Rvanommen - Nautilus

rvanommen

Chihuahua!
Lid sinds
30 juni 2022
Berichten
1.252
Locatie
velserbroek


Beste mensen,

ik ben natuurlijk een nieuwkomer op dit forum en ook in de synthesizer wereld, dus ik maak me weinig illusies over mijn kansen, maar het is daarnaast ook te leuk om niet aan mee te doen.
Dus ook van mij een inzending.

Het betreft m'n recentste nummer waarin ik getracht heb na enkele lessen over ableton en geluids design eens ten volste gebruik te maken van de hardware die ik heb aangeschaft dit jaar.
de melodielijn die een beetje arpeggio-achtig op de achtergrond speelt heb ik zelf gemaakt op de Waldorf Quantum, de meeste drum sounds en de kick heb ik op de Analog rytm MK2 gemaakt.
de open hats heb ik niet zelf gemaakt maar zijn presets uit Lethal VST.
de rest van de sounds zijn gemaakt in Serum, Plogue Chipsounds en Streichfett plugin of met ableton stock plugins (Analog en Collision uit mn hoofd, maar ben niet helemaal meer zeker).
Ik heb zoveel mogelijk getracht om dingen zelf te maken, maar ten dele bestaat het nummer ook uit (enigzins bewerkte) presets, want mijn sounddesign skills zijn wel "work in progress".
De mix van het nummer is gedaan tijdens een van de prive-lessen die ik momenteel neem, mijn eigen mix skills zijn zo goed als non-existent, en dus is deze versie (gemixed voor educatieve doeleinden :D) de beste versie die ik heb van deze track.

(hopelijk) veel luister plezier
 
Last edited by a moderator:
Klinkt wel lekker zo. Wat P-Nutz ook zegt, het neemt je ergens mee naar toe. Niet te lang en er gebeurt genoeg. Enigste opmerking die ik heb is de attack van de snare (2de en 4de tel). Zit een raar hoog dingetje in die ik niet zo lekker vind.
 
Intro begint best sterk, verderop in het nummer eist de onbalans in de mix de aandacht te veel op voor mij (kick te aanwezig en de bas blaast alles weg, alleen de hihat weet er dan nog duidelijk doorheen te komen).
 
Mooie sferische track. Als je een beginner bent zeker knap gedaan. Qua mix wel eens met NorthernligthX. Beetje veel bas en kick en die snare rond 2.20 is wel heel erg droog. Maar zijn kleine verbeter punten.
 
Mooie sferische track. Als je een beginner bent zeker knap gedaan. Qua mix wel eens met NorthernligthX. Beetje veel bas en kick en die snare rond 2.20 is wel heel erg droog. Maar zijn kleine verbeter punten.
Dank voor de positieve woorden.
Ik zal er eens kritisch naar luisteren :)
Wat betreft beginner; ik downloade vorig jaar december Ableton live nadat ik besloten had dat piano spelen hem niet ging worden en ging het eens over de electronische boeg gooien met verder 0 kennis en ervaring van muziek maken.
Vond het zo leuk dat ik halverwege 2022 een Waldorf Quantum gekocht heb en in Oktober een Analog Rytm mkII om ook eens wat met hardware te kunnen proberen.
In November en December nam ik wat prive lessen vooral over werken met Ableton maar ook met wat aandacht voor sounddesign en ietsiepietsie mixen. Voor nu is dat even klaar en ga ik lekker klooien, maar ik ben wel voornemens om over een paar maandjes wat dieper in het mixen te duiken en daar ook wat lessen over te nemen.
 
Ik verwachtte eerst een nummer gemaakt op een Korg Nautilus maar toen ik je tekst begon te lezen was het al snel duidelijk dat die synth er niets mee te maken heeft gehad :).

Nou, voor een nieuwkomer sta je toch al heel ver hoor :okdan:. Er zijn inderdaad wel wat verbeteringen op mixgebied mogelijk maar om op korte tijd al zover te staan, vind ik écht wel een dik compliment waard. En ik ben blij dat je met deze inzending gelijk meedoet!
 
aardig geslaagte track die mijn aandacht houd. Klinkt op mijn gare laptop speaker vrij goed.
 
Helemaal niet verkeerd voor iemand die nog niet zo lang bezig is, zit een lekkere vibe in en er wordt volop geëxperimenteerd, zo kom je er wel!
Wat mij opvalt is de arpeggio die bijna de hele tijd doorgaat, daardoor ademt het nummer niet zo. Als die zo hier en daar even zou stoppen geeft dat ruimte.
 
Helemaal niet verkeerd voor iemand die nog niet zo lang bezig is, zit een lekkere vibe in en er wordt volop geëxperimenteerd, zo kom je er wel!
Wat mij opvalt is de arpeggio die bijna de hele tijd doorgaat, daardoor ademt het nummer niet zo. Als die zo hier en daar even zou stoppen geeft dat ruimte.
vind ik zelf in retrospect ook, is trouwens geen geautomatiseerde arpeggiator; de noten heb ik handmatig geprogrammeerd en zo geprobeerd er kleine variaties in te houden, maar uiteindelijk misschien niet helemaal geslaagd daarin. bedankt voor de vriendelijke woorden :)
 
Fraai, we houden van dezelfde stijl denk ik zo. Op het eerste gehoor repetitief (wat ik overigens niet perse een diskwalificatie vind) , maar nee, er gebeurt inderdaad genoeg om de aandacht vast te houden. Stem erbij.
 
Dit nummer heeft me positief verrast :) Ik werd er spontaan blij van. Ook leuk om de Rytm sounds te herkennen. Qua mix inderdaad niet perfect, maar ook zeker niet slecht! Het zou denk ik al enorm helpen als de bass iets zachter zou staan. Dat trekt de hele mix meer in balans.

Keep it up! :okdan:
 
Ik vind het zeker geen verkeerde track, en als je pas net begonnen bent is het helemaal een mooie prestatie! De mix is ook zeker niet slecht maar sluit me aan dat daar nog wel winst te halen is. Ik denk dat we nog veel van je gaan horen als je dit al in je 1ste jaar neer kan zetten! Mijn tip zou zijn om qua arrangement ook een wat rustiger stukje in te bouwen als contrast. Nu zit op bijna iedere seconde zo'n arp-achtig deuntje, en hoewel daar wel veel variatie in zit is een stuk met bv alleen de lange string noten, of alleen bassline oid wel fijn.
 
Ik denk dat er nieuwkomers zijn die het ranzig veel slechter doen dan dit! Puik hoor.
 
Wat betreft beginner; ik downloade vorig jaar december Ableton live nadat ik besloten had dat piano spelen hem niet ging worden en ging het eens over de electronische boeg gooien met verder 0 kennis en ervaring van muziek maken.
Als dit het begin is met 0 kennis en ervaring in het muziek maken dan is het talent duidelijk aanwezig, van mij krijg je in ieder geval een stem omdat je meteen toch al aan de contest meedoet met een lekkere track.
 
Goeie elementen, maar inderdaad wat te hard of te veel hier en daar, maar dit gaat zeker de goede kant op :)
 
Stoeien met een goed arploopje is altijd leuk om te doen en je hebt gauw een resultaat, zeker met de soft-en hardware en effecten van tegenwoordig. Ik kan horen dat je probeert om er afwisseling in te brengen en dat is goed gelukt. Wel zijn die afwisselingen wat voorspelbaar, ook vaak te horen in diverse producties in dit genre. Maar voor mij ben je zeker op de goede weg.
 
Back
Top