reFX Vanguard2

Na jaren stilte wat betreft Vanguard is er dan eindelijk de opvolger: Vanguard2! Hieronder van de website zelf (vertaald naar NL's):

===========

Features​

Herboren, nieuw, en glimmend​

Dit is niet alleen geremasterd; Dit is opnieuw gemaakt, uitgebreid en verbeterd.
Een nieuwe, schonere gebruikersinterface. Tien nieuwe wavetables, twee nieuwe filtertypes, nieuw delay-type, een volledig nieuwe reverb, een nieuwe distortion FX, gesynchroniseerde LFO's, enz.
Ook zijn er 136 geheel nieuwe fabriekspresets gebouwd.
Alle Vanguard-uitbreidingen die eerder op reFX zijn verkocht, zijn gratis inbegrepen.

features-overview_1668985805.png

Geavanceerde Librarian​

Met drie kolommen voor eenvoudige navigatie.
Kleurgecodeerde tags, bladwijzers, favorieten en een speciale locatie voor gebruikersvoorinstellingen.
Ga eenvoudig een stap terug (of twee, of drie of meer) - en weer terug als en wanneer dat nodig is.
Vind snel wat u zoekt met directe geluidsvoorbeelden, zoeken terwijl u typt, filteren op categorie en tags, en nog veel meer.

features-librarian-slice_1668985805.png

Verbeterde reverb​

De reverb in de originele Vanguard klonk een beetje blikkerig, maar dat hebben we opgelost.
Dit is dezelfde galm als in NEXUS4 (RutaVerb) en het klinkt net zo geweldig.

features-reverb-slice_1668985805.png

Nieuwe Distortion FX​

We hebben een gloednieuwe distortion FX toegevoegd achter de verbeterde reverb om je geluiden te laten schreeuwen.
Het is zo eenvoudig, maar toch zo krachtig.

features-distortion-slice_1668985805.png

Tien nieuwe wavetables​

Tien nieuwe wavetables geven je nieuwe mogelijkheden die je nog nooit eerder hebt gehoord in Vanguard.
  • async pwm
  • fm simple 1, 2, and 3
  • mirror
  • nasty 1 and 2
  • sinebend 1 and 2
  • yay
features-oscs-slice_1668985805.png

Compatibel met VANGUARD1​

VANGUARD2 is compatibel met al uw bestaande VANGUARD1-projecten en bibliotheken. Je kunt je oude beats in je DAW laden en de geluiden die je eerder hebt gehad. Alles werkt gewoon.

Vector-gebaseerde GUI​

Scherp en knapperig. Altijd. Pas het formaat aan naar wat voor u handig is.
Ongeacht de resolutie van uw scherm, VANGUARD2 ziet er altijd goed uit.

Snel, Licht voor de CPU​

VANGUARD is nog nooit zo snel geweest!
Extreem goede CPU-prestaties.

========================

Dit was voor mij de synth (Vanguard1) waar het allemaal mee begon. Hiermee leerde ik de basics van synthese, ergens omtrent 2004-2005. Alleen al vanwege deze nostalgie overweeg ik hem aan te schaffen. Ik vraag me wel af of het nog echt een toevoegde waarde is.

Ook vraag ik me af of hij een beetje mee kan met de geluidskwaliteit van de hedendaagse plugins. Is er bijv. oversampling en anti-aliasing toegepast voor de oscillators, distortion en modulation? Er wordt niets over gezegd..

Ook vind ik het gek dat ze de nieuwe distortion NA de reverb hebben geplaatst? Dat is toch meestal omgedraaid wenselijker.. Perfect zou het zijn als je zelf de volgorde kan bepalen natuurlijk (ook delay -> reverb of reverb -> delay kan nog een behoorlijk verschil maken)

Ik zou hem graag even willen uitproberen, maar ik kan geen demo versie vinden?
 
Distortion na de reverb voorziet wel in het betere piep en kraakwerk. Ik hou er wel van, maar ik denk niet dat het in die volgorde geïmplementeerd is.
 
Distortion na de reverb voorziet wel in het betere piep en kraakwerk. Ik hou er wel van, maar ik denk niet dat het in die volgorde geïmplementeerd is.
Ja het heeft ook zeker zijn plaats, maar als de fx volgorde niet aan te passen is, zou ik toch voor distortion voor delay en reverb kiezen.
 
Inderdaad, dus ik denk ook dat de volgorde distortion --> reverb is, ongeacht hoe de interface het laat zien.
 
Inderdaad, dus ik denk ook dat de volgorde distortion --> reverb is, ongeacht hoe de interface het laat zien.
Toch staat er duidelijk "We've added a brand new distortion FX behind the enhanced reverb to make your sounds scream."

Klinkt als distortion NA de reverb sectie. Ik heb een ticket geopend om het na te vragen :)

Oja en een demo is dus niet mogelijk, dit heb ik ook al gevraagd... :(
 
Lekker dat zwart op grijs op donkergrijs op zwart
Ik vind het wel fijn aan de ogen eerlijk gezegd. Maar echt veel contrast is er niet idd.. Misschien hadden ze de letters iets lichter moeten maken.

Waar ik me eerder aan stoor is de knoppen die niet mooi rond zijn zoals het origineel :p
 
Toch staat er duidelijk "We've added a brand new distortion FX behind the enhanced reverb to make your sounds scream."

Klinkt als distortion NA de reverb sectie. Ik heb een ticket geopend om het na te vragen :)
Zo had ik het niet gelezen, sorry. Ik ben benieuwd wat ze te melden hebben :)
 
Vroeger wel eens geprobeerd. Meen dat er een behoorlijk dik geluid (voor toen) uitkwam. Of het kwam vooral door de effecten, maar dat kan ik mij niet herinneren.
 
Wow, Super, Top, hier had ik al even op gehoopt.
Is was 1 van mijn favoriete plugins maar kom ik helaas in mijn laatste DAW starten zonder het in een andere vst te laden.
Ik heb er nog een batterij aan patches, dus helemaal gaaf en blij :-)
 
Het geld wel waard vind ik. Alle destijds uitgebrachte soundbanken zitten erbij waardoor je echt plenty presets hebt. En het klinkt als vanouds maar dikker en niet die gehypte sound van toen. En er zullen ongetwijfeld ook wel skins voor komen.

Als je de preset “welcome” laad krijg je het gevoel van “vrugah” weer 🥳
 
Ik heb m ook gekocht en het is zeker dat gevoel van “vroegah” :p een heel aantal presets herkende ik nog en ik had ook mijn oude V1 preset banks nog teruggevonden :)

Maar ik moet ook eerlijk zijn:

Het voelt meer als een heruitgave dan een evolutie. De reverb klinkt wel beter en de GUI is ook beter. En een paar leuke extra’s hier en daar. Maar waar ik al een beetje bang voor was: de kern is gewoon exact hetzelfde volgens mij. Je hoort gewoon stepping wanneer je heel langzaam de PW moduleert met een LFO. Dat is toch wel iets wat je alleen in oude (soft)synths hoort. Maar goed, is mij vroeger nooit opgemerkt, dus maak me er nu ook niet druk om.

De nieuwe distortion vind ik nagenoeg onbruikbaar.. ten eerste heb je een vette volume boost als je van 0 naar 1 gaat. Verder klinkt het gewoon al heel snel nergens meer naar, zeker als hij achter een reverb zit (waar ik al bang voor was).

Maar desondanks weet ik wel weer waarom ik hier zo’n fan van was! Die oscillators zijn gewoon zo vet en dan icm met die Fat knop heb je instant een super wijde en vette muur van geluid! :)
 
Back
Top