plonk zonder plonk

feindbild

!TKRÓKT!
Lid sinds
23 september 2002
Berichten
1.062
Locatie
leuven
na mijn vorige track, die ostentatief gebruik maakte van de 8-staps-sequencer van de moog dfam, met als gevolg een erg strikt 'ik ga nu maar gewoon halsstarrig rechtdoor'-gedreun, heb ik de dfam ditmaal ook in combinatie met de resetClock applet gebruikt. die zorgt ervoor dat de dfam wél een reset heeft, en die heb ik getriggerd via cv tools in ableton, op irreguliere stappen.

dfam loops en geluiden + wat knip- en plakwerk + effecten uit ableton + sixth sample deelay + eventide black hole (dus geen plonk eurorack module, de naam is een verwijzing naar goedkope wijn) =

 
Hey, hoe origineel man, dit is een meesterwerkje.. Hier moet je toch uuuuren aan gespendeerd hebben. Come on, yeah... eargasm ;)
wow, dankjewel! ja, als ik hyperfocus ga dan kan ik ff niets anders... zondag de basis gelegd en beginnen uitwerken, maandagavond na het werk een paar uur bijgevijld en gisteren na het werk nog eens.
en nu hoor ik weeral details die ik wil aanpassen...
 
:D
Klinkt op zich goed. Maar ergens rond 1:17 begin je me wat kwijt te raken, en wordt het allemaal wat vaag....
Vervolgens wordt het in mijn oren allemaal nogal een soep van geluiden.....
Ik zou je veel meer structuur en doeltreffendheid willen aanraden.

Ga eens voor jezelf proberen een duidelijk plan uit te schrijven voor deze track...
 
@Dozart wat versta jij onder 'plonk'?
de structuur is gebaseerd op een duidelijk plan, maar misschien alleen duidelijk voor mij, ja :D
"intro - strofe - bridge - refrein - repeat" is het zeker niet. daar rond 1:17 ben ik zelf nog goed mee ;)
ik vermoed dat de mix de structuur een beetje verhult, die soep waar je het over hebt.
ook merk ik dat het heel erg verschilt op welke speakers/koptelefoon ik luister. daar heb ik nog wat werk aan om dat gelijk te trekken.

@klinkske
met de bas ben ik misschien té behoedzaam geweest. of te wild met de rest? ik vond hem zelf zelfs te luid tijdens het werken aan de track...
nieuwe monitors, slecht gehoor. excuses excuses...
nu heb ik echt gewoon alles radicaal eruit gehakt onder de 40hz en tot 100hz wat teruggeschroefd met een boost rond de 50hz en leek het hier ten huize bassig genoeg.
ik vreesde ook (onterecht?) dat meer bas zou betekenen dat de rest weggedrukt zou worden.
nu was ik er net zo trots op dat ik voor één keer eens headroom had gelaten in de mix :D:D

zou een spectrum analyser daar helpen?
of zou ik beter de file niet te exporteren als normalized? ik besef dat ik niet voldoende weet wat dat met de klankkleur doet (of niet).
 
met laag bedoel ik: ik hoor soms een kickdrum die wat beukt, maar ik hoor verder weinig laag. ik luister nu enkel op mijn sub en t staat luid, dan hoor ik iets, als ik de rest aanzet schrik ik me te pletter.
Gebruik je een visueel hulpmiddel? En probeer eens met hoofdtelefoon te oordelen, mss heb je issues in je luisterruimte (niet dat ik een afluister studio heb hoor)
 
ah ok, gotcha! er zit inderdaad weinig laag in buiten die kicks.
afmixen doe ik zonder visueel hulpmiddel voorlopig maar daar zou ik beter verandering in brengen.
issues zijn niet alleen de ruimte (onder aflopend dak en dan nog eens in de hoek ook) maar ook mijn oren zelf.
ik heb nl ook koptelefoons gebruikt om af te luisteren, 3 verschillende zelfs, afgespeeld op de laptopspeakers, de smartphone,...
 
ah ok, gotcha! er zit inderdaad weinig laag in buiten die kicks.
afmixen doe ik zonder visueel hulpmiddel voorlopig maar daar zou ik beter verandering in brengen.
issues zijn niet alleen de ruimte (onder aflopend dak en dan nog eens in de hoek ook) maar ook mijn oren zelf.
ik heb nl ook koptelefoons gebruikt om af te luisteren, 3 verschillende zelfs, afgespeeld op de laptopspeakers, de smartphone,...
Gehoorproblemen?
 
superluide piep (tinnitus) - die hoor ik zo luid dat ik vermoedelijk te scherp afmix, gewoon om door die piep te breken als het ware.
en de lage frequenties hoor ik ook niet allemaal meer, zegt de oorarts. maar ik weet niet of ik ze niet hoor door dat gepiep dat alles overstemt, of dat ik ze echt niet meer hoor.

de stilte is het luidst! want dan valt het des te meer op hoe mijn oren fluiten. hoewel aandachtig luisteren het ook erger maakt.
ik was bezig met syntorial, maar de variaties zijn zo subtiel dat het moeilijk wordt om er iets van te maken. na zo'n sessie intens luisterwerk is het gefluit nog prominenter aanwezig.
 
Laatst gewijzigd:
Een kruising van breakbeat en ambient/rhythmic industrial?
Mooi gedaan hoor!
Smileys 2 3.jpg
 
Back
Top