De juiste Philicorda

SRPP

Ouwe rot
Lid sinds
14 november 2010
Berichten
1.850
Locatie
Rosmalen
Bij kringloop vindingrijk in den bosch doen ze altijd een veiling aan het eind van het jaar.
Staat nu een Philicorda, de mooie met de pootjes.
20221203_131419.jpg

Startbod 5 euro of zo, biedingen sluiten 10dec. Geen idee of ie helemaal in orde is.


Hoogste bod 45 euro (05DEC)
 
Dit is een gm751. Het eerste transistormodel. Klinkt wel lekker als een oud combo orgeltje. Samen met de buizen philicorda die er voor kwam de interessantste.
 
Ik heb deze gehad, gekocht voor 125. Ik vond hem loeizwaar, vond het geluid niet zo bruikbaar voor mij en ik had op een gegeven moment de ruimte er niet meer voor.
 
Zelfde hier, prima geluid maar geen plek meer. Jammer eigenlijk, want het is wel inspirerend. Best een gedoe om zo'n geluid uit je uber-ana-poly te krijgen
 
Dit is een gm751. Het eerste transistormodel. Klinkt wel lekker als een oud combo orgeltje. Samen met de buizen philicorda die er voor kwam de interessantste.
Dit model was ook in buizen versie op de markt gekomen. Ze zien er identiek uit. De buizen versie heeft langere toetsen en speelt daardoor anders.
Ik heb ze beiden gehad. De buizen versie heb ik gehouden. Beiden erg leuke orgeltjes.

edit;
Voorloper is de AG7500 is natuurlijk helemaal de bom.
 
Laatst gewijzigd:
Afgelopen vrijdag nog naar punk bandje (De Stekkers) geweest die een zelfde orgeltje op podium hadden staan. En soms op 2 of 1 poot....lol.
 
Ik heb een torren 751 gehad (die had je inderdaad ook met deels buizen, was ik al vergeten) en een 7500. Mijn 7500 heeft nooit perfect gewerkt. Een 7500 klinkt misschien nog ouder, maar elke 751 klinkt wel wonky genoeg om die "oud orgeltje" vibe goed te pakken. Ondertussen heb ik beiden niet meer. Plaats...
 
Mijn mening is van weinig toegevoegde waarde in dit topic, dat besef ik, maar ik vind deze orgels niet om aan te horen. Ze zien er wel leuk uit maar dat is het ook wel. :P
 
Heb het neon/buizenmodel met onderliggende galmbak en ook de eropvolgen Transistorversie gehad
het geluid is dun en typisch, ze zijn zwaar en kwetsbaar . Ook zijn ze ( orgineel ) lager gestemd ( 436hz) . Kortom ik mis ze niet
om mee te nemen heb ik liever een oude korg cx3 ( geen combo) of een van de vroege italiaanse koffertransistororgeltjes .
ook al tijden het idee om een oude solina af te zagen zodat speakers apart zijn , klinkt mooier vind ik .
 
Kwestie van oscillatorspoeltjes afstellen toch? Met geisoleerde schroeverdraaier en (hals)kettingen afgedaan in de draaiende machinekamer duiken
 
Kwestie van oscillatorspoeltjes afstellen toch? Met geisoleerde schroeverdraaier en (hals)kettingen afgedaan in de draaiende machinekamer duiken
Weet niet hoe dat zit bij die eerste generatie met die neonbuisjes , of dat ook zo makkelijk ging ?
was m.i. Wel de best klinkende/ meest begerenswaardige phili van ze allemaal .
 
Wikipediawijsheid: De modellen met transistortechniek beschikten over 12 stembare toongeneratoren of modules, die elk één toon voortbrengen als de hoogste toon in de hoogste octaaf. Voor elke voorafgaande octaaf worden de tonen gehalveerd door een geïntegreerde schakeling (IC) die als frequentiedeler werkt. Vroegere modellen bezaten speciale oscillatoren die gebaseerd waren op de Hartleyschakeling en later werden vervangen door discrete schakelingen[3]. De modulatiefrequentie van de vibrato heeft een vaste frequentie en kan alleen met een schuifpotentiometer in diepte worden gewijzigd.
 
Back
Top