Rvanommen - Nautilus

Tof dat je gelijk meedoet met de contest! En deze is anders goed te pruimen hoor, mag je dik tevreden mee zijn als je pas net begonnen bent.

Misschien een kleine tip, als je die lead sound (waar je ook mee begint) nou eens een paar maten weglaat op 2:16 (in de break dus) en ook de beat er dan helemaal uit (zodat je eigenlijk alleen de pads overhoudt), en dan langzaam weer wat elementen toevoegt om vervolgens ineens weer te knallen, dan heb je wat meer spanningsboog en gaat het riedeltje de luisteraar minder snel vervelen, sterker, je creeert dan juist een verlangen naar dat riedeltje en als die dan terugkomt beloon je de luisteraar met die lekkere herkenbare tune.
 
Eens met voorgangers over de verbeterpunten in de mix en dat de track wat meer mag ademen. Desalniettemin knap gedaan. Je mag gerust minder bescheiden zijn. Benieuwd hoe je volgende mix gaat klinken!
 
Goed gedaan hoor, helemaal voor een nieuwkomer! Qua arrangement niks aan te merken, als je sound design door krijgt haal je meer uit je mix, hierin klinken sommige geluiden nog wat droog. Maar je bent al heel erg ver!
 
Hi, de compositie zit goed in elkaar :okdan:
De drumssounds en mixing zou wat beter kunnen.
Neemt niet wel dat het geheel wel staat.
 
Als je dit als nieuwkomer maakt, verdient dat grote complimenten. Er zit een mooie opbouw in de track en ik blijf geboeid luisteren. Ik hoor wel dingen die beter kunnen, maar dat zit hem vooral in de mix, en alles begint bij het liedje.

Ik moet wel zeggen dat de arpeggio me bij de tweede luisterbeurt me wat gaat tegenstaan. Hij speelt steeds op hetzelfde volume, met dezelfde intensiteit. Daar zou ik meer mee spelen, bijvoorbeeld met effecten, dynamiek en filters. Dat geeft de track wat meer leven.

Misschien nog een aardige tip. Na de opbouw met de snare-roll ga je steeds verder op dezelfde toonhoogte. Dan blijf je in dezelfde sfeer. Ik pak vaak de basnoot van akkoord 2 of 3 uit de progressie. Dan klinkt hij net even anders en kun je hem weer netjes oplossen in de root-bas. Dat doen ze bijvoorbeeld bij trance constant. Stel dat het nummer in C is, met de akkoorden C, F en G. Dan is de break in C, bouwt hij op en valt de drop bij F. Dan volgt de G en lost hij op in C, zodat alles weer logisch klinkt. Het werkt altijd 😁
 
Als je dit als nieuwkomer maakt, verdient dat grote complimenten. Er zit een mooie opbouw in de track en ik blijf geboeid luisteren. Ik hoor wel dingen die beter kunnen, maar dat zit hem vooral in de mix, en alles begint bij het liedje.

Ik moet wel zeggen dat de arpeggio me bij de tweede luisterbeurt me wat gaat tegenstaan. Hij speelt steeds op hetzelfde volume, met dezelfde intensiteit. Daar zou ik meer mee spelen, bijvoorbeeld met effecten, dynamiek en filters. Dat geeft de track wat meer leven.

Misschien nog een aardige tip. Na de opbouw met de snare-roll ga je steeds verder op dezelfde toonhoogte. Dan blijf je in dezelfde sfeer. Ik pak vaak de basnoot van akkoord 2 of 3 uit de progressie. Dan klinkt hij net even anders en kun je hem weer netjes oplossen in de root-bas. Dat doen ze bijvoorbeeld bij trance constant. Stel dat het nummer in C is, met de akkoorden C, F en G. Dan is de break in C, bouwt hij op en valt de drop bij F. Dan volgt de G en lost hij op in C, zodat alles weer logisch klinkt. Het werkt altijd 😁
Leuke tip, zal er eens mee experimenteren :D
Er zit trouwens wel al wat automation op die arpeggio, maar ik heb het denk ik te minimaal toegepast.... beetje in de opening beetje in de break, maar denk eigenlijk niet veel meer dan dat.
Dus ook daar zal ik eens wat scheutiger mee omgaan in toekomstige producties.
Dank voor de feedback!
 
Ja ja. Nieuw. Ha! Geloof er niks van.. ;)

Zonder gekheid, ik moest het lezen. Hoorde het er echt niet aan af. Zeker, er is nog ruimte voor groei, maar om nu al op dit punt te staan.. én inzenden. Bam. Gaaf.

Ok, nog een beetje feedback.. elke keer als ik deze hoor wil ik schrijven dat de bassline wat harder kan - en dan komt het moment van 1:47 :) Dat zou voor mij wat eerder mogen. Dénk ik. Dat het zo "uitdaagt" is ook wel lekker brutaal, eigenlijk.

Maar goed. Wanneer het dan compleet is - is dat 'm ook zo'n beetje. Je hebt nog ruimte in zowel de mix als 't arrangement voor een "dingetje".. en er de spullen voor in huis... deze fan-boi denkt dan aan iets uit Chipsounds, maar 't kan van alles zijn..
 
Laatst gewijzigd:
Klinkt goed en trancy. Mooie arps en prettige bas. Dat inhouden en doorgaan werkt ook wel goed. Ergens halverwege de track lijkt de kick wat weg te vallen.
 
heel erg bedankt iedereen die de tijd en moeite genomen heeft om de track te beluisteren!
Iedereen die daarnaast ook nog de tijd genomen heeft om in de reacties hun mening, feedback en constructieve kritiek te plaatsen: :halleluja

commentaren zijn duidelijk en grotendeels overeenstemmend; mix kan beter en kwa sounddesign wat te droog hier en daar.
Zijn dingen waaraan gewerkt kan worden. dat word dan ook mijn doel (zie het maar als goed voornemen) voor 2023!
Vanwege persoonlijke omstandigheden heb ik afgelopen maand een beetje stilgestaan (op een beetje chip-tune achtig lolletje en wat korte "jam-sessies" na),
Ook de lessen staan even stil. maar in loop van 2023 ben ik van plan om zeker op het gebied van mixen nog wat extra bij te leren.
Zodat ik hopelijk volgend jaar weer mee kan doen en dan net zulk positief commentaar kan oogsten, maar dan zonder de veelvoorkomende nuance "voor een beginner" :dubbel:.

Ik heb genoeg motiverende woorden gelezen om te geloven dat dat kan!
ben heel blij dat ik wat heb durven insturen en nog blijer dat er veel mensen denken dat er, als ik wat meer kennis/kunde heb opgedaan, misschien wel 'muziek in zit' (badum-tssss8o)).
Al met al een hele leerzame ervaring. niet alleen vanwege het commentaar op mijn eigen inzending, maar ook doordat ik nu eens kritisch ging luisteren naar de inzendingen van anderen en door het lezen van het commentaar wat er op al die andere inzendingen werd gegeven.

Om zelf echt constructieve feedback te geven ben ik nog te groen en heb daarom vooral geprobeerd heel open-minded te luisteren en te horen wat iedereen wilde overbrengen met hun inzending, en dat was ook een leuke ervaring. wel lastig om dit goed onder woorden te brengen maar ik heb best gedaan.
Iedereen op dit forum maakt (neem ik aan) muziek vanwege het plezier wat men beleeft in het maken ervan, en dat hoor je terug in zelfs de meest experimentele inzendingen!

Bedankt allemaal!
 
Respect dat je meteen al meedoet met de contest! :halleluja Nummer is prettig om naar te luisteren, ben alleen niet helemaal overtuigd van de gekozen snaresound. Maar je geeft al een mooi visitekaartje af.
 
Back
Top