stoter - I Dreamt I Was A Lucid Dreamer

stoter

bleep bloop
Lid sinds
25 oktober 2021
Berichten
1.780
Locatie
Utrecht



Fractals en muziek - zou dat mogelijk zijn? Ik vond het een tof idee om te onderzoeken (zonder te googlen). Mijn insteek was een patch in Voltage Modular. Ik heb drie instanties van de VM960 sequencer aan elkaar geknoopt, waarbij de ene sequencer bij elke cyclus de volgende sequencer een stapje verder duwt. Dus zo (filmpje heeft geen geluid, start ‘m gerust tijdens de muziek):

In VM heb je lege performance-knoppen tot je beschikking (linksboven, in het filmpje). Knop 1 heb ik gekoppeld aan de CV van stap 1 van alle drie de sequencers. Knop 2 aan de CV van stap 2 van alle drie de sequencers. Enzovoorts, voor alle acht de stappen. De CV heb ik gekoppeld aan pitch. Met de acht knoppen kon ik zo elke sequencer een identieke melodie geven, met een factor van 8 als tempo-verschil, ten opzichte van elkaar. Daarbij heb ik de snelste sequencer het hoogste octaaf gegeven, de traagste het laagste octaaf, en de middelste in het midden gelaten.

Als je de totale audio versnelt of vertraagt, zou je dus op dezelfde melodie moeten uitkomen. De structuur blijft gelijk, als je “in- of uitzoomt” – net als bij fractals. Grofweg dan :)

De patch heb ik verder uitgebouwd en gearrangeerd, aangekleed met synths, drums en FX - en da's uiteindelijk deze track geworden.



Geniet! Hopelijk van deze muziek, maar sowieso van de contest en de feestdagen.

xx
Michiel



///////////////////////////////////////////
 
Last edited by a moderator:
Heel mooi en heel hypnotiserend, maar vanaf 4:20 begin je off-tune te gaan, da's wat minder. Voor mij was ie ook iets te lang. Desalwelteplus krijg je van mij een welverdiende STEM omdat hier zoveel werk in zit.
 
Bij deze contest-inzending hoort dit eigen gemaakt korte filmpje ter illustratie:

 
Tof gedaan en leuk om het idee er achter te lezen. Het voerde me echt mee, maar toch wel een tikje te lang voor mijn aandachtsspanne.
 
Dit springt er wel uit. Ontzettend tof concept en goed uitgewerkt. Ben helemaal gehypnotiseerd. Sowieso had je me al met die PWM ;) Jammer dat het later een beetje off-tune gaat inderdaad, maar dat mocht voor mij de pret niet drukken. Op een bepaalde manier heeft het ook wel weer wat.
 
@e-Gloomy-nations @ohtar @Danny @flyweight, kan me goed voorstellen dat 'ie (uiteindelijk) te veel eist - of simpelweg je ding niet is. Ontzettend bedankt voor jullie moeite van het beluisteren en reageren!

Goeie, @Ytse, thanks! Die neem ik een volgende keer mee, de verhouding "hard-rond" overweeg ik niet zo bewust - kan ik es gaan doen, inderdaad.

@Void Pointer, heel cool om te lezen - dank je wel! Ik ben iedereen dankbaar die reageert, snap het volledig als er afhakers zijn, maar als er dan iemand is bij wie het lekker valt.. ja, dat is toch wel heel gaaf hoor... :)


Ik heb het de mods lastig gemaakt, afgelopen zaterdagnacht. Had het laatste regeltje van het delen van screenshots e.d. over het hoofd gezien.. dus @ishi en @SmartBits hebben nog last-minute geholpen met m'n inzending geldig te maken.. waarvoor dank!

Het filmpje was er (dus) uit gesloopt. Die is inmiddels opnieuw gepost door ishi (thanks, supertof van je!).

En onder de "///////////////////////////////////////////" stond nog een P.S.


Ik wilde de proef op de som nemen, om es te checken of het een leuk verhaaltje was om muziek mee te gaan maken - of dat het ook écht hoorbaar zou zijn...

Tussendoor, @flyweight, terechte opmerking dat je het niet direct terug hoort. Dat klopt denk ik ook wel met het idee van een fractal, waarvan je pas bij in- of uitzoomen ziet dat het er eentje is.

Dus @rvanommen (en wie geïnteresseerd is), dit is 'm 8x versneld:

 
Vind de melodische ontwikkeling van de eerste helft heel sterk.
De synth geluiden zelf zouden organischer mogen klinken.
De tweede helft is wat moeilijker te luisteren. Het nummer vraagt een beetje om een 4 2 the floor kick vind ik.

Al met al inspirerende track
 
Dit is echt briljant! Mooi ook je verhaal erachter, vind het altijd leuk om te lezen hoe een track tot stand is gekomen. Elektronische (modulaire) muziek blijft iets magisch. En deze vind ik echt heel meeslepend. Juist dat ‘ie bij 4 minuten echt gaat schuren qua tonen, ik krijg er kippenvel van op een hele goede manier. 😍
 
Bijzondere track en mooi dat minder traditionele nummers ook mee doen. De eerste 2 a 3 minuten kon ik het goed volgen. Daarna dwaalde ik af en duurde het nummer me te lang. Dit schreeuwt wat mij betreft om beeld, dan kan ik me er denk ik echt helemaal in verliezen. De spanning is trouwens echt geslaagd! Even gas terug en dan weer opbouwen, mooi 👍
 
Ik zou het Modulaire Hypnose kunnen noemen...8D
Heel relax ritme die opzweld even blijft lopen en weer afloopt en weer oploopt
en uiteindelijk uitsterft...:okdan:
 
Cool concept en hele vette opbouw! Qua sounds kan het wat mij betreft wel vetter. Misschien wat grotere reverbs en wat pingpong delay's?
 
Tof idee om fractals in muziek proberen te maken, het hypnotiserende en opbouwende werkt wel maar wanneer de hogere pitches bereikt worden krijg ik toch wat meer moeite om er chocola van te maken en wordt ik er ietwat kriebelig van. Als geheel klinkt het dus ook meer als electronische muziek experiment dan als muziek waar ik echt in mee kan gaan. Maar wel een tof experiment dus.
 
Back
Top