Serieus?

ik hoor amper het verschil tussen een MP3 of een lossless opname

Dat doet vrijwel niemand.

Disclaimer:
Elke afwijking van het origineel, kan op een bepaalde manier, onder bepaalde omstandigheden, door een bepaald persoon gehoord worden.
Wat telt is of dat gehoord kan worden onder normale omstandigheden.

De enige mensen die betrouwbaar 320 kbps MP3 van lossless kunnen waarnemen, onder normale omstandigheden, kunnen dat alleen maar met geluiden met zeer hoge crest factor en ze hebben allemaal zeer ernstige gehoor schade.
 
Ja ja, wacht maar eens tot je vinyl hoort op een draaitafel met ionisatie mechanisme, zijwindcorrectie, zwaartekrachtcompensatie en een naald van gedroogde eenhoornvoorhuid. Dan wil je nooit meer anders.

Vooral James Last in Holland klinkt onwaarschijnlijk gedefinieerd en organisch.
 
Ik kan met mijn draaitafel goed vergelijken aangezien ze 2 armen tegelijk kan laten spelen. Er is hier een verschil hoorbaar tussen een goed en heel goed element (zelfde loopwerk, LP, armen en rest van keten), maar ik blijf daarbij wel in de normale fysica dus de verschillen zitten in de gebruikte naaldvormen, werkprincipe (MM versus MC) etc. Ik heb een platenklem en een nogal specialistische kurk&leer mat omdat die goede eigenschappen heeft (grip, demping plateau, antistatisch), maar die zijn niet ingestraald door Jolanda. Ik heb geen eendenkuikendons kabelisolatie en als de boel waterpas staat ga ik ook verder niet de feng shui van de ruimte checken. Ik weet dus niet hoe het met de mu van mijn draaitafel zit, maar met de klank zit het wel snor. Ik benader de audioweergave als ingenieur. Het zweverige gedoe hou ik wel voor wanneer ik mezelf moet overtuigen dat ik een bepaalde synth nodig heb voor mijn kunst.

BqDBatOCQAAQ8kV.jpg
 
Jullie begrijpen er echt niks van met jullie normie routers en netwerkswitches die gehakt maken van al jullie digitale muziek. Gelukkig is daar voor een magere 798 euro ook al een oplossing voor, want audio-eentjes en -nulletjes zijn natuurlijk to-taal anders dan al die andere eentjes en nulletjes.

Techyoutuber Linus heeft hem onlangs uit elkaar gehaald en wat blijkt: helemaal een standaard D-Link switch van 37 euro, maar dan 22x over de kop vanwege wat stickers en omdat alles dichtgekit is (om te voorkomen dat gebruikers achter de scam komen).

87_1.jpg
 
Net als die peperdure USB kabels voor de "beste digitale audiokwaliteit" :D

Ik bedoel, 1000eu is toch geen gek bedrag als je wilt dat je bitjes zuiverder klinken dan ooit?

De AudioQuest Diamond USB kabel is volledig (100%) opgebouwd uit een zilvere geleider. Zilver is voor audio het allerbeste geleidingsmateriaal voor de overdracht van een audiosignaal. Realiseer met de Diamond het allermooiste signaal in zuiverheid, realiteit en detail met de inzet van de Diamond USB.

Voor het gemak even voorbijgaand dat data over USB helemaal geen audio is natuurlijk, maar slechts nulletjes en eentjes die later door een DAC in audio worden omgezet, en waarbij het dus geen ruk uitmaakt of die bitjes over een goedkoop Ali kabeltje of peperdure AudioQuest kabel lopen zolang de bitjes die er aan de voorkant in worden gestopt er aan de achterkant ook weer uitkomen.

 
Laatst gewijzigd:
Hier nog zo’n peperduur onzin ding.
Big Ben (Factory Refurbished) - Apogee Electronics

Een masterclock is in bepaalde gevallen noodzaak.
Maar om een uitwendige klok zo nauwkeurig mogelijk te maken, is echt totale onzin.
De kabel die de masterclock met de converters verbind, is gewoon een lowpas filter.
Die verandert die perfecte klok puls in een meer sinus achtig signaal. En heb je dus aan het einde van die kabel weer een hele grote hoeveelheid jitter.
Jitter vermindering moet zo vlak mogelijk bij de daadwerkelijke conversie plaats vinden. En milimetertje verder van de converter maakt namelijk al heel veel uit. We hebben hier met hele hoge frequenties te maken, dat word vergeten.
 
Hier nog zo’n peperduur onzin ding.
Big Ben (Factory Refurbished) - Apogee Electronics

Een masterclock is in bepaalde gevallen noodzaak.
Maar om een uitwendige klok zo nauwkeurig mogelijk te maken, is echt totale onzin.
Sorry maar ik vind wat jij zegt meer onzin. Die sinus is overdreven.
Ja de square komt anders uit de kabel dan die erin gaat.
Clock is heel belangrijk en een Masterclock is dan ook heel handig.
Als je een goede DAC, ADC en een slechte clock hangt dan heb je een slechte DAC.
Ik weet niet wat voor kabel jij gebruikt maar uit mijn clock kabel komt gewoon een square.

Maar goed ik snap wel dat apparaten het beste op hun eigen interne clock werken. En dat een kabel verlies heeft.
Maar wie heeft er nu 8 clock kanalen nodig. Wij iig niet.
Maar profesionele studio's wel.

Dus nee dit is geen 1500 euro engelen pis kabel verhaal.
 
Ik heb gezegd: een meer sinus acht signaal. Wel even goed quoten graag.



Dit heeft blijkbaar wat uitleg nodig. Had ik wel verwacht.

Jitter is de onzekerheid van waar het signaal van laag naar hoog gaat.
Om dus een zo laag mogelijke jitter te hebben, heb je dus hele hoge frequenties nodig.
De uitgang van zo’n dure klok heeft die hele hoge frequenties idd aan de uitgang zitten.
Alleen daar heb je die niet nodig, want daar zit niet de converterchip.
De masterclock is er alleen maar om de fases van de verschillende converter klokken gelijk te zetten, meer niet.

Als namelijk die masterclock de converter ingaat, gaat die eerst door de jitter reductie heen, die in elke converter moet zitten, daarna pas naar de echte conversie.
De jitter van de converter is dus totaal niet afhankelijk van de jitter van de masterclock. Maar alleen maar afhankelijk van de jitter reductie binnen in de converter zelf.

Voor een uitgebreide uitleg hiervan verwijs ik naar “The art of Digital audio“ van John Watkinson.
 
Heb geen uitleg nodig. ik weet hoe het werkt.
Maar wat jij stelt dat dit een onzin apparaat is onzin :geslaagd:
Stabiele master clock is een tool voor pro studio's.
Zoals je misschien wel weet kan er maar 1 apparaat de master zijn.
En het is toch wel handig als alle kanalen in fase zijn.
 
Kom maar met bewijs dat het beter klinkt…

Ik heb dat nog nooit gezien.


Ik zie een juist uitgevoerde ABX test met 20 herhalingen waarvan er 15 goed zijn, als voldoende bewijs.
ABX test - Wikipedia
Je hebt alle tijd om met dat bewijs op de proppen te komen.


Of je kan het boek lezen wat ik heb genoemd, ff googelen.
 
het gaat niet over de perfomance en jitter van 1 converter.
Maar stel je voor je hebt 48 inputs (ADC's) verdeeld over 3 apparaten.
Als je dan geen master clock benut dan krijg je clock skew / drift tussen die apparaten. dus fase verschillen.
Dan is zo een masterclock geen overbodige luxe toch?
Maar goed niet iets voor kleinen project studio's

Het blijft een feit dat de jitter meer word als je een externe clock gebruikt. JA
Maar er zijn situaties waarin je een externe clock moet gebruiken.
Dus.
 
Ik heb toch ook gezegd dat een masterclock in sommige gevallen, die jij wel goed beschrijft, noodzaak is.

Wat ik zeg, is dat een dure masterclock onzin is. Elke masterclock werkt goed genoeg.

Hier wat info over de hoorbaarheid van jitter.
Theoretisch verhaal van Lavry Engineering.
PPT van daadwerkelijke luister testen.
Conclussie: Jitter is onder normale omstandigheden bij lange na niet te horen.
 
Die Apogee is helemaal niet zo duur.
Er zijn erbij van 8000$. Dat is wellicht wel "snake oil"
Iig fijn dat we het toch eens zijn :-)

Als je nou deze had gepost: Der Onlineshop für Hifi und HighEnd vom Fachhändler Auralic Sirius G2.1, highend Digitale Vorstufe & Upsampling-Processor Art & Voice HighEnd-Audio-Systems

of deze: LEO GX.1

allebij 7 a 8000 eurie range.

Anyhow ik heb helemaal geen master clock nodig. mijn Lynx Aurora heeft een goede clock en gebruik die voor een enkel apparaat dat clock nodig heeft.

Volgens mij is "Audiofielie" een ziekte waarbij de patient hoge bedragen betaald voor een bevredigend placebo effect.
 
laat maar zien. 8 kanalen voor 200 euro
8 x 200 euro is precies wat die Apogee Big Ben kost:P
 
Hoe ik het ooit begrepen heb is een externe klok is vooral zinvol als je signalen digitaal van het ene apparaat naar het andere stuurt. Dus als aanvulling op spdif of adat verbindingen. Een spdif signaal bijvoorbeeld heeft geen apart kloksignaal dus een DAC die met spdif mee moet lopen probeert een klok uit het signaal te halen maar dit is niet een heel precies proces. Door zowel de zender als de ontvanger met een klok mee te laten lopen kan je de klok veel zuiverder maken.

Ik twijfel of het zin heeft als je een DAC met usb aan je computer hebt hangen. Dit soort DACs hebben meestal een buffer en een eigen klok, als de buffer leeg is gaat er een signaaltje naar de computer en komt de volgende buffer. Dit kan niet over spdif.
 
Simpel gezegt als 2 digitale apparaten met elkaar praten dan kan er 1 de master zijn.
Word Clock bepaald wanneer het tijd is om een sample te nemen en wat de sample frequentie is.
Dat is wat ik er van heb begrepen.
 
Back
Top