IC sockets plaatsen

Wat je wel kan doen is met de soldeerbout het soldeer vloeibaar maken en dan met een roestvrij stalen naald (rvs soldeert niet) in de via prikken waardoor er een opening ontstaat voor het ic pennetje
 
Ik was al aan zo'n meer mechanische oplossing aan het denken. Maar zuigen lijkt me toch, zoals wel vaker, de te prefereren oplossing als het zo lukt.
 
Even op een gaatjesprint getest: bout aan ene kant, zuiger aan andere kant werkt inderdaad wel om een gaatje open te krijgen. Beter dan beiden aan dezelfde kant, waarbij er vaak toch 1 zijde van het gaatje wat tin blijft houden.

Op welke temperatuur zou ik het desolderen doen? Ik zou de PCB niet graag beschadigen. Standaard staat mijn bout op 355°C (loodhoudend tin), maar dat is mijn instelling voor voornamelijk netwerkkabels en condensatoren op gaatjesprint solderen. Ik weet niet of desolderen misschien beter hoger of lager zou staan.
 
Ik zou eerst iets lager gaan aangezien je geen grote massas hoeft te verwarmen. 320 ofzo. Als je er achter komt dat je meer dan een of twee seconden nodig hebt om het soldeer te smelten kan je altijd hoger maar ik verwacht dat dat niet nodig gaat zijn.
Kijk ook even of de punt goed contact maakt. Als je meerdere punten hebt voor je soldeerbout zou ik de dikste kiezen die nog goed contact maakt met het soldeer.
Maar ik zou me er vooral niet al te veel zorgen over maken. Na drie paginas discussie is het net alsof het een heel moeilijk werkje gaat zijn met veel risico. Maar de kans op schade is klein. En in het ergste geval kan je het herstellen met wat koperdraad en soldeer.
 
mag gerust hoger temperatuur hoor, je instelling is OK...vooral belangrijk van de duurtijd van verwarmen zo kort mogelijk te houden

je kan makkelijk iets kapot maken door te lang met te lage temperatuur te warmen, dan kort op te hoge temperatuur
 
Na drie paginas discussie
Iedere keer als ik een update in dit topic zie denk ik "jezus, zitten die sockets er nou nog steeds niet in???" :dubbel:
 
Maar ik zou me er vooral niet al te veel zorgen over maken. Na drie paginas discussie is het net alsof het een heel moeilijk werkje gaat zijn met veel risico. Maar de kans op schade is klein. En in het ergste geval kan je het herstellen met wat koperdraad en soldeer.
Het is vooral nog niet in de praktijk gezet omdat ik op het leveren van de componenten wacht, zoals de IC sockets. Redelijk belangrijk onderdeel van deze ingreep. :D

Wat het repareren met koperdraad betreft: ja, bij een kapot padje voor een condensator ofzo. Hier gaat het echter over rijen RAM chips en dan wordt het wel een onmogelijk gepruts als er iets stuk gaat op de PCB. En het lossen van pads is me in het verleden bij desolderen helaas al overkomen, vandaar mijn terughoudendheid. Al denk ik wel dat via's sowieso wat vaster zitten dan opliggende pads. Komt goed!

De onderdelen kunnen nog een week of meer op zich laten wachten, dus het kan hier een tijd stil zijn. ...of we zitten aan pagina 7 tegen de tijd dat ik aan de praktijk kan beginnen.
 
Nu mijn CRT tv hersteld is, was dit het volgende project. Lastig werk met 1 hand aan elke kant van de pcb, maar het lukt! Ik zit bijna op 50pct van het desolderen.
 
Ik heb een lamme duim van de desoldeerpomp, maar het desolderen is klaar! Volgende stap is jumpers correct hersolderen, Ctjes solderen, en dan passen of de nieuwe IC's met of zonder socket geplaatst dienen te worden. Niet meer vanavond.
 
Zooooo alles zit erin en werkt. Helaas de chips rechtstreeks op de print moeten solderen want anders kwam het te hoog. Maar de 512kb chip ram zijn er nu 1024!

...en al die moeite om Worms te kunnen spelen. :D
 
Back
Top