IC sockets plaatsen

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.420
Locatie
Bij Herentals, België
IC sockets plaatsen. Niet moeilijk, ik doe het regelmatig.

Alleen, nu wil ik DIP20 sockets plaatsen op een PCB waarvan de via's af fabriek gevuld zijn met tin ipv open. Hoe pak ik dit het best aan? Moet ik het tin eerst verwijderen of niet? Ik heb een goede soldeerbout, zo'n desoldeerzuiger met veerkracht, en een smd reworkstationnetje dat ik nog nooit gebruikt heb.
 
Ofwel je zuigt de tin uit de gaatjes of je verhit alles in 1 keer met hete lucht zodat de tin smelt en je de socket door de gesmolten tin duwt. Oplossing 2 vereist vuurvaste vingers (lees: je gaat waarschijnlijk je jatten branden).
 
Screenshot_20230114_210251_Chrome~2.jpg

Beetje vloeimiddel op de gevulde gaatjes en dan met desoldeer litze het soldeer door gebruik te maken van de hygroscopische werking van het desoldeer litze wegzuigen.
 
Ik wil litze nog eens proberen, maar in het verleden lukte het me niet om daar voldoende tin mee weg te krijgen. Nu is het wel zo dat ik geen los vloeimiddel heb, dus daar zit misschien verschil in. (ik soldeer altijd met harskern)

Heel de boel tegelijk verwarmen: we zitten vlakbij andere RAM IC's, dus ik weet niet of die daar zo happy van zouden worden? Ik zou weliswaar aan de andere zijde van de PCB verwarmen.
 
Heel de boel tegelijk verwarmen: we zitten vlakbij andere RAM IC's, dus ik weet niet of die daar zo happy van zouden worden? Ik zou weliswaar aan de andere zijde van de PCB verwarmen.
Eventueel afplakken met aluminium tape.
 
Voorwaarde is wel dat de gaatjes groot genoeg zijn, want als ze gevuld zijn, zijn ze waarschijnlijk klein.
Ik zou de sockets er gewoon bovenop solderen, is niet mooi maar werkt wel, ze staan dan wat hoger.
laat die tin er dan maar in zitten.
 
Voorwaarde is wel dat de gaatjes groot genoeg zijn, want als ze gevuld zijn, zijn ze waarschijnlijk klein.
Ik zou de sockets er gewoon bovenop solderen, is niet mooi maar werkt wel, ze staan dan wat hoger.
laat die tin er dan maar in zitten.
Dat gaat niet in de behuizing pasden, er is met sockets sowieso maar 1mm over in de behuizing.

De gaatjes zijn groot genoeg, er hebben al velen voor mij deze mod gedaan. Maar die tonen niet hoe ze het tinprobleem aanpassen.

Ik kan litze nog eens proberen, het moet beter kunnen dan wat ik in het verleden ermee bereikte...
 
Ik kan litze nog eens proberen, het moet beter kunnen dan wat ik in het verleden ermee bereikte...

Ja is soms lastig. Er is smalle en brede, voor zoiets heb je aan de smallere waarschijnlijk het meeste. Hoewel die goedkope desoldeerpomp ook wel werkt volgens mij. Dit Verwarmde tinzuiger is misschien ook een optie. Ik ben een desoldeerstation gewoon maar voor thuis lijkt die laaste ook wel handig toch als je niet héél de dag moet desolderen :D
 
Ik vind veerzuigers prima, veel fijner dan lint, alleen op de een of andere manier blijft het palletje na X tijd niet goed meer hangen en dan kan ie behoorlijk irritant worden. Op dat punt hebben de meeste wel een soort van ontwerpfout.
 
+1 voor litze, werkt het niet goed kun je evt tin toevoegen en dan zuigt de litze het wel eruit.
 
Mijn veerzuiger zijn knop is stuk, dus nu is het naar beneden duwen en lossen op het gewenste moment.

Misschien eens kijken of eleshop al het nodige heeft.
 
Just in case... Voor de zekerheid ook even kijken of je niet toevallig zo'n PCB hebt waar de via's niet alleen met tin zijn gemaakt, maar met 'busjes' (holle kokertjes), 't komt voor.
Dan zou je naar gelang de afmetingen vd opening vs de dikte vd IC-socket-pinnen die busjes eruit moeten zien te krijgen (opwarmen, eruit tikken, kan lastig/destructief zijn).
 
Is Kapton tape niet beter om te gebruiken om de hitte van bepaalde componenten af te schermen?
Geen idee, ik papegaai ook maar wat ik in youtube filmpjes zie. Aluminium is natuurlijk wel een goede geleider zodat de hitte ook gelijk wordt weggevoerd van de kwetsbare componenten.
 
Ik gebruik al jaren deze hier : Desoldering Pump PRO-601 :: De-Soldering Tools :: Soldering :: Tools :: Electronic Parts :: Banzai Music GmbH
Sinds ik die heb gebruik ik litze enkel nog voor oppervlakte werk, bv. om grote hoeveelheden soldeer van grote pads te krijgen. Gewoon PCB verticaal in de klem zetten, pomp langs de ene kant van het gat, 2 seconden opwarmen aan de andere kant en tsjak - als nieuw. Vergt wel wat oefening om de handeling onder de knie te krijgen maar werkt veel sneller (minder hitte verspreiding) en netter dan wat ik ervoor allemaal geprobeerd heb.
 
Back
Top