Wie weet meer over dit detail van de Korg M1?

Devin

Ingeburgerd
Lid sinds
7 februari 2021
Berichten
44
Locatie
Duitsland
Goedemorgen Synthforum leden,

Ik ben sinds kort in bezit van een Korg M1. Toen ik hem eergisteravond in de woonkamer zag staan viel mij het volgende op: in mijn herinnering - toen ik er zelf nog geen in bezit had - waren de letters op de achterzijde van de M1 veel groter en uitbundiger. Ik dacht altijd; 'wat springen die letters er uit!'.

Op Google vond ik al snel dat er inderdaad twee verschillende ontwerpen zijn voor de M1 wat betreft de letters op de achterzijde. Niet het lettertype zelf, maar de grote en de kleur (zie toegevoegde foto's). De achterzijde van de M1 heeft; ofwel meer grijsachtig en kleinere letters (de mijne), of wittere, grotere letters die dichter bij het onderste uiteinde van het paneel aansluit.

Een vriend van mij die ook in bezit is van een M1 (witte, grotere letters), dacht dat dit mogelijk een advertentie gerelateerde keuze was van Korg destijds. De M1 is gemaakt tussen 1988 en 1995 en het lijkt - op basis van wat ik nu heb gevonden - afhankelijk te zijn van het serienummer. Op het internet merkte ik op dat inderdaad, exemplaren met het serienummer 002100 en daaronder de bescheiden, kleinere letters bevatten. Tot zover kon ik zien dat bijvoorbeeld serienummer 005560 dit niet meer heeft. Het kan dus zo zijn dat alle M1's onder ofwel de 005000, 004000, of 003000 dit (oorspronkelijke) ontwerp hebben.

Wij zijn benieuwd of iemand hier meer over weet. Ben je zelf in bezit van een M1 en was je dit niet eerder opgevallen, dan is het natuurlijk leuk om even te laten weten welk type jij hebt.

Alvast dank voor het lezen en vriendelijke groet,

Devin
 

Attachments

  • Mijn Korg M1 (voor Synthforum) .png
    Mijn Korg M1 (voor Synthforum) .png
    2,2 MB · Bekeken: 227
  • Mijn Korg M1 (voor Synthforum 2).JPG
    Mijn Korg M1 (voor Synthforum 2).JPG
    138,8 KB · Bekeken: 155
  • Korg M1 (grotere letters:wit) (voor Synthforum).png
    Korg M1 (grotere letters:wit) (voor Synthforum).png
    196,6 KB · Bekeken: 168
  • Pet Shop Boys (voor Synthforum) .png
    Pet Shop Boys (voor Synthforum) .png
    1,2 MB · Bekeken: 167
Mocht iedereen die een Korg M1 heeft ook even willen kijken, dan zou mij dat erg helpen. Er wordt vaak gesteld dat er een schatting van 250.000 units op de markt zijn. Ik zag op het internet nog een unit voorbij komen - s/n 302528 - met de wittere, grotere letters. Mijn vermoeden zegt dat alle M1's onder ofwel de 005000, 004000, of 003000 dit (oorspronkelijke) ontwerp hebben. Ik ben benieuwd!*D
 
Laatst gewijzigd:
Als Korg netjes heeft doorgenummerd, dan zijn er meer dan 300000, mijn serienummer zit daarboven. Met grote letters. Overigens hebben hoge nummers ook gesoldeerde ROM, waar die grens ligt daar ben ik dan weer benieuwd naar, dus vanaf welk SN gaat het van insteek-ROM naar gesoldeerde ROM.
 
Ik heb een sn 009000+

Letters zijn zoals op je 3de foto, maar de kleur zoals op je 1ste en 2de foto. Kan de tijd natuurlijk gedaan hebben.
 
Als Korg netjes heeft doorgenummerd, dan zijn er meer dan 300000, mijn serienummer zit daarboven. Met grote letters. Overigens hebben hoge nummers ook gesoldeerde ROM, waar die grens ligt daar ben ik dan weer benieuwd naar, dus vanaf welk SN gaat het van insteek-ROM naar gesoldeerde ROM.
Hallo en heel erg bedankt voor je bericht! Dit wist ik helemaal niet. Wellicht weet iemand op dit forum hier meer over? Ik was überhaupt verbaasd dat werkelijk op geen een website iets te vinden was over deze verschillen in het design gezien er toch altijd vrij - tot in detail - over veel synthesizers is geschreven/wordt gesproken. Groet, Devin
 
Ik heb een sn 009000+

Letters zijn zoals op je 3de foto, maar de kleur zoals op je 1ste en 2de foto. Kan de tijd natuurlijk gedaan hebben.
Hey, hartelijk dank voor je bericht! En klopt, de kleuren vind ik ook wat moeilijker. Toch lijkt - ook op basis van andere foto's die ik op het internet heb bekeken - de kleuren op foto 1 en 2 meer te neigen naar grijs en op foto 3 en 4 naar wit. En zoals ik al deed vermoeden, denk ik dat de serienummers van het oorspronkelijk ontwerp dichter bij 003000 liggen. Maar tot nu toe weet ik dat op basis van 2 Korg M1's, namelijk die van mijzelf en die van een verkochte unit waar ik het duidelijk op kon aflezen. Nogmaals bedankt!
 
Dank voor de eerste comments! *D En nogmaals de oproep voor iedereen met een Korg M1 om te laten weten welk type je zelf hebt. Pas dan weten we het zeker!
 
ik heb 031864 en de letters zijn grijs en groot. Ja, dus niet wit en groot...

nu hoor ik je denken 'ze zijn wit' - als de telefoon flits aanstaat lijkt t grijs wit.

IMG_3976.JPG

IMG_3979.JPG
 
ik heb 031864 en de letters zijn grijs en groot. Ja, dus niet wit en groot...

nu hoor ik je denken 'ze zijn wit' - als de telefoon flits aanstaat lijkt t grijs wit.

Bekijk bijlage 3830884
Bekijk bijlage 3830883
bedankt voor de foto's en bijdrage @klinkske !! Inderdaad, misschien dat er inderdaad geen verschil zit in kleur, maar dus enkel de grote van de letters. Je serie nummer bevestigd wederom dat ik denk dat het oorspronkelijke design voorkomt bij M1's tot de 005, 004 of 003xxx - Mocht het kloppen dat de M1 doorloopt tot +/- serienummer 300000, dan is dat maar zo'n 1,5% van alle units. *D. Nogmaals bedankt en groet, Devin
 
Volgens Wikipedia/Sound on Sound zouden er ±250.000 Korg M1s zijn verkocht (dit is overigens niet door Korg bevestigd), dus helemaal lineair zullen de serienummers niet lopen als deze (ruim) boven de 300.000 uitschiet.
 
De M1 kocht ik in 1989 niet omdat hij geen diskdrive had en de kaarten te duur waren.
Later leerde ik over sysex en kocht een M1r ex
Die heb ik nog steeds.
 
Volgens Wikipedia/Sound on Sound zouden er ±250.000 Korg M1s zijn verkocht (dit is overigens niet door Korg bevestigd), dus helemaal lineair zullen de serienummers niet lopen als deze (ruim) boven de 300.000 uitschiet.
Inderdaad, het exacte aantal is moeilijk te zeggen, maar vermoedelijk dus rond die twee getallen: 250 en 300k.
 
In feite zijn de T1/T2/T3 ook M1's. Zeker als we ook de Microkorgs op een hoop gooien. Wat mij betreft zijn er dus ruim 500000 M1's. Het is niks anders dan een M1 met floppy en iets meer geheugen en een grotere display. Ze zien er ook bijna hetzelfde uit. Enkel de T1 is een totaal andere verschijning, al is die technisch ook weer nagenoeg M1.
 
De M1… staat al jaren in de opslag… laatste keer ik m aanhad speelde ie andere geluiden via midi dan de keys en ik ben zo lui dat ik m gewoon in de opslag heb gezet ipv manual te lezen. Als ie t volgende kans weer doet, krijgt ie n reset 😂
 
Back
Top