming. (Vet)
De pitch is anders, de dampen is anders, de coupling is anders.
Noise filter werkt geïnverteerd.
MetNze 1 kan niet uit gezet worden.
De Gate kan multiple triggers afgeven.
De pitch van oscillator 2 kan via midi veranderd worden, oscillator 1 blijft dan hetzelfde.
Er is maar 1 LFO, en er zijn minder LFO golfvormen.
LFO kan gesynced worden met midi.
LFO one shot optie.

Verschillen AlphaBase met de ModBrane.
De parameter range is anders 256 ipv 128.
De pitch is anders, de dampen is anders, de coupling is anders.
De LFO's kunnen ook de Metal noise moduleren. (Vet)
Alleen MetNze 2 heeft dat rare filter, heet bitmasking.


Hier zijn mijn geschatte waarden voor de MBrane11.

Decay 255, M1 Pitch 127, M1 Dampen 030, M2 Pitch 127, M2 Dampen 030,
1_2 Coupling 000, 2_1 Coupling 000, Noise 000, Noise Filter 000,
MetNze 000, MetNze 000, Gate 000, Volume 255,
LFO Wave SuP, LFO Speed 000, LFO Int 000, LFO Select off,
LFO One Shot off,

Hier zijn de geschatte waarden voor de ModBrane.

M1 Pitch 127, M1 Dampen 255, M2 Pitch 127, M2 Dampen 225,
1_2 Cupling 000, 2_1 Cupling 000, Noise 000, Decay 255,
LFO 1 Wave xxx, LFO 1 Speed 000, LFO 1 Int 000, LFO 1 Destination x,
LFO 2 Wave xxx, LFO 2 Speed 000, LFO 2 Int 000, LFO 2 Destination x,
Gate T 000, Noiz Flt 000, MetNze 1 off, MetNze 2 off, MetNze Bit Mask x,
Volume 255.


Er is nu geen modulatie en je hoort 2 sinussen die minder worden in volume.
En het geluid is erg zacht, +- 20dB minder dan kan. Pas op met je speakers!
Bij mij zijn de frequenties van Pitc1 zo'n 160Hz en van Pitc2 zo'n 190Hz.
Ik heb sterk het vermoeden dat dat bij elke machine ietsje anders zal zijn.
Omdat dit soort schakelingen heel gevoelig zijn voor kleine veranderingen.
Dat is verder helemaal geen probleem, maar je moet er wel rekening mee houden.
En het betekent ook dat presets op elke machine ietsjes anders zullen klinken.


Geluid 02
Hier zet je beide oscillatoren op ongeveer dezelfde frequentie.
In mijn geval is dat Pitc1 065 ofwel ook ongeveer 190Hz.
Bij jou zal dat anders zijn, maar maak ze gewoon dezelfde frequentie.
Je hoort nu een geluid wat per keer anders klinkt, omdat de oscillatoren met elkaar interfereren.
Hier kom ik later op terug, want het kan gebruikt worden als programeer truuk.


Geluid 03
Hier word de ene oscillator "uitgezet", beter is onhoorbaargemaakt.
Dus Pitc1 000 en Damp1 000. Deze oscillator is nu onhoorbaar laag en heeft een hele korte lengte.
De zweving is nu weg.


Geluid 04
Nu zetten we Pitc2 op zo'n 60Hz, bij mij is dat 048.
Dit is een zacht klinkende 808 achtige kick.


Geluid 05
Hier gaat het volume omhoog door meer energie in de oscillatoren te stoppen.
Pas op met de speakers en je oren!
Dus hier gaat de Gate naar 015.
Experimenteer met de gate waarden, er zijn meerdere gate waarden die bruikbaar zijn.
En vaak is er een bruikbare waarde die laag is, en een bruikbare waarde die hoger is.
Het verschilt ook erg wat voor geluid je hebt.
De gate waarde is extreem belangrijk voor het eindresultaat!


Geluid 06
Hier word het 1e bruikbare geluid gemaakt, door de decay in te korten.
Dus Decy naar 50.
Merk op dat nu elk geluid redelijk hetzelfde is geworden, dat was eerder niet het geval.
Je hoort nu een 808 achtige kick, 4 to the floor in mijn voorbeeld.


Geluid 07
Decay weer lang en 4 to the floor.
De geluiden zijn weer gelijk aan elkaar!
Dat was niet het geval bij geluid 06.
Maar het is wel hetzelfde geluid.


Geluid 08
Dit is een breakbeat met geluid 07.
Ja je merkt het wel, ik ben een muzikaal genie....


Geluid 09
Hier gaan we wat fine tunen.
Pitc1 naar 050, dat is bij mij gelijk in frequentie aan pitc2 en Damp1 naar 050.
De reden waarom de damping naar 50 gaat, word bij geluid 10 duidelijk.
De oscillatoren interfereren weer.


Geluid 10
Nu gaan we de oscillatoren met elkaar moduleren.
Dus Cupl1 naar 063.
Experimenteer met de verschillende waarden van Cupl1, er zit een wereld van interesante geluiden hier.


Geluid 11
De gate naar 030.
Meer power in het geluid.
Experimenteer met de waarden.


Geluid 12
Meer attack in het geluid maken.
De pitch envelopes naar maximaal.
Dus P1Atk 127 en P2Atk 127
Het is nu nog een minimale verandering.


Geluid 13
We maken nu de decay van de pitch envelope groter.
P2Dc 030.
De kick word meer 909 achtig.


Geluid 14
De LFO's kunnen ook als pitch envelope gebruikt worden.
L2Wav 003, L2Int 063.
Dit zijn maar voorbeeld waarden, experimenteer.
We krijgen steeds meer controle over het geluid.


Geluid 15
Cupl1 naar 063, had ik al gedaan. Ergens een foutje gemaakt?


Geluid 16
Nu gaan we chaos introduceren om later snares/hihats te maken.
Cupl2 naar 0.


Geluid 17
Cupl2 naar 127.
De nul stand van Cupl2 is 063.
Dit om positieve en negatieve feedback te maken.
Luister naar het verschil.



Geluid 18
Terug naar een bruikbaar geluid.
Pitc1 127 Damp1 0
Oscillator 1 is weer onhoorbaar, nu ultra hoog in frequentie.
Dit om duidelijk te maken dat je makkelijk van chaos naar gewoon kan en terug.


Geluid 19
Terug naar chaos.
Pitc1 & Pitc2 naar 063
Cupl1 127
De verschillende cupl waarden kunnen voor noise achtige geluiden zorgen.
Dat is belangrijk bij snares, claps en hihats.
(Claps hebben meerdere triggers, bij de MBrane en ModBrane is dat een instelling.
Bij de AlphaBase gebruik je de Roll/Flam.


Geluid 20
Nu maken we een snare.
Pitc1 063, Damp1 000, Pitc2 063, Damp2 000
Noise 127, Decay 030
NzFil 127, MtNz1 001

MtNz 001 is witte ruis, daarboven is het een noise achtige pulse trein.
De combinatie tussen de 2 Mtnz, het noise filter en de NzShp bepalen het timbre van de noise.
Je leven is niet lang genoeg om alle mogelijkheden te beluisteren.
Maar met een paar draaien aan de knopjes, krijg je heel snel een bruikbaar resultaat.

De LFO's kunnen ook voor extra chaos zorgen, gebruik hoge wav waarden en rates, dit keer in de oscillatoren.
In samenwerking met de cupling en tuning van de oscillatoren geeft dit weer meer noise achtige timbres.



Geluid 21
Dit is weer zo'n geniale beat, nu met snare.
 

Attachments

  • Jomox MBrane gedeeltes.part1.rar
    10 MB · Bekeken: 149
  • Jomox MBrane gedeeltes.part2.rar
    10 MB · Bekeken: 113
  • Jomox MBrane gedeeltes.part3.rar
    10 MB · Bekeken: 105
  • Jomox MBrane gedeeltes.part4.rar
    10 MB · Bekeken: 97
  • Jomox MBrane gedeeltes.part5.rar
    1,3 MB · Bekeken: 115
Top post! Dit wekt mijn interesse in de mbrain. Door het even kijken van video's gauw het idee dat je er voornamelijk 909-achtige kicks mee kan maken. Maar lijkt erop dat er veel meer mogelijk is.
 
Back
Top