OHH-vingeroefening (House)

OpenHiHats

Stamgast
Lid sinds
19 juni 2021
Berichten
414
Locatie
Amsterdam
Hee allemaal,

Deze track moet even de wereld in. Zie het als een soort proof of concept. De mix valt nog geen mix te noemen.

Ik weet het zelf echt niet meer, is dit iets? Alle soorten commentaar zijn zeer welkom, ook al vooruitdenkend op een betere mix.

Ik denk dat ik de dingen waarbij de meeste winst te halen is nog zal aanpassen, daarna is het mooi geweest met deze oefening en ga ik door naar de volgende track.



Zelfde basisset-up up als altijd, ik maak al een tijd eigenlijk nergens anders muziek mee: Drums-RY30 Bass-Typhon Chords/pads- Alpha Juno 2 Keys: Yamaha SY22


Warme groeten!
 
Laatst gewijzigd:
Hey!

Mooi nummer, mooie geluiden, maar ik heb het gevoel dat ie nergens naartoe gaat en vrij eentonig is. Het spijt me, maar je zou er wel iets heel mooi van kunnen maken. Succes!
 
Altijd lastig : werk van een ander in je hoofd aanvullen met wat jij er mee zou doen.
Qua mix hoor ik geen grote uitspatters. De ingrediënten klinken goed. Ik mis alleen een beetje een muzikale lijn.
Eigenlijk voelt dit een lange A sectie met een paar variaties en wat tussenstukjes, maar de basislijntjes zijn nagenoeg hetzelfde.
Er zijn genoeg stijlen die hier wel bij varen, maar dan moet er voor mijn gevoel iets heel interessants onder zitten wat je meesleept.
Misschien op een gegeven moment een sectie inlassen met een andere root dan het baslijntje nu heeft. Zodat het wat meer ontwikkelt ofzo.
Dat probeer ik iig te doen.
 
Altijd lastig : werk van een ander in je hoofd aanvullen met wat jij er mee zou doen.
Qua mix hoor ik geen grote uitspatters. De ingrediënten klinken goed. Ik mis alleen een beetje een muzikale lijn.
Eigenlijk voelt dit een lange A sectie met een paar variaties en wat tussenstukjes, maar de basislijntjes zijn nagenoeg hetzelfde.
Er zijn genoeg stijlen die hier wel bij varen, maar dan moet er voor mijn gevoel iets heel interessants onder zitten wat je meesleept.
Misschien op een gegeven moment een sectie inlassen met een andere root dan het baslijntje nu heeft. Zodat het wat meer ontwikkelt ofzo.
Dat probeer ik iig te doen.
Dank je voor de uitgebreide reactie! Jij en
@e-Gloomy-nations hebben wat mij betreft wel gelijk, het blijft nogal hetzelfde.
Ik dacht dat ik met wat strippen van de 'climax' en dan dingen in- en uitvoegen wel tot iets zou komen. Ik ben vaak al verbaasd dat ik met willekeurig wat inspelen al een soort main theme in elkaar krijg, variaties daarop bedenken vind ik zo ongeveer het lastigst. Daardoor krijg je dus dat de 'climax' in dit nummer meer gewoon een veel herhaalde sectie wordt.


Misschien op een gegeven moment een sectie inlassen met een andere root dan het baslijntje nu heeft. Zodat het wat meer ontwikkelt ofzo.
Dank voor de tip, ik ga eens meer kijken naar manier om B/C secties in nummers te brengen. De baslijn transposen/veranderen zal inderdaad goed zijn om mee te experimenteren, die is hier ook helemaal hetzelfde door het nummer heen.
 
Dank voor de tip, ik ga eens meer kijken naar manier om B/C secties in nummers te brengen. De baslijn transposen/veranderen zal inderdaad goed zijn om mee te experimenteren, die is hier ook helemaal hetzelfde door het nummer heen.
Soms is dat voor mijn oor idd al genoeg om een ander gevoel te krijgen.
Beetje kijken welke noot er het lekkerst onder past, als je muziektheorie kent is dat waarschijnlijk een eitje (ik niet, ik moet dat op gevoel doen :) )
En dan maak ik vaak van de patterns die verder nog spelen ook een variatie. Wel vergelijkbaar voor de 'cohesie', maar net even anders.
 
Hola
Mooie sounds.
Er is hier best wel iemand die er een
Solo op kan zetten.
Of zelf proberen.
Een verhoging dus transponeren zoe ook al wat doen.
Groeten van andreos.
 
De mix valt nog geen mix te noemen.

Nou, dat valt goed mee hoor. Los van of de track wel of niet een bepaalde kant op gaat - de mix is echt wel prima, al helemaal voor een proof of concept.

Vind de bassline het sterkste element in de track, en de beat er goed bij passen. De afwisselingen komen wat geforceerd over, in deze vorm althans. Je zoekt nu afwisseling in de melodieën/blokjes/A/B, maar laat alle geluiden onveranderd - daar zou ik juist de opbouw mee maken, vooral met zo'n lekkere groove als die bassline-beat-combo. Laat maar lekker rollen, en ga es pielen met een filter, zou ik zeggen..
 
Nou, dat valt goed mee hoor. Los van of de track wel of niet een bepaalde kant op gaat - de mix is echt wel prima, al helemaal voor een proof of concept.

Vind de bassline het sterkste element in de track, en de beat er goed bij passen. De afwisselingen komen wat geforceerd over, in deze vorm althans. Je zoekt nu afwisseling in de melodieën/blokjes/A/B, maar laat alle geluiden onveranderd - daar zou ik juist de opbouw mee maken, vooral met zo'n lekkere groove als die bassline-beat-combo. Laat maar lekker rollen, en ga es pielen met een filter, zou ik zeggen..
Fijne feedback, thx! Ik moet inderdaad een stuk meer gaan moduleren, ik ben daar om een of andere reden te schijterig voor. Ik moet maar eens meer proberen met automation op m'n Pyramid. Dat voelt voor mij toch veiliger dan aan knoppen draaien, heb vaker meegemaakt dat ik een goede take verknal door een verkeerde tweak. Weet ff niet of ik de Alpha Juno ook kan automaten met die Pyramid, maar dat moet i.c.m. met de BCR die ertussen hangt vast lukken.

De keys komen uit een SY22, de enige externe filter die ik heb liggen is een MB33. Het is het proberen waard!

Misschien ga ik er ooit nog eens aan pielen, maar qua sequencen heb ik het voorlopig even gehad met deze track.Je hebt ook helemaal gelijk dat deze behoorlijk geforceerd was, zo voelde het ook echt.
 
Gewoon knoppen draaien. Beetje voorzichtig. En na een poos lekker loss gaan. Soms heb je dan net de coolste momenten. Eventueel kan je knoppen markeren met een stocker of kleurtje zodat je ziet hoe ver de knop kan voor t slecht klinkt bij n patch.
 
Vind de baslijn ook lekker en vooral de sound ervan goed, maar heb het idee dat de bas te zacht staat in verhouding met de rest?

En ja er kan wel wat meer variatie in de melodie sounds denk ik ook.
 
Back
Top