Trappist in de koelkast?

Ik zit nu aan de Westvleteren 12 met ter vergelijking een St. Bernardus Abt 12. Met dank aan een vriendelijk forumlid die mij daarvan voorzag. Bij de eerste slokken proefde ik een duidelijk verschil in die zin dat de Westvleteren een subtielere smaak heeft, waarbij vergeleken de St. Bernardus proeft alsof er een schep koffie in gedaan is om het een zwaar biertje te maken. Maar nu beide glazen al half geleegd zijn proef ik geen verschil meer... :D

Of toch wel? Ja - toch wel. De Westvleteren is subtieler, lekkerder... Of houd ik mijzelf voor de gek?

Nee - victorie! Heb net even een provisorische blinde proef in elkaar gezet door twee identieke glazen te nemen daar identieke plakkertjes onder te doen met op de achterkant een W (voor Westvleteren) en een St (voor St. Bernardus) en heb toen het overeenkomstige bier in de bijbehorende glazen geschonken. Daarna heb ik de glazen met bier net zolang van plaats verwisseld tot ik niet meer wist wat wat was. Hetgeen niet zo lang duurde. ;-) En toen kon ik de beide bieren nog steeds juist onderscheiden, hoewel het verschil in smaak maar heel gering is. De nasmaak van de St. Bernardus is lomper alsof je een tik voor je snuit krijgt, terwijl er bij de Westvleteren dan nog wat te genieten valt. :mega:
 
Leve de wetenschap! Ik heb beide bieren gedronken en vond ze heerlijk, maar nooit naast elkaar. Ben wel benieuwd wat je er van vond verder, want de Bernardus was toch geen enorme hit?
 
De Westvleteren gaat (mede door zijn cult appeal) naar mijn eretribune, maar de St. Bernardus niet. De vergelijking met de Westvleteren heeft de Bernardus geen goed gedaan. Morgen kan ik als het goed is nog een besteld speciaal bierglas ophalen, en dan ben ik met de bierproeverij (op incidentele uitzonderingen na) wel klaar. De uitslag zal ik dan in de vorm van een foto van mijn eretribune in dit topic publiceren. Dat lijkt mij een mooie afsluiting.

Maar stel nu eens dat de Westvleteren niet zo'n moeilijk te verkrijgen cult biertje was geweest...? Ja - dan had die ook niet in mijn eretribune terecht gekomen. Het was zonder meer een heel lekker Trappisten biertje, maar voor de eretribune was de smaak alleen niet genoeg geweest. Laten we de cult appeal buiten beschouwing dan staat de Westvleteren wat mij aangaat op het niveau van een Delirium Tremens. Wat nog steeds heel respectabel is.
 
Ziehier de eretribune:

eretribune.jpg


Ik moet er wel bij zeggen dat het onderscheid tussen de top en de subtop inmiddels wat kunstmatig aanvoelt. De eretribune had makkelijk twee of drie keer zo groot kunnen zijn. Maar mijn ruimte is beperkt en het is ook een gedoe om al die bijbehorende bierglazen te scoren.
 
Ik denk dat je al veel meer geproefd hebt op n maar maanden dan ik op 20 jaar :)

Sta al droog sinds kerst, verbaas mezelf.
 
Toen ik nog uitging dronk ik (te) veel, daarna jaren lang niets, en nu alleen soms één speciaal biertje (en niet meer) bij het eten. Ach het vrolijkt het leven wat op... En het verstand komt met de jaren. ;)
 

Bovenstaand bietje zag ik gisteren in de supermarkt staan en kende ik nog niet, voor de rest heb ik daar alles wat mogelijk interessant is al uitgeprobeerd. Dus maar gekocht en ik zit er nu rustig van te genieten. Een heerlijk abdijbiertje dat niet onderdoet voor de bekendere officiële trappisten! Dat het een rijke witte schuimkraag heeft klopt niet (het schuim was heel snel weer vertrokken), en wat ik gekocht heb heet ook nog gewoon Maredsous Tripel.
 
Het eerste beste flesje gepakt om te probeeren. Lekker maar...🫨
Toch even achter het flesje kijken...
Aha! 10 procent...(hips) :D🥴
Cuvee clarisse... zoet en toch bitter...
 

Attachments

  • 20230211_190620.jpg
    20230211_190620.jpg
    145,7 KB · Bekeken: 45
Zelden moet ik zeggen, althans niet met kleine flessen of blikjes. Die 0.75 liter flessen dan wel weer vaker.
0,75 liter flessen smaken altijd beter. Geen idee kan zomaar psychisch zijn?

Ook veranderen veel bieren van karakter als ze warmer worden. Dus als je trappist uit de koelkast komt kun je best een beetje sippen maar je moet even de tijd nemen dat hij ook wat warmer kan worden
 
Zit nu aan de Grimbergen Dubbel. Ik vind de Dubbel vergeleken met de Tripel wat waterig smaken. Is het altijd zo dat Tripels meer smaak hebben dan Dubbels?
 
Ik weet niet of het altijd zo is, maar ik denk dat het redelijk klopt. Ik drink zelf zelden dubbels terwijl ik wel liefhebber ben van tripels.
 
Mooi - ik dacht van laat ik ook de Dubbels eens proberen in plaats van altijd maar voor de Tripels te gaan, maar dat was dus niet zo'n slim plan. Door schade en schande wordt men wijs...
 
Nou ja, ik wil niet zeggen dat er geen dubbels zijn die de moeite zijn te proberen.

Maar ik ben ze nog niet tegengekomen :D
 
Er zijn wel goede dubbels maar Grimbergen zou ik niet snel pakken. Een La Trappe Dubbel is toch lekker?
 
Er zijn wel goede dubbels maar Grimbergen zou ik niet snel pakken. Een La Trappe Dubbel is toch lekker?

Een La Trappe Tripel vond ik niet lekker, maar ik weet niet meer waarom. Heeft de Dubbel een duidelijk andere smaak?
 
Back
Top