Zelfbouw van eigen Eurorack module?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.516
Locatie
Zeist
Aangezien ik geen kant-en-klare integrator modules (geen slew limiters!) voor Eurorack kan vinden overweeg ik nu zelf een of meer van zulke modules te bouwen. Wat is de eenvoudigste manier om dat te doen, d.w.z. met zo min mogelijk boor-, zaag of slijpwerk. Ik heb namelijk geen eigen werkplaats en enkel maar wat eenvoudig gereedschap.
 
Dat is een interessant probleem waar ik jaren geleden ook al mee zat.
Als je niet uitkijkt ben je voor dat je het weet een `hele fabriek aan het bouwen`
wat niet nodig is.
Gebruik breadboads en perfoplaat. Dan kan je aan je bureau blijven zitten.
Wel de maten van een Eurorack overnemen is nu mijn veranderde mening.
Beetje raar filmpje maar dit is wat ik bedoel :
 
Ja, en nee...
Vaak begin ik met de ontwikkeling met het bedenken en tekenen van een schema, waarna ik met bouwen op het perfboard begin terwijl ik rekening houd met de plaatsing van connectoren/potmeters e.d.
Heel soms, als ik me onzeker voel over het te ontwerpen circuit, gebruik ik ook soldeerloze experimenteer bordjes (breadboards)
 
Ik heb nu een groot luxe breadboard besteld, als dat goed bevalt houd ik het wellicht daarbij voor de circuits die niet kant-en-klaar als modules te koop zijn. Ik kan nog steeds maar moeilijk geloven dat er geen integrator modules voor Eurorack in de handel zijn (maar heb niets gevonden). :(

Enige probleem met een breadboard is dat de potmeters en schakelaars niet netjes en stevig op het breadboard zelf vast te zetten zijn. Of is daar ook een oplossing voor?
 
Iedereen zal zo z'n eigen methoden hebben, voor mij een breadboard om eerst iets te proberen. Vooral is je nog niet helemaal zeker weet dat iets gaat werken, of je wil nog wat verder experimenteren. Werkt het allemaal zoals het moet, dan overzetten op gaatjesprint. Voor hobbygebruik kan dat vaak ook de definitieve versie zijn, ik zie dan niet zo de noodzaak om een print te (laten) maken. Je ziet soms wel 'ns dat mensen een schakeling op een breadboard als definitieve versie in een kastje stoppen, dat lijkt me niet zo'n goed idee...

Het kan wat lastig zijn om pots, schakelaar e.d. te gebruiken icm. een breadboard. Op een breadboard kun je meestal om een schakeling te proberen instelpots gebruiken, in de definitieve versie vervangen door pots waar je lekker aan kunt draaien. :)

Tegenwoordig niet meer, vroeger wel wat gewerkt met hoogfrequent, dan de componenten dead-bug op een print met koperlaag, die werkt mooi als groundplane. Maar voor laagfrequent, audio, is het prettig dat je wel een breadboard kunt gebruiken en dat de constructie meestal wat minder kritisch is. Met andere woorden, je hebt wat meer ruimte om te prutsen, en het werkt toch. :D
 
Laatst gewijzigd:
Zijn er nog meer opties? Ik denk aan modules die qua interne en externe vormgeving al een heel eind heen klaar zijn, en waar je dan enkel nog wat componenten in hoeft te solderen. Geen DIY-pakketjes dus van bestaande modules, maar wel pakketjes waarbij het meeste werk voor de realisatie in Eurorack formaat van een eigen ontwerp schakeling je al uit handen is genomen. Ik dacht verspreid over andere topics al een en ander gezien te hebben, maar weet nu niet meer waar. Wellicht handig om dat hier te verzamelen.
 
Inderdaad! :)

Als we in dit topic een overzichtje hebben van wat er op dat gebied te koop is, is het op basis daarvan misschien toch te doen om zelf integrators voor Eurorack te bouwen, en als dat lukt eventueel ook andere bijzondere modules.
 
Met name voor vrij eenvoudige modules, zoals een integrator, zie ik de noodzaak niet zo. Het circuit is klein van omvang, vrij simpel, het zal prima werken op een stukje gaatjesprint. Er is zelfs software waarmee je de plaatsing van componenten van te voren kunt bepalen zodat het efficiënt is. Specifiek voor Eurorack, zoals de aansluiting van de voeding e.d., dat staat wel omschreven, of is af te kijken van een module die je al hebt. Iets bedenken voor het frontpaneeltje op het juiste formaat, daarop bevestigen wat erop moet, en dan ben je er eigenlijk al. Het is voor hobby, het is voor jezelf, verder zal niemand het vergelijken met een module die commercieel is gekocht. Ziet het er een beetje netjes uit, en vooral werkt het, dan is het toch prima?
 
Voor een fraaie afwerking natuurlijk een frontplaatje van schaeffer. Kwaliteit, maar kan in de kosten lopen. En ja er zijn uiteraard goedkopere (diy) oplossingen. Maar met hun designer is een frontplaatje zo gemaakt.

Panel designer
 
Ik hecht er wel aan dat het ook mooi is. Ook al zou niemand anders het ooit zien, dan heb ik er toch van genoten. Zo vind ik de kast waar mijn Eurorack in zit ook mooi, want van fraai afgewerkt hout gemaakt. Maakt voor het functioneren van de synth inderdaad niets uit en de kast is op een paar modules na sowieso nog leeg, maar toch geniet ik er al van. Hetzelfde geldt voor de paraplubak waar mijn patch kabels overheen hangen. En zo vind ik oude wetenschappelijke instrumenten ook prachtig. Kortom, hoe het eruit ziet is voor mij de helft van het plezier.

Aan de andere kant als een Eurorack module ook op gaatjesprint kan, dan is mij dat geen probleem. Dan kan ik het ook zo doen.
 
Heb pas nog iets met gaatjesprint geprobeerd.

gaatjesprint.JPG



Is dit de manier om een IC-voetje te solderen? Of kan het handiger? (Let niet op de rest, dat was even om te testen.)
 
Mooi - dat ziet eruit als een haalbare aanpak! :okdan:

Ik maak eerst mijn experimenteerbord af, en dan bestel ik wat van die stripboards om het uit te proberen.
 
Zoveel mensen, zoveel manieren. Toevallig stond het onderstaande vorige maand in het blad Funk Amateur. De auteur van het artikeltje gebruikt gaatjesprint zonder koper, dan leg je alle banen zelf. Volgens hem is het dan wat gemakkelijker om een circuit erop te zetten dat qua layout zoveel mogelijk het schema van dat circuit volgt. Dat is dus ook nog een mogelijkheid.

FA2022-Dec-Lochrasterplatten.jpg
 
Back
Top