aanvullingen eerste modular systeem

emiliano

Stamgast
Lid sinds
20 december 2006
Berichten
117
Dag allen

Ik heb al zeer veel gelezen op dit forum en andere fora, handleidingen van modules gelezen, en gekeken naar muzikanten die een gelijkaardige esthetiek hebben.
Op de foto zien jullie wat de invulling van de case wordt. Deels heb ik al, een ander deel ga ik binnenkort kopen. Zijn er nog modules die ontbreken? Effect-modules ga ik voorlopig niet verder toevoegen, ik heb een HX stomp en ga die voornamelijk gebruiken.

De esthetiek die ik nastreef is een eerder experimentele (cf. elektronische scene uit de jaren '70 zoals F. Bayle, E. Radigue, G. M. Koenig, maar ook artiesten van vandaag zoals T. Ankersmit, K. Fullerton Whitman, Hiele, Rashad Becker, M. Fell, V. Delay, F. Brettschneider ...). Ik hou verder heel erg van de esthetiek van wat artiesten met de Serge-synth doen, maar omwille van een aantal redenen toch gekozen voor 'eurorack'.

Ik denk voornamelijk aan utilities, of modules die signalen verder kunnen moduleren.
Maar natuurlijk kunnen jullie ook suggesties doen, in de range van heel goedkoop tot heel duur, van mainstream tot exclusief of DIY, ...

Dank, allen, voor jullie hulp!
 

Attachments

  • modular.jpg
    modular.jpg
    218,1 KB · Bekeken: 165
Persoonlijk zou ik er, zeker omdat je er al wat TipTop Buchla in hebt zitten, ook de Quad Lopass Gate er bij nemen. Je hebt er wel wat VCA's in zitten maar LPG geeft toch een wat andere sound (maar plaatje is niet helemaal duidelijk, een ModularGrid link zou misschien handiger zijn). De VCA die ik er in zie zitten hebben wat minder controle/opties. Het is fijn als je ze bv ook als Ring Mod in kunt zetten zoals bv een ModDemix. En je hebt er zo te zien niet echt stereo sources in zitten, dus ik weet niet zeker of de X-PAN de juiste module voor je gaat zijn. Ik vind 'm wat onhandiger werken met allemaal mono sources.
 
ja maar dan ook een waveshaper / folder.
Ik mis wat attenuverters.

Ik eigen zou eigenlijk met een kleine set beginnen en dan wat ervaring opbouwen en daarmee de gaten opvullen.
Vind wel dat je een heel mooie set bij elkaar hebt gezet.
Daar is goed over nagedacht.

Mijn modular avontuur is ongeveer 15 jaar geleden met een Doepfer 2e hands systeem begonnen met wat random modules en heb er nooit goed over nagedacht.
Pas in een veel later stadium. :-)
 
Dank je wel voor je feedback!
Hier is de link doepfer 2.0
Ik dacht mono-signalen naar de X-pan te sturen, die dan gemoduleerd/gepand kunnen worden ...
 
Ik dacht mono-signalen naar de X-pan te sturen, die dan gemoduleerd/gepand kunnen worden ...
Dat kan uiteraard, maar ik vind de X-PAN beter werken met stereo modules (zoals de XPO, QPAS enzo). Ik denk dat je waarschijnlijk voor mono sources vaker terug moet vallen om de mix functie van kanaal 2 en 3 van Maths wat het dan een hele dure mixer maakt.
Bij Phonogene (geweldige module overigens, 1 van mijn favoriete) heb ik vaak een filter erachter nodig om de klikjes en tikken een beetje onder controle te houden. Dat zou betekenen dat je waarschijnlijk je enige filter (de Serge) er waarschijnlijk al vaak achter zult hebben zitten. Dus een filter meer (of LPG zoals gezegd) is nooit weg. Ik vind zelf mijn AMSynths Mirage filter (AM8328) een briljante combo met Phonogene, maar bijvoorbeeld de goedkope Polivoks filter van Erica is ook lekker.
En zoals @flyweight aangeeft is een wavefolder ook fijn, bv de NLC Timbre! vond ik altijd erg goed (om maar een beetje binnen de Buchla sound te blijven) en goedkoop, zeker als je kunt DIY-en.

Welke modules heb je nog niet gekocht van de beoogde setup?
 
Deze heb ik al: Westlicht performer, Phonogene, Serge Filter, doepfer A-150-2

Deze wilde ik graag snel bestellen:
Tiptop Buchla 258t, 266t en 281t, Make Noise X-pan, Maths, Doepfer A-119 (ext. in), A-143-4 (quad vco), A-135-3 (VCA).

Deze wil ik heel graag, maar nog niet beschikbaar: Modular Thing Radio Music en Chord organ en 2HP Loop.

Ik heb nog zo'n 150 euro te besteden. Voor de versatiliteit dan een Wavefolder toevoegen (eventueel de doepfer A-137-1?) en een attenuverter?
 
Doepfer A-119 (ext. in)
Bij deze hangt het er een beetje vanaf wat je doel er mee is. Phonogene kan een signaal ook enorm opkrikken tot modular level, ik sluit daar bv regelmatig gewoon mijn telefoon op aan. En een envelope follower heb je al in de vorm van Maths als je die aanschaft.

Modular Thing Radio Music en Chord organ
Ik zou beginnen met 1, de firmware is vrij makkelijk om te zetten.

Er zitten best wel wat modules bij zonder attenuator, daar zou je in principe het liefst een vca voor willen zetten.
En eerlijk gezegd zou ik het idee van in stereo werken met deze setup laten varen, dus niet de XPAN en A-135-3. Maar soms moet je het ook gewoon proberen om te zien of het voor je werkt.
 
Dank voor de feedback; dit helpt echt veel!

Ik ging ervan uit dat als ik bv. twee audio-signalen (en het zullen er waarschijnlijk meer zijn: phonogene, vco's, ...) wil combineren/opnemen dat ik dan het liefst een stereo-signaal (optelling van tenminste 2 mono audiosignalen) in de DAW laat binnenkomen. De x-pan is vnl. voor de ruimtelijkheid en het creƫren van 'beweging'. Of zie ik dat verkeerd?

Als ik dan toch voor de A-135-3 zou gaan, heb ik dan genoeg VCA's?
 
ja de doepfer A-119 is erg slecht voor gitaar en line level.
De kwaliteit zuigt.
Een sm57 werkte dan wel weer ok.
Ik heb de A-119 nog maar heb recent een Befaco Instrument interface gebouwd. Een wereld van verschil.
 
Nog even meegeven dat ik zeer blij ben met de toevoeging van de make noise X-pan. Werkt zeer goed met verschillende klankbronnen. Brengt veel ruimtelijkheid en beweging in de muziek.
 
Back
Top