SYNTH KROEG BABBEL Synth van de week 2023

:biertje: Nog een rondje :biertje:

Kort na de Juno6 in 1981
Omdat de polysix wel patch geheugen had kwam Roland al zeer snel met de Juno60 om tegen de polysix te concurreren.

@MonoTron Op de ic's staan date codes, zoek de jongste ic en je kan er op wedden dat hij kort erna geproduceerd is.
 
Week 20
Roland D550 + PG1000

We gaan maar verder met rack synths.
Gezien ik wee in buitenland zit voor mn werk zal het bij kroeg babbel blijven.

Het er een bank in zitten met bekende patchen verzameld van Enya en JMJ, leuk als vertrekpunt en dan wat tweaken met de PG1000.
De D50 was bijna mijn 1e nieuw gekochte synth geworden eind de jaren '80 maar het is dan uiteindelijk de Yamaha V50 geworden.
Voor de komst van de D50 was ik meer een orgeltjes en Keyboard arranger liefhebber.

Er zullen best wel veel forumleden zijn die de D50 hebben of gehad hebben denk ik?
 
Ik heb de D50 met PG1000 gehad. Ik ben nooit echt vrienden geworden met de PG1000. Ik denk omdat er 2 functies (of 3?) Per slider waren.

De D50 heeft wel een mooie klank en uiterlijk vind ik hem ook een topper.
 
D-50 was mijn eerste synth.. helaas nooit heel diep in gedoken en een keer verkocht……
Blij dat ik voor de sound een D05 heb nu.

100% nostalgie voor mij 😃
 
't is de synth die ik als eerst wilde kopen om mijn hobby mee te beginnen.
Ik had bij Staffhorst in Utrecht eind jaren '80 een middag op een D50 en DX7IIFD gespeeld, de D50 was het voor mij helemaal. Dat kwam ook zeker doordat ik een intro sound van Ben Liebrands Jaarmix van een jaar daarvoor er in hoorde. :D

Helaas kon ik hem niet betalen, ook niet met heel lang sparen, uiteindelijk voor het bedrag wat ik voor een D50 had gereserveerd een D10 en een Atari 1040FM gekocht met Steinberg Pro 12.
Kon ik in ieder geval multi-timbraal spelen en muziek opnemen.

De D50 is een synth die ik daarna altijd nog heb willen hebben maar die er nooit gekomen is. Soms twijfel ik er wel eens over om een 2e hands D50 in huis te halen, maar nog een 5 oktaafs keyboard er bij zie ik ook niet zitten. De D550 zou wel kunnen, maar, nog even niet.
 
Ja de D50, die heeft een heel aantal jaren een grote rol in mijn setup gespeeld. D50 boven en Ensoniq EPS onder, geweldige combinatie was dat.
Ik heb nooit een module versie gehad. Ik heb nu de V-synth XT en daar zit een D50 kaart in. Zo heel nu en dan start ik die nog op. Instant nostalgie:)
 
Ik heb de d05 en de pg1000. Had er ooit van elks 2. Komt weldra aan de beurt. Wie weet zelfs heel weldra :)
 
Ik heb de d05 en de pg1000. Had er ooit van elks 2. Komt weldra aan de beurt. Wie weet zelfs heel weldra :)
Is de D05 helemaal hetzelfde als de D550 / D50 ?
 
Ik dacht dat de d05 de d50 was maar met alle sounds aan boord. Maar ik heb 't maar van horen zeggen. Een ex tech zei me dat ik veel beter de D05 kocht dan de D50 want de D50 had ondertussen n boel issues die je dus niet mist. Handig is dat de D05 netjes bovenaan past op de A juno 2 rechtsboven, ellendige is dan weer dat je dan 2 van die Pg's nodig hebt en daar heb ik echt geen plek voor :D

ff opgezocht:

On 909 day (9th September) Roland gave us the D-05, a Boutique reissue of the classic D-50 synthesizer. But of course it’s not an actual D-50, it’s a “model”. This time around there’s no modelling of analog circuitry because the D-50 was a digital synth based on partials of samples. So they really should sound the same.


Roland call it Digital Circuit Behaviour or DCB modelling. Like its analog predecessor (ACB) it attempts to emulate the exact nature of the circuitry in the synthesizer. With the D-05 they’ve also been able to include sample, transient and other data into the mix because it’s digital. This must surely mean that no one is going to be able to tell the difference between the D-05 and D-50. See below for a video explaining DCB.

Judge for yourself. YouTube channel ADSR has released a video of the D-05 and D-50 playing side by side, same sequence, same sounds. Obviously, the comments are full of the usual arguments and claims of how terrible these Boutiques must be, but have a listen. If you can honestly find a difference then you are a better synthesizer guru than me (that’s not very hard). There’s also a video released by Roland of producer Legowelt comparing the two which also makes for interesting viewing. Note the PG-1000 programmer he has sitting there to give him access to the parameters that are impossibly hidden behind the Linear Synthesizer’s front panel. Roland are going to need to reissue the PG-1000, or, probably more likely, they’ll be an editor app.
 
Laatst gewijzigd:
Ah, mooi.

Nu ben ik wel benieuwd, werkt de pg1000 ook op de V-synth met D50 kaartje ?
 
Heb recent voor 50 euri een D20 gescored om een 'Soundtrack' preset in huis te hebben, maar het leek er niet op. Zou best een D-05 willen halen, maar die was heel snel uit de handel. Waarom eigenlijk?
 
De d05 zou de beste reissue zijn, de prijzen 2e hands tonen hoe geliefd ie is. Ik denk dat Roland van al de boutiques maar een beperkt aantal heeft gemaakt. Geen idee hoeveel. Maar er is hoop, er waren er reeds die opnieuw verschenen zijn in een boutique 2.0 versie, dacht ik?
 
De D-05 heeft in tegenstelling tot de D-(5)50 ook een arpeggiator en sequencer aan boord.
 
Als je niet vies bent van plugins kun je de D-50 ook krijgen in de Roland Cloud, die gebruikt geloof ik dezelfde emulatie als in de D-05. Aangezien het origineel weinig handson is en de softwareversie juist erg overzichtlijk is, kan het zelfs een verbetering zijn als je zelf sounds wilt editen.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Kan de PG1000 ook op softsynth versie net als de D05 ?
 
Dat kan ik niet zo gauw terugvinden, ik zie wel dat hij compatible is met de originele D50 sysex patchdata maar of dat alleen voor midi dumps is of ook real-time tweaking is me niet duidelijk. Heb zelf geen PG-1000 om te proberen.
 
Dat is op zich al mooi natuurlijk, heb honderden patch-banken in mn D50 files staan.
Nu zou ik wel voor de d-05 gaan met een editer op tablet of zoiets.
Maar goed, de D550+pg1000 heb ik al van toen er alleen maar regen uit de clouds kwam, geen soft-synths.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
D-550 lijkt me tof (keyboard sowieso geen ruimte voor) maar ik vind ze wel erg duur geworden en zoveel gebruik ik dat soort sounds nu ook weer niet. Daarnaast heb ik al een maxed out XV-5080 voor de classic Roland romper vibe. D-05 lijkt me een prima compromis als je geen software wilt gebruiken. Aangezien ik Roland Cloud heb krijg ik de plugin versie in feite cadeau dus die gebruik ik dan ook weleens.
 
Week 21
Access virus C


We gaan maar verder met rack synths.
Deze VA is samen met de Supernova2 mijn absolute favoriete VA.
VA is voor mij een klasse apart en ik ben wel een fan.
De Virus C wordt meest gebruikt als 2e layer bij string achtige sounds.

Nu is de Virus meest gekoppeld aan mn Wavestation en @Juno's en Supernova2
 
Ah, de Virus. Heb ik ook paar keer gehad, namelijk de B (desktop), TI2 (desktop) en TI2 (keys). Voor hun tijd enorme veelzijdige en goed klinkende powerhouses met weinig concurrentie, vandaag de dag toch wel beetje ingehaald door al het plugin geweld en de wederopstanding van de hardware synth. Serieus grote updates ook tussendoor Veel plezier van gehad maar ik zou anno 2023 weinig reden zien nog in te stappen, ook omdat Access/Kemper inmiddels alle support zo'n beetje heeft laten vallen en zich alleen nog op die Profiler amps richt.
 
Back
Top