Roland VR-700: geen geluid

BastardPower

Ingeburgerd
Lid sinds
1 mei 2018
Berichten
43
Hey,

net vrij goedkoop een VR-700 op de kop kunnen tikken, maar hij geeft geen geluid.
Niet op hoofdtelefoon aansluiting, jacks of XLR.
Voor de rest werkt het keyboard volledig: frontpaneel, MIDI, USB MIDI, ...

Vorige eigenaar zei dat zijn dochter hier mee speelde en ineens geen geluid meer. Hij heeft het naar een algemene electronica winkel gebracht, maar die zagen niets.

Handleiding zegt deze dingen te controleren:

Is your playback equipment (amp and speaker) powered up? p. 19 JA
Could the volume of your playback system (amp and speaker) have been lowered? Check the volume of your playback system. p. 19 OK
Are your amp, speakers, or headphones connected correctly? p. 21 JA
Could the VR-700’s volume be lowered?Check the setting of the [MASTER VOLUME] knob and the [ENSEMBLE VOLUME] bar.p. 14p. 23 OK
Could the expression pedal have been used to adjust the volume? While being careful about the volume depress, step on the pedal. p. 45 Ik heb geen expression pedal, dus niet kunnen controleren. Maar zou dit zich niet resetten bij opstarten?
Could the Local Control setting be off?Turn the Local Control setting on again, or turn the VR-700’s power off, then on again. p. 57 Gecontroleerd, OK

Enig idee wat ik nog kan bekijken, of welke winkel in de buurt van Turnhout, België hier mee kan helpen?
 
Misschien heeft dochterlief "local on" op "local off" gezet.. (als ie dat als optie heeft)
Dat staat bij de tips, maar zou reset worden bij opstarten. Heb ik ook nagekeken.

Factory reset net geprobeerd: heeft ie gedaan, maar geen geluid
 
Je zou (als je dat hebt) via een midi kabel wat noten vanaf je computer kunnen sturen naar je apparaat.. (om uit te sluiten dat er ergens iets met de toetsen niet werkt)
 
Midi via USB werkte, toetsen werken dus.
In de hoofdtelefoon hoor ik wat gekraak bij het opstarten.
Misschien is het audio gedeelte (versterker of zo) kapot?

Hoe zit eigenlijk met zo'n toestellen? Kan je daar een schema van vinden? Zijn er muziekwinkels die reparaties kunnen doen?
 
Je zou (als je dat hebt) via een midi kabel wat noten vanaf je computer kunnen sturen naar je apparaat.. (om uit te sluiten dat er ergens iets met de toetsen niet werkt)
precies ff een midi out naar de midi in. Je zou hem eigenlijk eens open moeten maken. Misschien is er een plugje los.
 
 
Bedankt, maar die tabel heb ik gekopieerd in mijn 1e post, dus allemaal geprobeerd.
Software update naar 1.08 ook gedaan.
 
Ik heb het audio board (oftewel VR-700 JACK BOARD ASSY) bekeken en er lijkt toch wat fout te zijn.
Linksboven, aan de hoofdtelefoon uitgang (1e foto) zie ik beetje bruin spul tussen de weerstanden.
Maar vermits er via geen enkele uitgang geluid komt, denk ik dat er meer aan de hand is.
Rechtsboven (2e foto) lijken de 2 condensatoren al eens vervangen te zijn (aan het soldeersel te zien toch).
Ik denk dat deze 100uF, 50V, SMD componenten zijn, maar waar slaat de VT op? Is dat de tolerantie?
 

Attachments

  • 2022-12-25 18.42.22.jpg
    2022-12-25 18.42.22.jpg
    99,8 KB · Bekeken: 115
  • 2022-12-25 18.43.07.jpg
    2022-12-25 18.43.07.jpg
    163,5 KB · Bekeken: 115
VT is de serie of fabrikant. Roland Benelux zit in Geel, daar stuurt een standaard muziekwinkel dat ook naartoe. Roland heeft denk ik een policy dat ze na 20 jaar? de schema's/service manuals vrijgeven. Dit gaat te vroeg zijn voor de VR700. Als je geen ervaring heb met reparatie lijkt mij het veiliger gewoon Roland te contacteren. Bruin spul, rework , zelfs kleine tin bolletjes op printplaten kom je vaak tegen en hoeft niet altijd iets te zeggen.
 
In je tweede plaatje is C120 precies niet gemonteerd terwijl er wel tin lijkt te zitten. Kan zijn dat die er niet hoeft te zitten hoor maar smd elco's vallen er soms ook gewoon gemakkelijk af bij loodvrij solduur ...
 
Er lijkt al wel wat aan dit board gedaan te zijn.
Tussen de MIDI poorten en de pedaal jacks is een connector getekend, maar niet geplaatst. Geen idee waar die voor dient.
Als ik het board omdraai, is er duidelijk gesoldeerd aan de headphone jack connector en ook de expression pedaal connector.

De onderste van de 2 condensator rechtsboven (C83) zit eigenlijk maar vast met 1 pootje. Ik kan die al eens opnieuw proberen te solderen.
Heb ook 6 andere condensatoren bij Conrad besteld, dan kan ik desnoods ook die 2 vervangen.
En C120? Tja, misschien als het dan nog niet werkt, eens proberen te plaatsen zeker?
 
Het is door boardrevisies etc wel vaker zo dat een print deels niet bestukt is. Maar een elco hoeft wel met beide pootjes vast te zitten.
 
Ik denk trouwens dat je als particulier niet bij Roland in Westerlo terecht kan, dat moet via een muziekwinkel. Ik ben er niet 100pct zeker van.
 
Condensatoren vervangen, maar nog steeds geen geluid.
Ik ga een nieuw Audio Jack board bestellen, komt op 85€.
Kleine kans dat het probleem ergens anders zit, maar gezien wat er al aan de printplaat is gedaan, vermoed ik dat het daar zit.
 
Verdorie. Vervangbord eindelijk binnen gekomen: nog geen geluid.
Zal het dan toch moeten opsturen ter reparatie.
Ik dacht snel en goedkoop (85€) klaar te zijn met ander bord, maar levering sleepte aan door fout van de winkel en nu blijkt het probleem ergens anders te zitten...
 
Back
Top