Vragen over DIY 4 voice ( mixer, waveforms etc)

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.100
Locatie
HybriDe L!Fe
De VCO's voor mijn DIY 4voice hebben 4 golfvormen.
Sine, Tri, Pulse en Square
Ik zit een beetje te brainstormen over de aanpak van de polyfonie.
Ik heb een 4 voice midi to cv interface met 4x tuning inputs.

Hoe kan ik 3 golfvoven schakelen zodat ik square, tri of pulse kan kiezen met 1 knop voor alle 4 vco's ?
Is een analoge multiplexer daar goed voor?

De Sine wil ik als 2e golf altijd beschikbaar hebben.

Hoe kan ik de 'level' van twee golfvormen in de mixer sectie ?
Moet ik dan 16 vca's hebben ? ( ughhh ) of 20 als ik ook nog externe inputs nodig heb?

2 level knoppen per VCO, 2 VCO's per voice.

Als ik naar het schema van de P5 kijk lijkt het dat de mixer gewoon de bias van de AMP vca is.
Dus ik moet dan wel een VCA hebben doe 2 inputs heeft. 1 voor de envelope's 1 voor het mixer control signaal.

Of mis ik iets?

Wat zijn andere mogelijke strategieen?

Anyhow thanks



1670934688064.png
 
Ik hoop dat het helpt, maar je hebt dit soort potmeters waarmee je meerdere signalen in 1 handomdraai kunt aanpasen. Ik zou zelf in dit geval voor een VCO mixer sectie gaan: voor iedere golfvorm hoe hard je die wilt horen van al je VCO's. Dan ben je met 4 van deze pots klaar, en je hebt meer controle dan wanneer je het met switches doet. Je kan zelfs nog overwegen of je voltage control op de levels zetten zodat je golfvormen kan morphen, maar dan dwalen we wel erg af van je ontwerp! vet project trouwens!

PC4G16BU.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Hey @Eis-T thanks.
Die zijn dacht ik wel moeilijk te krijgen.
Maar zo niet is dat wel een optie

Ik zie in het schema van de P5 dat ze CD4016 "A CMOS Chip With Four Analog Switches" gebruiken en een transistor.
Voor het selecteren van de golven.

Edit: hier 4x

 
Die zijn dacht ik wel moeilijk te krijgen.

Ja, ze zijn er wel, maar kan wat lastig worden om eraan te komen. Ik zie ze ook bij Ali, maar dan twijfel ik een beetje over de kwaliteit die je dan krijgt.

Andere mogelijkheid, DIY van 2 stereopots. Zoeken naar een model waarbij je dit ziet aan de achterkant, dat draait mee met de as:

potmeter--.jpg

En daar de as van de 2e pot zo goed mogelijk aan koppelen. Wat @Eis-T al zegt, vier pots en meer controle, geen gek idee.
 
Volgens mij is dat wel wat om met die eerste ( rotary switch ) de golf via de CD4016 te selecteren.

Thanks
 
Laatst gewijzigd:
Voor de mixer sectie:

de LM13700 kan de gain veranderen via een input pin (pin 14 het lijkt)


Brainstorm. mixer
- 1 naar 4 buffer, variable.
- Die gaat naar 4 LM13700's om dat de levels van 1 golf te sturen.

Er zijn wel een hoop LM13700's nodig voor een 4voice.

Idee is per voice voor de Mixer

1x external input
2x golf uit vco 1. dus 2 van de Sine / Tri / Saw / Square
1 dus Sine of Saw de ander Tri or Square ??

Belangrijk is ook dat de golven de mixer kunnen oversturen.
 
Haha ik weet waar ik aan begonnen ben.
Daarom is het ook een 4 en niet een 8 voice geworden.
Het is nu zaak mogelijkheden af te gaan en dan de scope te bepalen.

De TH555 vco's heb ik al in eurorack en kan in eurorack allerlij routings uitproberen.

Dernk dat die ongeveer over 40 jaar af is :-)
 
Fly, die prophet heeft achter elke vco een ota, die spanningsgestuurd is. Op die ota komen de golfvormen van elke vco dan binnen via die 4016 switches. Die golven per vco kunnen onderling niet "gemixd" worden maar zijn fixed gain en hier zelfs fasegedraaid precies. Kun je op de prophet elke golfvorm aanzetten van een VCO? Want dat is ook niet bij elke synth het geval he... Elke VCO heeft dus zn Ota die dus de mix verhoudingen bepaalt.. Die signalen gaan dan naar het filter input. Na de filter staat dan nog de final VCA die via de 3310 envelope generator aangestuurd wordt. Al de CV's komen dan waarschijnlijk weer van S&h die via een Demux en Dac daar geraken ... dat zit dan ook allemaal onder cpu control ...

De 2164 is een quad vca die ook wel veel gebruikt wordt. Begin eenvoudig zou ik zeggen ...
 
Het thanks,
ik had wel begrepen dat de P5 geen mixer heeft.
Maar een mixer lijkt mij zoveel toevoegen.
Helemaal als je dan ook het filter kan ''driven".

Maar wel goed punt.
bij welke synth kun je nu de levels van meerde golven aanpassen?

Iig bedankt!
 
ik ben ooit zinnens geweest een 4voice te bouwen op die manier. zonder computer.
klinkt nog altijd beter als je niet door cmos schakelchips moet gaan en overal vca's tussenzet. (zie maar het verschil in klank tussen moog modelD en voyager.
is er niet van gekomen en zal ook niet meer.
dus, ik heb hier nog een 10 tal quad potmeters liggen van B100k nos,
pb maar als je interresse hebt. mogen weg aan de prijs van 4 enkele, dus de helft van wat je voor een quad betaald
 
Ben nog steeds op zoek naar de pots.
Kan ze alleen op Ali vinden maar twijfen aan de kwaliteit.

Ben nog aan het dubben maar ga waarschijnlijk 8 TH555 VCO's maken.
Die in een case met patch matrix, spring reverb.
maar goed dit is een erg complex project moet er goed over nadenken.


y7xgnk0ahj151.jpg
 
Ben nog steeds op zoek naar de pots.
Kan ze alleen op Ali vinden maar twijfen aan de kwaliteit.

Als ze niet zo duur zijn en er komt ook geen megabedrag bovenop voor verzendkosten, zou dan gewoon een paar bestellen zodat je ze kunt proberen en een idee krijgt van de kwaliteit.
 
ja zonder 4 gangs pots gat het hem niet worden.
Ben nog steeds aan het dubben.
NLC heeft fm osc's die thru zero fm kunnen.

dus 4x TH555 + 4x nlc fm op
Maar alleen 4 Th555 vco's is wellicht een betere keuze.

Dan zorgen voor 4x ext in, cv gate outs.
Die NLC modules gewoon in mijn eurorack stoppen.
Heb ook een Dave Rossum Mob die ook 8x vco's kan zijn.

en 4 filters en 4 wavefolders en een patch matrix
heb nog geen antwoord van de matrix.
kan eventueel Erica Synth vragen of ze hun patch mixer zonder behuizing willen verkopen.

Dit project neem ik wel de tijd voor.

wat er wel al is is:
midi to cv 4 voice poly met autotune
4x cem3320 filter pcb's
4x vca
4x adsr

 
4 Th555 vco's

Die heb je nog niet? Ik vraag dit omdat misschien die VCO's uit dat filmpje met Dave Rossum interessant voor je kunnen zijn? Die met de time reverse pin, bedoel ik. Het is niet dat je zomaar het IC op een PCB kunt zetten en het werkt, er komt nog wel wat bij, maar als je de datasheet leest lijkt het ook niet zo heel moeilijk. Voordeel is dat het veel kan en het heel stabiel is, ze zijn ook niet zo duur.
 
De module die ik heb is van Dave Rossum. de NLC fm op osc heb ik nog niet. Dat is idd datzelde ic waar we het over hadden.
 
Back
Top