Standalone midi Keyboard voor Microkorg?

ellisvertellis

Ingeburgerd
Lid sinds
22 september 2009
Berichten
62
Hallo,

In onze band speel ik op een Microkorg en een Moog sub37. Ik gebruik de Moog voor de helft van de nummers als keyboard om de Microkorg aan te sturen, want de toetsen van de Microkorg zijn niet alleen vervelend klein, ze zijn ook echt versleten en dus onbetrouwbaar.
Ik zoek nu een midi controller met 61 toetsen met externe standaard Boss 9V DC stroomaansluiting en een klassieke 5 pin midi out (geen usb). Mijn oog is gevallen op de Arturia keylab 61 of de M-Audio Keystation 61.
Vraag is: weet iemand of ik de Microkorg kan bedienen op deze manier zonder tussenkomst van een computer? De meeste van die controllers zijn echt gemaakt om met een DAW te werken...
Welke van de 2 zouden jullie dan kiezen?

Alvast bedankt!
 
Ik beschik over de M-Audio Keydtation 61 om een EMU E4 te sturen en die kan je volledig zonder computer configureren.

Je moet enkel eerst eens nagaan of de keyboard action je ligt want die vind ik persoonlijk niet zo denderend. Ik heb bv ook een Alesis Q49 en ook al is dat geen top keyboard, ik vind dat wel prettiger werken dan de M-Audio.

Maar dat is echt een persoonlijk iets dus dat moet je zelf ervaren.
 
Ik beschik over de M-Audio Keydtation 61 om een EMU E4 te sturen en die kan je volledig zonder computer configureren.

Je moet enkel eerst eens nagaan of de keyboard action je ligt want die vind ik persoonlijk niet zo denderend. Ik heb bv ook een Alesis Q49 en ook al is dat geen top keyboard, ik vind dat wel prettiger werken dan de M-Audio.

Maar dat is echt een persoonlijk iets dus dat moet je zelf ervaren.
Thnx! Wat die action betreft heb ik niet zo veel keuze in mijn budget, aangezien de meeste midi keyboards geen klassieke 5 pin midi en/of power supply hebben. Alles gaat door die vervelende USB.
Toetsen testen als het kan dus! :okdan:
 
Op thomann vind je voor eenzelfde budget nog wel meer 61 masterkeyboards met 5pin midi aansluitingen, hoor. Swissonic, Nectar, Miditech etcetera. Dus je hebt echt nog wel wat keuze hoor ;)
 
Op thomann vind je voor eenzelfde budget nog wel meer 61 masterkeyboards met 5pin midi aansluitingen, hoor. Swissonic, Nectar, Miditech etcetera. Dus je hebt echt nog wel wat keuze hoor ;)
De Nektars en Swissonics hebben geen 9V power input. De meeste andere merken hebben dat trouwens ook niet. De Midiplus i61 wel. En de Arturia Keylab en Keystation 61 ook. Die Midiplus is dus ook een optie...
 
De Nektars en Swissonics hebben geen 9V power input. De meeste andere merken hebben dat trouwens ook niet. De Midiplus i61 wel. En de Arturia Keylab en Keystation 61 ook. Die Midiplus is dus ook een optie...

Ik weet niet of je een specifieke reden hebt om aan die 9V terminal vast te houden. Maar je kan perfect zo'n USB-poort/kabel in een hulpstukje steken wat dan weer in een gewoon stopcontact past. Zie bv Usb oplader - Kleur: Zwart Stroomsterkte: 1000 mA Vermogen: 5 Watt.

Zo doe ik dat ook bij de Alesis en dat werkt prima.

Op die manier heb je een bredere keuzemogelijkheid ;).

:doei:
 
kun je niet de Micro korg open maken en de toetsen servicen?
Kleine toetsen is niet fijn maar het is wel makkelijk en portable zo.
 
Ik weet niet of je een specifieke reden hebt om aan die 9V terminal vast te houden. Maar je kan perfect zo'n USB-poort/kabel in een hulpstukje steken wat dan weer in een gewoon stopcontact past. Zie bv Usb oplader - Kleur: Zwart Stroomsterkte: 1000 mA Vermogen: 5 Watt.

Zo doe ik dat ook bij de Alesis en dat werkt prima.

Op die manier heb je een bredere keuzemogelijkheid ;).

:doei:
Bedankt voor de tip. Helaas werkt dat dus niet bij alle controllers. Ik heb hier een Akai MPK 49 staan van een vriend. Hier heb ik jouw systeem (5V gsm oplader met USB A naar USB B) op toegepast, maar zonder goed resultaat. Sommige midi controllers/keyboards hebben blijkbaar wel een "echte" voeding nodig om standalone te kunnen werken, alleen is het echt niet duidelijk vermeld bij de meeste productomschrijvingen. Ik vond deze link: KVR Forum: Akai MPK49 power supply? - Hardware (Instruments and Effects) Forum

Mijn keuze voor de 9V voeding maak ik omdat ik wel Boss stijl voedingen heb liggen hier voor o.a. de Microkorg en gitaareffecten.

Een keyboard dat wel werkt met jouw systeem zou het probleem ook wel oplossen natuurlijk, maar online bestellen zonder te proberen is dus wel een gok...
 
kun je niet de Micro korg open maken en de toetsen servicen?
Kleine toetsen is niet fijn maar het is wel makkelijk en portable zo.
Heb ik al een paar keer gedaan zelf. Het werkt weer een tijdje, maar dan plots begint het weer te haperen. Ook de toetsen zijn gewoon te klein om goed live op te kunnen spelen.
 
Om het draadje af te maken: Ik heb zo'n Keystation gekocht tweedehands. Duurde een tijdje voor ik hem aan de praat kreeg (super onduidelijke handleiding), maar alles werkt nu en ben er blij mee. Die 9V adapter was geen Boss stijl adapter (centre tip negative), maar een centre tip positive connectie. Gelukkig werkt de truuk met de gsm lader en USB op dit apparaat wel!

Bedankt om mee te denken! :okdan:
 
Back
Top