Trappist in de koelkast?

Duvel bezinksel kan je al roerend in t glas meedringen, of apart. Ik doe t op beide manieren, vooral goed als je slecht naar t toilet kan :D
 
Zo. En nu echt speciaal bier gaan drinken ;). Vraag bij de betere bier winkel eens naar een barrel aged. Zou beginnen met eentje die op bourbon vaten heeft gelegen. Genieten!

En voor wie na een ipa denkt das niks. Ook daar zitten een hoop verschillen in, sommige erg lekker. Andere veel te bitter. Probeer eens een New England ipa, heel lekker :).

Dat gezegd hebbende, een ‘gewone’ trappist is ook erg lekker, zeker als ie wat jaartjes heeft gelegen. De wereld van bier is behoorlijk groter dan wat de supermarkt heeft staan, hoewel die tegenwoordig ook steeds vaker mooie bieren hebben staan.
 
Ik vind sowieso dat Rochefort niet in de koelkast moet staan. Tenzij het buiten +35 graden is natuurlijk. Hier thuis staan alle bieren het hele jaar op 15 graden in de klimaatkast. In de horeca wordt speciaalbier sowieso vaak te koel geschonken. Voor je een flesje opent eerst met je warme hand de hals beetpakken, dan komt de gist en koolzuur tot rust. Heb je minder kans op 'splash'.
En in België vragen de betere cafes of je je gistdepot apart wilt hebben of uitgeschonken. Kunnen ze in Nederland nog iets van leren.
Ik zag de Gouden Carolus whisky infused voorbij komen in de berichten. We (mijn vrouw en ik) hebben net een Barley wine gebrouwen en daar Tonkabonen en whisky infused houtsnippers aan toegevoegd. Moet nog twee weken rijpen. Net voor de kerst klaar.
Zie de foto van ons brouwketeltje (Grainfather)
 

Attachments

  • IMG_20221029_132332.jpg
    IMG_20221029_132332.jpg
    347 KB · Bekeken: 85
Nooit van gehoord. Een aanbeveling?
Duvel bedoel je? Moet je leren drinken, maar ik ken een boel mensen die er hun bierbuik mee kweken. Is een zware blonde.
Mijn baas drinkt elke dag er 2 - zijn vitamine D noemt ie t. :D
 
Voordat ik hier dit topic opende twijfelde ik even of het wel zou aanslaan, maar de reacties zijn boven verwachting! Daar kan ik (als Nederlander) inderdaad nog wat van leren. ;)
 
Flesje na aankoop zorgzaam recht wegzetten zodat de gist terug kan uitzakken, dagen later voorzichtig schenken zodat t gist niet ongewenst in t glas komt... Daar begint alles. Tenzij je de gist wil, lekker t laatste in het flesje walsen/ roeren en hop in t glas gieten.
Ik schenk al kijkend in reflectie met licht of gist niet meeglipt. De laatste kleine cm vh flesje schenk je dan niet uit in 't bierglas. Kan in n ander glas als je wil erna genoten worden (bij Duvel)
 
Wordt er in België vanuit gegaan dat een bierdrinker het restje gist sowieso wil nuttigen (vanuit een apart glas dan wel gemengd met het bier)?
 
Als de serveuze een jong onwetend wicht is, schenkt ze bruut half t flesje in je glas en wandelt verder. Omdat de baas zegt dat je half moet uitschenken. Dus nee, ik denk niet dat een duvel bestellen op 5 plaatsen je 5 keer toont hoe t moet.
Een ervaren ober vraagt t je.

ha doet denken aan vakantie tenerife. Ik bestel een dure wiskey zonder ijs. De man kijkt verbaast. Ik herhaal, geen ijs. Komt ie met de dure fles en n longdrink glas. Schenkt ie t half vol. Ik zal t nooit vergeten :)
 
En is die ervaren ober in België dan verbaasd wanneer je het restje gist niet wenst te nuttigen (alsof je het toetje laat staan)?
 
Vast niet. Soms,krijg je geen extra glas en schenken ze voorzichtig en blijft de gist gewoon in t flesje dat later afgeruimd wordt.
En dan nog. Ik drink nooit t degustief dat je krijgt bij een italiaan. Klant is koning. Hadden ze t maar moeten vragen. Het antwoord is altijd neen. Geen mondalcohol voor ik de auto instap. Heb t al ooit meegemaakt en dat volstond, zo n controle met bloedprik enz. Voor niks. Heel je nacht er aan.
 
Niks mis met het gist toch? schenk mijn flesjes altijd helemaal leeg.

Na een slechte ervaring met een Duvel heb ik het restant gist nooit meer gedronken. De Duvels zelf nog wel.
 
Rochefort altijd heel voorzichtig openen. De 8 vind ik lekkerder dan de 10. De volgende dag ook. Gist schenk ik altijd mee. Dat is wel dood hoor, anders zouden die bieren niet zo zoet meer zijn. Duvel, Chimay Tripwl, Westmalle Dubbel en Tripel na zeer uitvoerig en voortdurend marktonderzoek mijn favo’s. Karmeliet mag er ook zijn maar waarom al dat schuim. Overigens is, behalve pils en fruitbier, bier uit de koelkast net zo lekker als rode wijn uit de koelkast.
 
zeer interresante topic, maar...ik heb toch liefst ne goeie Orval zenne, of s'avonds laat zo een dubbele J&b/Cola, als ik nog wat aan studiojammen ben.
 
Voor vanavond staat de Motor Oil van Moersleutel op het programma. Ik had dat wel eerder in de Supermarkt zien staan, maar vond de associatie van bier met motorolie niet erg uitnodigend. Nu dit bier hier de hemel in is geprezen, wil ik het toch eens proberen. Op hoop van zegen! :mega:
 
Back
Top