SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

Nu ze beiden van de operatietafel zijn: de hier besproken combi ESQ-1 met Juno 60 is echt wel een eighties bom. En dan de goede, stevige analoge eighties sound. Gruwelijk grote filtersweep uit de ESQ voor een basnoot, lead uit de J60 erboven en gaan.
 
Week 23
Nordlead 2x rack

Dit is een toestel die me nooit langer weet te boeien dan 10 min.
Ik weet niet wat het is maar ik moet de sweetspot van dit ding nog ontdekken.

Het verre toekomst plan is in ieder geval verkopen en vervangen door een Nordlead A1
 
Ik heb de eerste versie, de rack 2. Als ik m aanzet (gebeurt maar paar keer per 5 jaar) denk ik altijd, hier moet ik wat meer ‘ee doen. Maar dan krijgt mijn andere vriend weer gelijk. Hij zegt ‘you never use racks’
waarbij hij praat over zichzelf maar blijkbaar ook over mij.
een paar van duw duwknopjes blijven soms wat kleven. Heb m al 10 jaar denk ik. Denk een keer mee gejammed, dat was tof, maar hij kreeg nooit n andere kans.
 
Mijn ervaring met de rechthoekige Nord drukknopjes is dat ze vaak aan 1 kant zo weinig speling met de behuizing hebben, dat ze bij het minste vuil gaan kleven. Een dun mesje ertussen halen (niet om te krassen of snijden, gewoon om het vuil te verwijderen) helpt. Zelfs al zie je geen vuil.
 
Ik heb de Nordrack 1 en 2 gehad en Nordlead 3, ik vond er niks aan. Die mis ik echt niet.
 
Nochthans de Nord lead 1 keys (12voice) herinner ik me als best wel goed en fun.
 
Ik vond ze alle 3 het zelfde beetje dunne platte karakter hebben. Na de Nords ging ik analoog, daar zal t wel aan gelegen hebben.
 
Nord = platte kaas =)


We moeten hier haast de fanboys triggeren :bekdicht::bekdicht::bekdicht:
 
Hier de Nord Rack 1 en 2X, de 2 is verkocht. Prima synthjes om muziek mee te maken, vallen goed in de mix. Geen zwoele dikke ballen om in je oren te drukken, dat niet.
 
Of omgekeerd, probeer eens een non-fanboy (desnoods jezelf) te overtuigen: post de beste youtube demo van de Lead of Rack die je kan vinden.

Ik heb mezelf namelijk nooit kunnen overtuigen om er eentje aan te schaffen.
 
Het is zeker een werkpaardje bij mij geweest, ik heb de 1 en 2 een hele tijd tegelijk gehad, hij ligt idd lekker in de mix, en is redelijk alround. Maar echt iets spannends of karaktervol heb ik er niet uit weten te halen. Met de juiste effecten er op kan je er meer karakter aan mee geven, maar ja, da's niet echt een kwaliteit van de NordLead dan. Toch heb ik er wel lekkere tracks mee weten te maken. Maar, niet heel bijzonder dus qua sound, vooral bread and butter stuff enzo en daar is ie best goed voor.
 
Week24
Behringer MS-1


Ik wilde een klein cv/gate keyboardje voor mn DIY modular.
Dit dingetje doet dat OK.
Het zou moeten een Roland SH101 voorstellen en het komt in de buurt maar mist toch net dat wow kantje.
nu ben ik niet fan genoeg van de SH101 om 1300 meer voor een originele neer te leggen, de Bwaeeaa versie is goed genoeg.

Ik heb dus Beh cloon spullen in huis =) Shame on me.
De Toro en Solina staan ook nog op mn wishlist....Help ik wordt een Uli oficionado 8D*D
 
En dan over 2 jaar koop je hem opnieuw omdat je hem dan toch mist :biertje:
 
Week 25
Korg Poly800 II


Dit is een synth die belangrijk is voor mij persoonlijk. Er zit een Sweet spot in de sound en karakter die me blij maakt.
Het is een parafoon gevalletje met maar 1 filter is voor alle voicen.
Ik gebruik hem altijd als lead synth.
Eronder staat een Choma polaris en Jupiter 8. ernaast een Minimoog en MS20.

In een ver verleden ook nog een eerste versie poly800 gehad, die heeft een chorus ipv een delay effect en dat is niet veel soeps, de Poly800 II mag ik liever.
 
De poly800 zal dus verder door het leven gaan als de onbesproken kutbak.

Week 26
Fender Chroma Polaris


Het zwart schaapje uit de jaren 80
 
klinkt niet slecht, zelfs iets arp achtig.
Is wel een zorgekindje hoor. de mylar flatflex cables van de bediening is hier ook al eens stuk gegaan.
Daarvoor al enkele andere fails: Defecte outputs, defecte schuiven, defecte voice.

Maakt mij niet veel uit maar is niet voor iedereen.
 
Back
Top