VST die toelaat dat hogere noten stiller klinken?

R2D2

Ingeburgerd
Lid sinds
13 december 2014
Berichten
79
Locatie
Antwerpen
Hallo,

Bij heel wat (VST) synths en romplers lijken hogere tonen subjectief luider te klinken.
Amplitude keytracking heeft in mijn arsenaal enkel de Korg M1.

Ik kan uiteraard in de pianorol van mijn sequencer de velocity achteraf aanpassen, maar het gaat om het live spelen.

Kent iemand een (midi) VST'tje waar dit mee mogelijk is?

Alvast hartelijk dank voor je antwoord!
 
Hive2 heeft key follow in de mod matrix, te koppelen aan diverse parameteres waaronder velocity
Sylenth1 heeft key track in de mod matrix, te koppelen aan diverse parameteres waaronder velocity
ANA2 heeft key track in de mod matrix, te koppelen aan diverse parameteres waaronder main volume
JP6K heeft key follow in de filter sectie, dus niet sec volume maar wel bruikbaar om de hoge frequenties te temmen

Om er maar een paar te noemen.

[edit]
Nu ik je vraag nog eens lees denk ik dat je niet een synth bedoelt maar een plugin die de MIDI data aanpast voordat die je VST instrument bereikt. Iets dergelijks zou ik zoeken in de stock plugins van je DAW. Eigenlijk wat @audiocollage zei dus.
 
Gebruik je ableton dan het velocity midi device:

1673466075588.png


Zoals eerder gezegt je kan ook een lowpass met keytracking gebruiken.
 
Hive2 heeft key follow in de mod matrix, te koppelen aan diverse parameteres waaronder velocity
Sylenth1 heeft key track in de mod matrix, te koppelen aan diverse parameteres waaronder velocity
ANA2 heeft key track in de mod matrix, te koppelen aan diverse parameteres waaronder main volume
JP6K heeft key follow in de filter sectie, dus niet sec volume maar wel bruikbaar om de hoge frequenties te temmen

Om er maar een paar te noemen.

[edit]
Nu ik je vraag nog eens lees denk ik dat je niet een synth bedoelt maar een plugin die de MIDI data aanpast voordat die je VST instrument bereikt. Iets dergelijks zou ik zoeken in de stock plugins van je DAW. Eigenlijk wat @audiocollage zei dus.
Je hebt gelijk, mijn formulering was niet enorm duidelijk. Ik bedoelde inderdaad wat je onder "EDIT" zei. Jammer maar helaas vind ik dit niet onder de stock plugins van Cubase 6.5, of ik interpreteer ze verkeerd.
 
Bitwig heeft een keytrack modulator. Maar kan je het niet gewoon met een EQ oplossen?
Het liefst zou ik bij mijn oude vertrouwde Cubase 6.5 blijven. Maar met EQ kan je dit niet oplossen, dat zou ook de hoge frequenties van de lagere noten beïnvloeden.
 
Gebruik je ableton dan het velocity midi device:

Bekijk bijlage 3831265

Zoals eerder gezegt je kan ook een lowpass met keytracking gebruiken.
Ik zie toch geen niets waarbij de velocity anders kan ingesteld worden naargelang de noot. Bv c1 altijd 127 en c7 altijd 0 en daartussen een gradueel verloop. Een lowpass met keytracking ga ik inderdaad eens bekijken of dit kan met Pro-Q3. Een algemene lowpass zou niet werken want dan zou je ook binnen één toon de fundamental benadrukken doordat je hogere frequenties wegfiltert.
 
Denk van wel anders icm met een midi device rack.
Probeer het eens en check de manual.

The Out Low and Out Hi knobs control the outgoing velocity (from 1 to 127), which is represented by the Y-axis of the X-Y display. Incoming velocities that are shown in the display are within the range chosen by the Range and Lowest controls, and are represented on the X-axis. The resulting curve shows how velocity is being altered by the effect.

Meer hints

Sucsess
 
Denk van wel anders icm met een midi device rack.
Probeer het eens en check de manual.



Meer hints

Sucsess
Wat die persoon op Reddit vraagt, is inderdaad exact wat ik ook zoek. Er wordt daar een geboden geboden ivm met vier verschillende regio's met verschillende velocity's, dat is een begin, ùaar ik zou er in principe 88 willen natuurlijk, dus een graduele overgang van laag naar hoog...
 
Een (grafische)eq zou dat precies doen toch? Lijn trekken van laagste frequentie 0db naar de hoogste frequentie -3db of zo. Werkt dan gelijk voor iedere preset/patch. Verder denk ik, als die hoge noten zo vervelend klinken, dat je beter een paar andere speakers kan kopen.
 
Het liefst zou ik bij mijn oude vertrouwde Cubase 6.5 blijven. Maar met EQ kan je dit niet oplossen, dat zou ook de hoge frequenties van de lagere noten beïnvloeden.
Hola,

Met EQ kan je dit wel oplossen,maar cubase 6.5 ben ik vergeten in 8.5 kan dat wel!(daar zie je een curve ).En je beinvloed niet de lagere noten!
Ik zou even Anderen EQ vst gebruiken en proberen!

Groeten van Andreos.
 
Een (grafische)eq zou dat precies doen toch? Lijn trekken van laagste frequentie 0db naar de hoogste frequentie -3db of zo. Werkt dan gelijk voor iedere preset/patch. Verder denk ik, als die hoge noten zo vervelend klinken, dat je beter een paar andere speakers kan kopen.
Je bedoelt een tilt EQ vermoed ik. Nee hoor, dit zou enkel werken als elke toon van een instrument maar uit één frequentie zou bestaan. Dit is uiteraard niet het geval. Op deze manier zou je van elke toon de hoge frequenties tot -3dB verminderen. Ik wil de hoge frequenties in mijn lage noten niet verminderen. Dit zou bv een lage trompetklank doffer maken.

Het heeft ook niets met mijn speakers te maken. Bij sommige synths en vooral sample libraries klinken de keys hoe meer je naar rechts gaat gewoon subjectief luider.
 
Laatst gewijzigd:
Hola,

Met EQ kan je dit wel oplossen,maar cubase 6.5 ben ik vergeten in 8.5 kan dat wel!(daar zie je een curve ).En je beinvloed niet de lagere noten!
Ik zou even Anderen EQ vst gebruiken en proberen!

Groeten van Andreos.
Bedankt voor je reactie, Andreos. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat zou werken. Als ik dan een C1 en een C5 tegelijk speel, dan zou er voor die twee tegelijk toch een andere EQ instelling nodig zijn? En één equalizer kan toch niet gelijkertijd twee instellingen hebben?
 
Bedankt voor je reactie, Andreos. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat zou werken. Als ik dan een C1 en een C5 tegelijk speel, dan zou er voor die twee tegelijk toch een andere EQ instelling nodig zijn? En één equalizer kan toch niet gelijkertijd twee instellingen hebben?

Maar je kan wel de scherpte eruit halen.
Nou je piano zit in een frequentie bij elkaar.
Ik zou toch even een goede vst zoeken en proberen,bij mij gaat het wel.
En het beste is als je dat kan tekenen .
Je kan geen wonderen verwachten maar wel de piek van de piano eruit halen,
Kijk hier even,,,,How to Use EQ: 10 Amazing Tips for a Professional Mix January 2023

Groeten van Andreos:)
 
Ik denk ook dat het kan lukken met eq, de hoge tonen van een lage noot zijn enkel harmonics, die zijn sowieso al zachter. Overigens horen wij hogere frequenties altijd harder, dus is het eigenlijk niet zo gek dat je de hoge noten als luider ervaart. Je kan eens zoeken naar de pink noise trick.
 
Je kan er ook een distortion of 3 overheen zetten, klinkt alles even hard.
 
Back
Top