Jam and Bass

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Ik heb iets met DnB, maar vind het maken ervan lastig.
Waarschijnlijk omdat veel DnB behoorlijk dik in de modulaties en effecten zit.
En mijn 'bescheiden' setup en muzikale fruitmand aan ervaringen is daar niet op ingesteld.
Toen ik een stotter patch (geen idee hoe je zo'n klank noemt' had geprogrammeerd op m'n Subsequent 37, moest er gevoelsmatig een typisch DnB ritme onder.
En daarna heb ik een avondje aan een Peak patch zitten sleutelen voor een soortgelijke patch.
Dus de stoute schoenen aan getrokken en op 'mijn' manier wat met DnB zitten jammen.

Oh ja, tussen de jams door ook nog een tweede camera opduikelt via MP. Dus ik ga de volgende jams proberen om hier wat meer afwisseling in de beelden mee te krijgen.

Enfin. 6:40. Het is net te doen als je doordrinkt ;)
:mega:
Fijn weekeind iedereen!

 
Oh man, heerlijk gewoon. Wat een professionalisme. Ik heb genoten.

Zeg, wil je me eens uitleggen hoe je zo filmpjes maakt, want ik wil ook live gaan op YT.
Welke camera's gebruik je? Zijn dat YT-camera's?
En dan, hoe koppel je de muziek aan het beeld? Dat lukt me niet.
Ik wil beginnen dj'n, daarmee.

Kun je me helpen aub Montfrooij ?
 
Oh man, heerlijk gewoon. Wat een professionalisme. Ik heb genoten.

Zeg, wil je me eens uitleggen hoe je zo filmpjes maakt, want ik wil ook live gaan op YT.
Welke camera's gebruik je? Zijn dat YT-camera's?
En dan, hoe koppel je de muziek aan het beeld? Dat lukt me niet.
Ik wil beginnen dj'n, daarmee.

Kun je me helpen aub Montfrooij ?
Thnx Jan.

Ja hoor. Dat is wel een beetje een verhaal, maar ik probeer het op te knippen.

Algemeen
Je kunt het zo gek maken als je wilt, ik zou het langzaam opbouwen qua aankopen.
Je kunt met weinig middelen al best goed resultaat behalen en kijken of het echt wat is voor je is.

Minimale setup:
- Statief: Hoeft geen duur statief te zijn, maar zonder lukt niet. Wat ik lastig vind, is om een goede positie te kunnen pakken waar ik niet teveel in beeld sta. Dit hangt ook van de ruimte af natuurlijk. Ik moet vooral hoogte hebben (zodat ik van boven kan filmen). Ik ben hier zelf nog niet uit, omdat mijn camera's erg zwaar zijn, kan dat niet op een goedkoop statiefje helaas.
Je ziet veel mensen die recht van boven filmen, dat geeft vaak een mooi overzicht, als je wat wilt laten zien. Dat lukt mij dus nog niet (ik zoek nog naar een oplossing daarvoor).
- Camera: Eigenlijk kan elke moderne camera (ook je telefoon) best redelijk filmen mits het licht toereikend is. Belangrijk is wel dat je hem op 'handmatig' kunt zetten. Zowel qua belichting als focus. Anders krijg je lelijke wisselingen in focus en verspringingen in de belichting.
- Audio: Ik neem de audio op via m'n interface in m'n DAW. Dan kan ik nog een beetje bijwerken als dat nodig is (compressie, EQ)
In de video editor zet ik het geluid onder de film. Ik zorg ervoor dat ik als eerste een paar keer een harde kick aansla op m'n 707. Dan heb ik in de audio van de camera (het slaan op de pads) EN van m'n DAW een paar pieken die ik kan uitlijnen (zodat ze gelijk lopen).
- Licht : Zonder licht kun je niet filmen. Lelijk licht zorgt voor lelijk beeld. Dus hier moet je wel wat aandacht aan besteden.
Geen bouwlamp ofzo, dat is heel lelijk, maar met wat huis tuin en keukenlampen (buiten beeld) kun je best een eind komen in het begin.
Een ledstrip verwerken in je setup werkt vaak heel goed. Kost weinig en geeft een leuk resultaat.
- Editor : Dit is heel persoonlijk, maar een goede editor is wel belangrijk. Het zijn sowieso complexe programma's waar je best wat tijd in kwijt bent voordat je je weg kent.
Klein beginnen, eerst een kort filmpje maken en kijken wat lekker werkt en niet direct de lat te hoog leggen. Kleine stapjes.
Ik werk zelf met Vegas Pro 18. Dat vind ik een fijn programma, maar dat komt ook omdat ik er al ruim 10 jaar mee werk. (eerst met oudere versies). Ik wil geen abonnement, dus veel editors vallen af omdat die alleen met abo te krijgen zijn.
Als tip zou ik Davinci Resolve aanbevelen. Dit is een professioneel programma en het is gratis (bepaalde functies zijn alleen betaald te gebruiken, maar die heb je niet nodig)
Het is even doorbijten, maar ik gebruik het tegenwoordig vaak en als ik Vegas niet had, was dat mijn editor geworden.

Hoe beginnen:
- Zoek een plek voor de camera waar je je setup goed in beeld krijgt. Let ook op de achtergrond (rommelige achtergrond ziet er niet mooi uit). En kijk of je zelf niet teveel 'ervoor' staat en je niks meer ziet van de setup.
- Kijk wat je met het licht kunt bereiken. Ik heb bijvoorbeeld een bureaulamp boven m'n setup staan om twee zwarte instrumenten wat meer details te kunnen geven.
- Ruim je hoekje op wat in beeld komt. Kabels, losse onderdelen etc. Hoe minder rommel, hoe rustiger het beeld straks.
- Probeer wat korte filmpjes te maken. Nog zonder geluid, gewoon 'droog' om te kijken hoe het er uit ziet.
- Als je tevreden bent verder met geluid oefenen en het editen onder de knie krijgen. Hoeft niet heel spannend te zijn, het is vaak één lange take, dus weinig knippen en plakken enzo.
- Bedenk wat je met je beeld wilt. Wat gaan je kijkers leuk vinden om te zien. Hoe houd je hun aandacht vast.
- Wil je je stem ook opnemen (om wat te vertellen over wat je doet) of bijv. met tekst zoals ik doe? Iets aan informatie bij de beelden zorgt ervoor dat mensen blijven kijken, dus als je dat wilt, dan zou ik daar ook aandacht aan geven.
- Houd vast aan dat het vooral leuk moet zijn. Anders is het het niet waard!


Probeer op die manier een aantal korte video's uit en deel ze hier (bijv) om te kijken of het wat is.
Kost weinig en als dit bevalt kun je kijken wat er verder nodig is.

Camera:
- Ik zou zelf met een telefoon beginnen, gewoon om te kijken of je het wel leuk vindt. (tenzij je geen moderne telefoon hebt) de output daarvan is best ok.
- Als je wilt investeren is een grote sensor belangrijk. Veel youtubers filmen met een mirrorless APS-C camera. Die zijn kleiner en lichter, maar hebben wel goede eigenschappen. Sony maakt heel mooie mirrorless cameras met hun Alpha lijn. Dat is een topic op zich, dus als je daar aan toe bent dan zou ik me daar in gaan verdiepen. Hoeft niet de laatste nieuwe te zijn, maar er zijn wel dingen om op te letten.
Tweedehands zijn die vaak goed te verkrijgen.
 
Wow, wat een professionele uitleg. Dank je wel man, ik kan al een stuk verder. Maar ik heb nog een vraagje: op Youtube zag ik een filmpje waar ze zeiden dat je een 3,5 jack plug nodig hebt om geluid te koppelen, dat gaat toch niet met een smartphone? Allemaal off-topic. Waar kunnen we hier verder over discussiëren?

THX THX THX :)
 
Wow, wat een professionele uitleg. Dank je wel man, ik kan al een stuk verder. Maar ik heb nog een vraagje: op Youtube zag ik een filmpje waar ze zeiden dat je een 3,5 jack plug nodig hebt om geluid te koppelen, dat gaat toch niet met een smartphone? Allemaal off-topic. Waar kunnen we hier verder over discussiëren?

THX THX THX :)
Inderdaad. Ik stuur je een privé bericht.
 
Klinkt fantastisch! Ondanks het hoge tempo is de vibe toch relaxt!
Thnx.
DnB gaat vaak zo snel, dat je eigenlijk gewoon weer op 'hiphop' tempo zit, maar dan double time.
Ik wil de volgende keer wat minder 'veel' tegelijk laten klinken, maar het enthousiasme won.
 
Back
Top