Oude trance nieuw leven in blazen?

Playmo

Nieuwkomer
Lid sinds
13 januari 2023
Berichten
4
Locatie
Assen
Hoi allen,

Ik maak al een tijdje muziek (trance), en ik wil graag een stap voorwaarts met hardware synths.

Een fantasie is al jaren een JP8000 te kopen en écht oldschool klinkende trance te kunnen maken. Ik heb nog nooit een VST voorbij zien komen die (wat mij betreft) dé saw sound van de JP kan maken.

Ik zal dus spoedig als dat mag een 'gevraagd' topic maken, hopende dat er een hobbyist is die zijn JP8000 eigenlijk nooit gebruikt :-)
 
"écht oldschool klinkende trance" is nog van voor de JP8000, eerder SH101, ARP en 303 :)

de prijs van de jp8000 en 8080 swingen danig de pan uit, ik hoop dat Roland een Boutique versie maakt, dan zou ik dat kopen.. want waarom zoveel geld neertellen voor een vintage VA synth ..
 
Was een deel van de trance uit die periode niet met een Virus (hypersaw) gemaakt ipv een JP8000 (Supersaw)? Ik zeg het maar omdat de oude Virii iets betaalbaarder zijn dan de JP8000/8080.
 
"écht oldschool klinkende trance" is nog van voor de JP8000

Wel ja, het hangt er vanaf wie je het vraagt ;) de early 90s trance is niet echt mijn ding. Voor mij is de grote thematische trance ‘het’ geluid.

De specifieke sound die ik wil is de JP8000, ook al zullen die andere synths absoluut ook tof zijn. Klinkt als ‘nadoen’, dat is het deels natuurlijk ook, maar vooral een ode aan. :)

Veel trance liefhebbers zoeken naar de oude sound, een project als Enigma State (voor de kenners) laat het goede voorbeeld zien.
 
Deze komt regelmatig voorbij, als echte trance-VST:


"JP6K is a virtual synthesizer dedicated to emulating the famous Super Saw sound, first found in the Roland JP-8000 synthesizer in 1997." De demo op de site klinkt alvast geweldig 😍

P.S. Welkom!
 
^ die VST heb ik inderdaad ook. In mijn beleving is er toch iets rauws, groots in oude tracks met de JP8000.

Iets als Svenson & Gielen - The Beauty Of Silence.
 
Hou er wel rekening mee dat bv die huuuuge Rank 1 sound met layering en fx bereikt wordt, die tover je dus niet zomaar uit een synth. Daar was mogelijk zelfs geen jp8000 bij betrokken. Gouryella dan weer wel.
 
^ die VST heb ik inderdaad ook. In mijn beleving is er toch iets rauws, groots in oude tracks met de JP8000.

Iets als Svenson & Gielen - The Beauty Of Silence.
Ik heb de hardware gehad en weggedaan omdat de JP6K minimaal net zo goed klinkt en vaak zelfs beter. Adam Szabo is afgestudeerd op de supersaw (letterlijk). Waarom je de sound in commerciële tracks rauwer / mooier vindt is waarschijnlijk omdat daar nog een bak effecten overheen zit; saturatie, galm, etc. en het is zelfs waarschijnlijk ook een gelayerde sound. Ik zou m'n geld niet uitgeven aan een hardware JP.

Maar als je dat toch zelf wilt uitzoeken, en dat is je goed recht; er staat een JP8080 te koop op het forum.
 
Welkom.. :mega:

Wat betreft de supersaw (oftewel de JP80x0). Op dit forum is zelfs een hele draad over de supersaw.. en pogingen tot het immiteren ervan met diverse synths (wat niet echt lukte..) :bekdicht: De grote superdesuperSaw contest.
Ik zie dat daar die JP6k al in 2011 voorbij komt daar.. ik was meteen om ook.. Klinkt echt heel goed!! :)

Uiteindelijk heb ik nu diverse synths (en synths gehad) die de supersaw kunnen doen. (JP8000, V-Synth XT, System1 en de SH201). De Gaia heb ik ook gehad maar heeft geen echte supersaw, is gebaseerd op samples. Verder wel een leuk ding maar samples klinkt minder levendig.. maar knoppen zijn leuk om een synthesizer te verkennen.. al kan het natuurlijk ook met VST via 'n muis of via een Midi controller waar knoppen op zitten die je toewijst aan de knoppen in je VST.

Ik moet nog steeds 'n keer een vergelijking doen tussen de SH201 en JP8000. De SH201 klinkt echt goed en was altijd een van de betaalbaarste synths (200-300 €). Heeft ook een goeie Reverb// (JP8000 heeft geen reverb maar alleen Delay en de modulatie effecten).

Hieronder 'n filmpje ervan met wat Trance geluiden.

 
Welkom! Het soort trance dat je noemt, ik blijf er een zwak voor houden :). Aan de hand van dit topic nu met de Virus B weer wat aan het pielen voor die supersaw, altijd leuk :). Ik snap het wel, precies die synth willen hebben die bekend staat voor een bepaald geluid. Zo zou ik nog wel eens een roland alpha juno willen voor de hoover sound, maar het geld is me dat niet waard (net als een echt 808...). Succes met de zoektocht!
 
Ook very nice supersaw geweld uit de vintage Novation Supernova 2 / Nova.

Vond de supersaw zelf nooit zo heel mooi uit de Supernova, maar wel een synth die veel is gebruikt in trance. Heb er één een paar jaar gehad, en wel een leuk apparaat om mee te pielen. Voor de topic starter, mocht je in de toekomst meer hardware bakken willen, dan is deze zeker wel een aanrader. Evenals de Virus A/B/C, die toch ook veel in de wat meer klassieke trance is gebruikt. Als je het echt goed wilt doen, kan een 909 (clone) en 303 (clone) niet ontbreken. Heb je gegarandeerd instand fun!
 
Vond de supersaw zelf nooit zo heel mooi uit de Supernova, maar wel een synth die veel is gebruikt in trance. Heb er één een paar jaar gehad, en wel een leuk apparaat om mee te pielen. Voor de topic starter, mocht je in de toekomst meer hardware bakken willen, dan is deze zeker wel een aanrader. Evenals de Virus A/B/C, die toch ook veel in de wat meer klassieke trance is gebruikt. Als je het echt goed wilt doen, kan een 909 (clone) en 303 (clone) niet ontbreken. Heb je gegarandeerd instand fun!
Een 303 in trance? Kan ik mij niet echt herinneren? Acid, zeker.
 
Vergeet niet de minilogue-xd. Of zelfs de nts-1. Je hebt custom supersaw oscillators daarvoor die echt erg goed klinken. Uit de onboard digitale oscillators kun je wat mij betreft ook prima trance geluiden halen. Vooral als je het combineert met de goede interne effecten.
 
Back
Top