Effects track opnemen in Ableton

deathspell

Ouwe rot
Lid sinds
29 juni 2012
Berichten
1.577
Goed... waarschijnlijk zie ik iets heel simpels over het hoofd, maar ik kom er niet uit.

Even een situatieschets.

Ik heb één audiotrack met een snare (wav-file) in Ableton - track 1. Daarnaast heb ik een track met een reverb erop (100% wet) - track 2. De INPUT FROM van track 2 heb ik toegewezen aan track 1 en de MONITOR staat op IN, zodat de snare van track 1 binnenkomt op track 2 en door de reverb naar de MASTER OUT gaat. Dat werkt... maar als ik nu de reverb track wil opnemen - dus alleen de reverb als audio, dat werkt niet. Als ik de track ARM en op record druk, neemt track 2 alleen de kale snare op en niet alleen de reverb.

Leg ik het zo een beetje goed uit?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 
Ik denk dat de reverb op track 2 alleen op de output werkt, je neemt dus op voordat de reverb bereikt wordt. Als je de reverb op track 1 zet dan komt ie wel op track 2 binnen denk ik.
 
als je enkel de reverb op wil nemen kan je denk ik beter een send gebruiken.. Dus de snare track geef je 100% send naar de return track met de reverb. Vervolgens route je de output van die return track naar een audiotrack en die neem je op als Audio Clip. Zo heb je enkel het effect en niet de bron (je snare hit).
 
Ja dat, of track 2 naar track 3 sturen en die opnemen.

yes, dit kan ook inderdaad.. is nog iets makkelijker..
 
Binnenkomende audio wordt (inderdaad, @NicoNoise) "pre-fader" opgenomen, effecten die je op het kanaal zet zijn "post-fader". Om het nog even te verklaren.

Heb er geen ervaring mee, dus benieuwd, maar ik neem aan dat het ook zou moeten werken als je kiest voor renderen, ipv opnemen (ach, alsof daar verschil tussen zit) - aangezien een render post-fader werkt. Maar misschien dat je dan stilte krijgt, omdat kanaal 2 strikt genomen geen audio bevat... zou ik (of iemand) es moeten proberen...


Dus de snare track geef je 100% send naar de return track met de reverb. Vervolgens route je de output van die return track naar een audiotrack en die neem je op als Audio Clip. Zo heb je enkel het effect en niet de bron (je snare hit).

Niet vergeten om dan het effect in de return-track op 100% wet te zetten, anders krijg je alsnog het droge signaal mee.
 
Yup, nog een track maken en de input op track 2 zetten. Tijdens record en niet vergeten track 3 op mute te zetten anders hoor je de reverb dubbel. Voor je 100% wet fx zou ik trouwens je sends gebruiken, die zijn daarvoor :). Of heb je een speciale reden dat je er een track voor gebruikt?
 
En dan nog een tip als je de “send/return” optie gebruikt, vergeet dan niet om de sends van de audio track die het signaal van de return weer opneemt te disablen. Voor een reverb maakt het misschien niet zoveel verschil, maar als je met delays aan de slag gaat kun je last van latency issues krijgen. Duurde bij mij ff voordat ik dat in de gaten had.

Hier wat meer info daarover https://help.ableton.com/hc/en-us/articles/209072409-Delay-Compensation-FAQ
 
Back
Top