Nieuw lied in de maak (akoestische reggae)

Dilago

Ouwe rot
Lid sinds
20 juni 2003
Berichten
1.707
Locatie
burgum
Hallo beste muziekvrienden.

Ik ben bezig met een protestlied aangaande de boeren en vissers en hoe die en wij de gewone mensen gepest worden.

De akkoorden zijn gebaseerd op het nummer 'Ganja Farmer' dat geen akoestisch nummer is overigens.

Heb de tekst voor drie kwart af maar vond het erg grappig dat mijn hond blafte toen ik hard een dissonant aansloeg op de gitaar dat ik de muziek alvast even wil delen.
Uiteraard haal ik de blaf er later uit. ;)

Zij die mij kennen weten dat ik een voorliefde heb voor rappen en reggae dat wel de moeder van hip-hop genoemd wordt is ideaal als je eens wat anders wilt dat rappen over beats.
Vind het ook wel eens leuk om wat melodieuzer te rappen dus vandaar de keus. De vocalen neem ik spoedig op en ik zal de vorderingen blijven updaten in dit topic.

Nog een fijne 2e kerstdag gewenst!
 

Attachments

  • Benthe houdt niet van dissonant.mp3
    2,4 MB
Meteen maar even een take met tekst opgenomen aangezien het ruwe idee al af is.
Nog niet helemaal goed maar wel voor 95%.
 

Attachments

  • Benthe houdt niet van dissonant mei tekst.mp3
    2,4 MB
Hey leuk, alleen versta ik er niets van. Haha, de hond, geweldig.. niets voor niets zou ik zeggen. Mogen we aub een vertaling hier?
 
Knap gemaakt het klinkt best aardig en nodigt uit tot luisteren.
De taal lijkt me een soort `modern Fries.`
Nadat ik fanatiek syntersizer kan spelen zoek ik ook meer iets met tekst / zang voor de variatie.
Om het verstaanbaar te houden valt niet mee.
Blijf doorgaan tot het helder klinkt.
 
Dank je!

Ben er toch niet helemaal tevreden over, met name omdat het mij niet reggae genoeg (meer) klinkt. De huidige toonsoort is gebaseerd op de akoestische versie van 'Ganja Farmer' maar het origineel is een halve toon lager wat veel beter bij mijn stem past. Nu moet ik echt knijpen om de toon te halen waardoor ik een melodie bedacht heb die afwijkt omdat ik 'm anders niet haal. En misschien dat ik de chords toch maar beter met plectrum inspeel omdat het anders wel erg dof klinken gaat.

Dus, maar weer even terug naar de tekentafel.
 
Een halve toon lager was nog wat aan de hoge kant, dus heb ik het nummer nog een hele toon lager gemaakt en meer als een riddim gespeeld.
Alhoewel ik alleen even het refrein heb opgenomen vind ik deze nu al veel meer reggae klinken en ook veel beter.
 

Attachments

  • it boerke 2 punt 0.mp3
    2,1 MB
Zo, het eerste couplet staat er ook op. Nu ben ik aanbeland bij de brug. Opleuken met licks en wat solo's komt nog wel.
 

Attachments

  • it boerke 2 punt 0.mp3
    3 MB
Onder het mom van 'smeed het ijzer als het heet is' nog een couplet erbij opgenomen. Ik ben nu bij de brug aanbeland i.t.t. wat ik schreef in het vorige bericht.
 

Attachments

  • it boerke 2 punt 0.mp3
    4,1 MB
Het moet niet worden als gras zien groeien natuurlijk. Nu heb ik een een koortje aan het refrein toegevoegd. Bij gebrek aan drie zangeressen heb ik mezelf gedubbed en hoog gezongen.
 

Attachments

  • it boerke 2 punt 0.mp3
    4 MB
Dank voor je reactie en input! Had echter gisteren meteen al een brug er achteraan opgenomen maar er nog niet achter gezet. De brug staat er nu achter, hier doe ik nog vocals op later en dan nog een keer terug naar het refrein en dan de outro denk ik.

In de basisloop hoor ik een steeldrum achtig ding, zeg maar een soort xylofoon. Die is bij toeval ontstaan en vraag me niet hoe. Maar mocht iemand die ook horen en zin hebben dat even in te spelen dan houd ik me aanbevolen. Alhoewel akoestisch waarschijnlijk wel het mooiste is.
 

Attachments

  • it boerke 2 punt 0.mp3
    4,2 MB
leuk! Om de reggae vibe te benadrukken zou ik de éérste twee gedempte gitaarslagen voor de chop op beat 2 en 4 minder repetitief gebruiken, juist af en toe als accent of variatie. Enkel hihat op de eerste beat en kick en/of snare op beat 3. Alsof men op de eerste beat de grond niet helemaal raakt en pas op de 3de terug stabiliteit vindt.

Ook de sync tussen de hihat en chop iets meer laten samenvallen, soms nemen ze een klein loopje met elkaar.

En daarna nog de Dub versie natuurlijk :peukie:
 
Lekker stukkie.
Ja idd krijg je meer feel als je iedere slag, down, up en dan dempt.

Lekker stukkie iig. origineel ook
 
Heb het geprobeerd maar dan verdwijnt de steeldrum dus ik laat het zo. Desondanks dank voor de suggestie!
 
Heb een kort stukje lead gitaar bijgespeeld, gebasseerd op een synth die in het origineel zit en af en toe voorbijkomt.

Als gezegd ben ik aan de brug toe, maar mogelijk dat de brug wel de outro wordt. Eigenlijk vind ik 'm zo al lang zat, wat jullie?
 

Attachments

  • it boerke 2 punt 0.mp3
    4,1 MB
Ik heb nog wat koortjes toegevoegd. Het was lastig om de goeie toonsoort te vinden die combineert met de refreinen maar volgens mij is het gelukt.
 

Attachments

  • it boerke 2 punt 0 noise reduced.mp3
    4,1 MB
Back
Top