Korte vraag over Input op plugins

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Even een korte vraag, want dit heb ik nooit begrepen. In veel plugins heb je een Input en Output-slider. De Output snap ik, die bepaalt het uitgaande volume. Maar wanneer gebruik je nu de Input en wat doet die precies? Ik snap het concept gewoon niet goed.

Soms zie je ook dat het inkomende signaal clipt, dan zie ik bijvoorbeeld in Neutron een rood lampje bij de EQ-module. Dan zet ik de Input wat terug, maar in mijn DAW clipt dat spoor helemaal niet. Wat clipt er dan precies en waarom is dat wel of niet erg? Ik wil het begrijpen 😄
 
Wat ik er van begrijp is dat dit soort plugins een non-lineair proces doen, dus dat het effect op het geluid dan afhankelijk is van het input niveau.
Als je dan de input hoog zet en de output laag krijg je meer effect (distortion bijvoorbeeld) op een hanteerbaar volume.
De verhouding tussen input en output bepaalt mede het karakter van het effect.
 
ligt aan de plugin denk ik.
Als het emulaties van hardware betreft dat: Bv een channel strip als je daar de virtual gain omhoog gooit zal je meer virtuele analoge saturatie krijgen.
Net als analoge aparatuur hoe harder je instuurd hoe meer kleuring.
 
Dat is om het level van je bronsignaal (sample of andere vst) naar een optimaal niveau te brengen, voordat de audio door de plugin gaat. Gain staging. Bij analoge apparatuur, zoals distortions of filters, gaat het signaal dat je erdoor heen stuurt, anders klinken naarmate je harder op de input instuurt. Op sommige plugins hebben ze dit gedrag nagebouwd. Dus een distortion of filter vst zal anders klinken als je -16db of -8db instuurt.

Maar goed, hoe het signaal precies beïnvloed naarmate je harder instuurt, dat zul je in de handleiding van de vst moeten opzoeken, dit is per vst verschillend. Over het algemeen is het zo, dat je net zo goed het signaal van je bron harder kan zetten, dan bereik je hetzelfde.
 
Laatst gewijzigd:
Over het algemeen is het zo, dat je net zo goed het signaal van je bron harder kan zetten, dan bereik je hetzelfde.
Het is niet onwaar wat je zegt, maar een goed argument tegen deze bewering is dat je met de juiste gain staging in de plugin beter A/B kunt vergelijken door de plugin te bypassen. Als je voor de plugin het volume omhoog gooit dan houd je dat hardere signaal na bypassen. Gain staging in de plugin geeft je dus de optie om je headroom te behouden. Het is afhankelijk van wat je nog meer aan non-lineaire plugins in je chain hebt zitten of dit überhaupt van belang is, maar het is fijn om de optie te hebben.
 
Verwant qua input-levels:
't Is eenvoudig om plugins (onbedoeld) te oversturen.
Uitgaande van .wav-files (niet clippend, maar wel met behoorlijk level van zichzelf) zet ik in Reaper op alle opgenomen tracks dan ook altijd als eerste track-insert-plugin een vd ingebouwde plugins (iets als jsLeveler of zoiets) om het level met zo'n 12dB omlaag te brengen.

Verlies van signaal-ruis-afstand is hier geen issue.
 
meeste daws hebben 64 bits of 128bits precision en dus voldoende headroom om niet te clippen, maar niet iedere VST is even goed geschreven, dus of input gain een effect is (by design) of een noodzaak (plugin can niet dealen met clipping) hangt af van de plugin en je gehoor.
 
Back
Top