Voorstellen

Jay FA06

Nieuwkomer
Lid sinds
7 december 2022
Berichten
1
Locatie
Leeuwarden
Beste forumleden,

Ik wil me graag even voorstellen en om hulp vragen 😅
Mijn naam is Jay en in woon in leeuwarden. Speel in een bandje waarbij we Caribisch covers maken met een eigen tintje.


Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Roland fa06. Wat een geweldige en gebruiksvriendelijk toets is dat! Veel mogelijkheden om eigen sounds te maken


Nu ben ik aan het stoeien geweest met het maken van eigen sounds in de studioset. Deze set kan ik opslaan en dat werkt prima. Echter ben ik opzoek naar een manier om een gestapelde eigen sounding de studioset als 1 nieuw geluid te gebruiken in een nieuwe studioset waarbij ik meerdere geluiden heb geplaatst waar ik met de patchpads kan wisselen tussen de ingestelde geluiden. Wie heeft de gouden oplossing voor mij? Alvast bedankt voor het lezen
gr Jay
 
Welkom! Ik ben toch bang dat je je moet verdiepen in de manual en proberen de wondere wereld van tones, patches, performances, programs etc. te doorgronden. Niet ergens een filmpje op YouTube?
 
Welkom, ik weet het ook al niet, heb geen fa van Roland. Maar er zijn hier leden die ze wel hebben, dus kans dat je nog een bruikbaar antwoord gaat krijgen is aanwezig :okdan:
 
Ik heb ook een Roland FA-06.

De functie die je wellicht zoekt is Keyboard Switch Groups. Hiermee kan je tot 16 geluiden (Tones) inschakelen met 1 Pad. En je hebt 16 Pads die je hiervoor kan gebruiken.
Dit is, in het kort, het klassieke layeren (stapelen) van meerdere geluiden. Hierbij behoud je ook nog steeds de instellingen van elke Tone zoals layer, split,... Dat wordt allemaal bewaard in een StudioSet.

Bij de FA hoef je zelf niet met MIDI-kanalen te stoeien om dat allemaal mogelijk te maken (al kan dat nog steeds). En ik dacht dat dit ook nog steeds zo werkt op de huidige Fantom 6/7/8 en Fantom 06/07/08.

Voor live gebruik is dat een heel handige functie. Bij de introductie van de Roland FA's bestond deze functie nog niet en moest je dus handmatig voor elke Tone de Keyboard Switch inschakelen. En dat vereiste verschillende akties en dus live niet echt bruikbaar.

Met een firmware update werd de functie Keyboard Switch Groups toegevoegd zodat je met 1 aktie verschillende klanken uit de StudioSet kan inschakelen en je kan tot 16 verschillende combinaties instellen die je snel met een Pad kan oproepen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top