Jam harder

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Soms zit het mee en soms komt het gewoon allemaal heel lekker samen.
Met een beetje hulp van @OpenHiHats die me wees op het gebruiken van portamento (vanaf 3.37 ofzo komt er een nieuwe patch in van de Subsequent 37 met wat glide :) )
Eén van de fijne dingen (voor mij) van actief deelnemen aan een forum als deze is toch wel de reacties die je wijzen op iets nieuws, of iets wat beter / anders kan.
Net zoals het krijgen van positieve feedback altijd weer een motivatie is om lekker verder te hobbelen in deze geweldige hobby.

Qua jam spreken de teksten bij de beelden denk ik wel voor zich. De basis lag bij de 2 Moogs met eigen patches, maar ik kan niet kiezen welk geluid nu 'het beste' uit de verf komt. Het is meer de samenhang van melodie en ritme en geluid waardoor ik er van kon (kan) genieten.

Anyhow, hoop dat jullie fijne dagen hebben en geniet van een paar minuten lekker jammen :)

Oh ja, ik heb nog een muziektechnische vraag. De jam is gespeeld in Bb, maar vanaf 3:35 is het laatste akkoord een G (maj) ipv Gm.
Hoe heet het gebruik van zo'n afwijkend (niet in de toonladder passend) akkoord?


 
Laatst gewijzigd:
Mooie jam hoor, klinkt heel lekker :okdan:
En zo'n akkoord heet een chromatisch akkoord, dat is de tegenhanger van een diatonisch akkoord. Diatonisch is dat alle akkoorden uit de gekozen ladder zijn opgebouwd.
Zoals je het hier gebruikt is het een dominant akkoord ten opzichte van de Cmin en past functioneel toch wel erg in de progressie. Vandaar dat dat het zo lekker klinkt.
 
Hoe heet het gebruik van zo'n afwijkend (niet in de toonladder passend) akkoord?
een (harmonische) modulatie. Die G-maj kan het I akkoord zijn van G-maj scale, het IV akkoord van D-maj of het V akkoord van C-maj scale... of een meer exotische scale al naar gelang in welke modus je speelt.
 
Laatst gewijzigd:
Mooie jam hoor, klinkt heel lekker :okdan:
En zo'n akkoord heet een chromatisch akkoord, dat is de tegenhanger van een diatonisch akkoord. Diatonisch is dat alle akkoorden uit de gekozen ladder zijn opgebouwd.
Zoals je het hier gebruikt is het een dominant akkoord ten opzichte van de Cmin en past functioneel toch wel erg in de progressie. Vandaar dat dat het zo lekker klinkt.
Thanks!
Ook voor de uitleg.
Onbewust bekwaam :)
 
een (harmonische) modulatie. Die G-maj kan het I akkoord zijn van G-maj scale, het IV akkoord van D-maj of het V akkoord van C-maj scale... of een meer exotische scale al naar gelang in welke modus je speelt.
Thnx.
Ik weet wel 'iets' van akkoorden en toonladders, maar m'n keyboardles ging er niet zo diep op in (en het is al weer heul lang geleden)
 
Maar als het akkoord echt uit een andere ladder was dan heet het een ''borrowed chord" ... ik weet geen muziek theorie in het Nederlands "geleend akkoord"
 
Fantastische track, je moet het maar kunnen. :)
Thnx Jan!
Hola montfrooy,

Mooie track heb je gemaakt. :halleluja

Groeten van Andreos:)
Bedankt Andreos, totaal anders dan jij (voor zover ik weet) maakt, maar dat maakt het zo leuk hier.
Hoe kom ik hier om 4 uur s’morgens terecht? 😳
Maar geen spijt van, heerlijke (jaloers makende, dát wel) track 😃👍🏻
Hahahahahahahahaha. Sommige dingen wil ik ook niet weten 😂😂 maar erg bedankt!!
 
Wauw, wat te gek! Toen de Sub37 erin kwam met portamento was het al enorm genieten, toen daarbij die stabby chords van de Peak kwam kreeg ik serieus kippenvel op m'n hoofd. Die reverse piano erbij is ook te gek en past goed. Zalig zeg, dank je wel voor deze ervaring!


En wat leuk dat ik zelfs een mention kreeg in de video!
 
Wauw, wat te gek! Toen de Sub37 erin kwam met portamento was het al enorm genieten, toen daarbij die stabby chords van de Peak kwam kreeg ik serieus kippenvel op m'n hoofd. Die reverse piano erbij is ook te gek en past goed. Zalig zeg, dank je wel voor deze ervaring!


En wat leuk dat ik zelfs een mention kreeg in de video!
Jij bedankt voor het compliment en de reminder dat portamento ook lekker klinkt!
 
Back
Top