ROTOR stopt

roberto

2N2219A
Weer een minder ...

321359208_1041388416808737_8636795869681801721_n.jpg

Vriendelijker dan Hecke, maar wel een beetje dezelfde oorsprong, echt behulpzaam waren ze pas als je je bewezen had als waardig klant. Als simpele ziel qua techniek vond ik er zelden een oplossing, enkel meer vragen(die ze zelf best op zouden kunnen lossen, maar dat bederft de pret of zoiets). Internet is dan al snel een veel handiger en goedkoper middel, zonder hoon van baliemedewerkers.

Tegenover het verdwijnen van deze winkeltjes staat wel het voordeel dat je tegenwoordig online toegang hebt tot een groter aanbod, componenten waar je vroeger moeilijk of helemaal niet aan kon komen zijn nu vaak wel verkrijgbaar.

Maar ja, het grote nadeel van tegenwoordig is dat je nergens snel even een onderdeeltje kan krijgen. Als je ergens mee bezig bent, het kan helemaal stilvallen omdat je net dat ene onderdeeltje niet hebt en moet wachten totdat je online bestelling binnen is. Je kunt een voorraadje aanleggen van componenten, maar je kunt niet alles in huis halen "voor het geval dat".

Juist - en dat probleem speelt helemaal nu tijdens de kerstdrukte. De opbouw van mijn modular schiet nauwelijks op vooral omdat ik eindeloos op bestelde onderdelen en modules moet wachten. Vroeger had je zulke winkeltjes die nu overal verdwijnen op loopafstand, nu moet ik daar uren voor met de bus en trein reizen. Wat er dus ook niet van komt...

Voorbeeld: net had ik nog wat oude IC-voetjes waarvan ik de pootjes moest ombuigen om ze te kunnen solderen. Heb ik een zo'n voetje netjes klaar, zie ik dat het twee gaatjes te veel heeft. Gelukkig vind ik nog een ander voetje met het juiste aantal gaatjes, weer netjes aan het buigen, gaat goed tot aan het laatste pootje dat plotseling zonder aanwijsbare reden afbreekt. Wat nu? Vroeger (daar is die weer!) kon je gewoon de volgende dag nieuwe voetjes kopen, nu kunnen er makkelijk weken overheen gaan voordat je weer verder kunt...

Laatst gewijzigd:
"Techniek Nederland vertegenwoordigt de technische detailhandel, en denkt dat er ‘nog tien’ van dit soort zaken bestaan."

Oei, dan is het inmiddels wel heel erg weinig geworden ;{

Vriendelijker dan Hecke, maar wel een beetje dezelfde oorsprong, echt behulpzaam waren ze pas als je je bewezen had als waardig klant. Als simpele ziel qua techniek vond ik er zelden een oplossing, enkel meer vragen(die ze zelf best op zouden kunnen lossen, maar dat bederft de pret of zoiets). Internet is dan al snel een veel handiger en goedkoper middel, zonder hoon van baliemedewerkers.
Hecke is best wel onvriendelijk idd. Een goed alternatief is nog altijd Televersum op tussenmeer. Wel minder centraal gelegen, maar vaak oude componenten gewoon nog op voorraad, volgens mij een groter aanbod dan Hecke of Rotor. Niet perse vriendelijk , maar tenminste geen hoon ;)

Twintig/dertig jaar geleden had je de Electronicadump op de Molukkenstraat, geweldige zaak! (zelfs voor leken als ik...)
Later zat er nog een electronicazaakje op de Borneostraat, die jongen beweerde hun inboedel te hebben overgenomen. Maar inmiddels ook al jaren verdwenen.

Die (hongaar?) uit de Molukkenstraat heb ik een boel van geleerd, was ook electronica-leraar geweest.
Gratis advies achter de beslagen ramen, en oud tapijt, zware shag mocht nog binnen. Soldeerbout en multimeter
stonden klaar voor alle problemen.
Bij elco's kreeg je altijd de vraag of je het staand of liggend deed (!) , radiaal of niet dus , ha ha

Hecke is best wel onvriendelijk idd. Een goed alternatief is nog altijd Televersum op tussenmeer.
Had ik net mijn weerzin overwonnen, blijkt Hecke dicht op maandag EN dinsdag! De volgende die omvalt?
Televersum is wel heel ver fietsen, en alleen op maandag gesloten.
Iemand bekend met StevaB in Amstelveen?

Radio Rotor zat zo goed als om de hoek - twee haltes met de 17 of 1 kilometer lopen. Het was altijd leuk om even langs te gaan als er iets mistte. Dat gebeurde bij mij meestal op maandag ;-).

Kees werkte in het begin jaren 80 bij Muco. Stapte over naar Radio Rotor omdat ie zich niet senang voelde bij Muco. Radio Rotor was veel klantvriendelijker.

Die dump in de Mollukkenstraat was geweldig! Niet alleen voor ouwe meuk maar ook voor courante onderdelen. De man liet mij ooit zijn depot zien en vertelde hoe hij aan al die onderdelen kwam. Hij kocht een container vol voor een paar dollar. Het containervervoer waren eigenlijk de bijkomende kosten plus het huren van een opslag. De onderdelen waren meestal afkomstig van een vastgelopen transportband. De onderdelen waren nog goed maar de verpakking (reel) was dat niet meer. Dat werd dan in een afvalcontainer gedumpt en voor een symbolisch bedrag verkocht om de afvoerkosten te verleggen.

Wie herinnert zich nog de dump Radio Lensen op de Bildersijkstraat?

Ik vond de tone of voice altijd moeilijk, men was meer bezig je af te troeven met 'jij stelt een domme of incomplete vraag en wij zijn de experts die dat vervelend vinden' dan te pogen constructief en behulpzaam te zijn. Ik kwam er soms uit noodzakelijk kwaad maar vond de medewerkers die ik trof maar sociale horken.

precies dat inderdaad, en als eeuwige winkelmedewerker in speciaalzaken ben ik behoorlijk allergisch hier voor, al was het maar wegens een idee over beroepsethiek etc etc

Ja radio Lensen! Daar kocht ik als puber mijn eerste walkie talkies. Altijd zwijmelen daar voor die ruit met onbereikbare spullen voor een jochie met te weinig zakgeld!
Dan ken je vast wel die ouwe Lensen. Die mopperkont die altijd negatief was en z'n vrouw en half debiele zoon. Die ouwe had altijd zo'n blik van wat moet je? Kan je niet gewoon gelijk je poen overhandigen zonder vragen. Het was lachen als je aan het wachten was totdat je zelf aan de beurt was.
Voor een kunstproject stond ik voor de etalage te kijken of er iets stond wat ik wilde. Mijn oog viel of een dingdongbel voor 5 gulden. Ik wilde er honderd en dacht daarover te kunnen onderhandelen. Mooi niet dus met die ouwe. De man werd woedend. Flikker op met je korting!

Maar, heb je ze dan wel gekocht of dacht je 'Flikker op met je deurbellen!' ?

Dan zal me een kunstproject zijn geweest! :D

Om eerlijk te zijn kan ik me niets van die vent herinneren. Het is meer dan 40 jaar geleden! En ik ben maar een keer of 2 daadwerkelijk binnen geweest.

Hier een grappig stukje over radio Lensen, precies zoals jij het beschrijft.
Heerlijk herkenbaar, ook die Aurora klucht. Als je daar binnenkomt wordt je direct aan de voordeur als potentiële winkeldief aan een kruisverhoor onderworpen. Waag het niet door te lopen om gewoon even te kijken, daar houden ze daar niet van.

Back