Ouwe jazzliefhebber

ckafe

Nieuwkomer
Lid sinds
7 november 2022
Berichten
5
Locatie
Gaanderen
In de jaren zestig en kocht ik een Eminent 500 waarop ik als pianist al snel aardig uit de voeten kon. Helaas zat daar geen 'Hammondsound' in, maar dankzij het wat later toegevoegde electronische drumstel bespeelde ik een heel orkest. Een jaar of twintig later kocht mijn buurman de grote broer van dit orgel, de Eminent 2000 Grand theatre, destijds vrijwel onbetaalbaar en wat was ik daar jaloers op. Toen ik er eens op mocht spelen, lukt dat maar ten dele, want door zoveel knopjes, registers en instelmogelijkheden vond ik door de bomen het bos niet meer. Een jaar geleden werd me dit orgel aangeboden en ik hapte gelijk, maar al die registers en drawbars in combinatie met een los drumstel/synthesizer waarop ook honderden onbekende mogelijkheden, zorgen er nog steeds voor dat ik aan echt muziek maken niet toekom. Mijn grote orgel staat achter me in mijn atelier waar ik schilder en me een slag in de rondte programmeer op mijn MacPro, maar waar ik aan muziek maken niet meer toekom. Ik hoop via dit forum iemand te vinden die dit orgel en bijpassende GEM wel de baas kan. In het woud van electronica hoef ik me gelukkig niet te begeven want alles werkt nog alsof het apparaat net uit de showroom komt. Inmiddels heb ik de gebruiksaanwijzing volledig - en in kleur- opnieuw vormgegeven https://janmac.nl/Eminent-2000-Grand-Theatre.pdf en de handleiding van de GEM WS2 op de kop getikt. Ben benieuwd...
 

Attachments

  • DSC01079klein.jpg
    DSC01079klein.jpg
    470,5 KB · Bekeken: 160
  • GEMklein.jpg
    GEMklein.jpg
    489,4 KB · Bekeken: 118
Hi welkom.
Wat een beest van een orgel.
Wellicht kun je op youtube wat tutorials vinden over hoe je een orgel instelt.

Ben zelf ook een jazz liefhebber.
Jimmy Smith, Corey Henry, Booker T. Jones zijn erg tof. Die spelen zo heerlijk op de Hammond.
 
Welkom!
Ik hou wel van jazz.
Gisteren opende ik nog een topic waar schilderen ook in voorkwam dus ook dat soort dingen komt hier wel 'ns ter sprake.
 
Welkom! Ik had vroeger ook een 2000 grand theatre. Voor de Synthforumleden: string ensemble met arpeggiator!

Ik ga echter niet weer zo'n bakbeest in huis halen...
 
Is inderdaad een heel groot orgel. Ik zoek iemand die er ruimte voor heeft en de tijd om uit te zoeken hoe alles werkt. Het orgel kan ik nog wel volgen, maar die GEM-WS2 is een volledig raadsel. Ik heb ervaren dat die twee met elkaar werken en het orgel is daarop ook voorbereid, maar onthou maar eens wat je hebt ingesteld als er zoveel mogelijkheden op zitten, plus een onbegrijpelijk draaiwiel. Mooie klus voor een muzikaal iemand die enkele decennia jonger is dan ik. Op de afbeelding drie schakelaars die refereren aan de beide manualen en de voetpedalen.
 

Attachments

  • Eminent-2000-plus-GEM-WS2.jpg
    Eminent-2000-plus-GEM-WS2.jpg
    205,8 KB · Bekeken: 73
De Eminent vond ik niet zo ingewikkeld omdat het allemaal in groepen ingedeeld was en 1 knop 1 functie heeft. Met de GEM heb ik geen ervaring en met die modificatie uiteraard ook niet.
 
Back
Top