Hoe maak je trance die klinkt zoals op deze Dubbel cd: HypnoTrance 3?

electricman

Stamgast
Lid sinds
30 Maart 2003
Berichten
329
Hoe maak je trance zoals deze CD compilatie: Hypno Trance 3?



Een TB303, TR909 is mij wel duidelijk allleen welke synthesizers gebruikte ze toen?

JD900 en JX8P?
Romplers ?
 
CD komt uit 1995, alle apparatuur die toen en daarvoor te koop was dus. Waarschijnlijk ook heel veel gebruik van samplers. in 1995 kamen de eerste VA synths ook beschikbaar dus die zou ik ook niet uitvlakken.

Maar is je vraag "met welke apparatuur maakten ze destijds dit soort trance?" of "hoe maak ik tegenwoordig trance die klinkt zoals op deze cd?".
 
De trancebakken van die tijd waren volgens mij toch wel de Roland JP8000/8080 en de Yamaha AN1x. Misschien ook nog workstation zoals de M1 of Triton?
 
De trancebakken van die tijd waren volgens mij toch wel de Roland JP8000/8080 en de Yamaha AN1x. Misschien ook nog workstation zoals de M1 of Triton?
De M1 misschien, de Triton kwam pas in 1999. JP8000 is uit 1996, AN1x uit 1997.
 
Hoe maak je trance zoals deze CD compilatie: Hypno Trance 3?



Een TB303, TR909 is mij wel duidelijk allleen welke synthesizers gebruikte ze toen?

JD900 en JX8P?
Romplers ?

Dus: hoe maak je trance die klinkt zoals op deze Dubbel cd?".
 
Dus: hoe maak je trance die klinkt zoals op deze Dubbel cd?".
Daar heb je echt de apparatuur van toen niet voor nodig. In de jaren 90 was veel apparatuur ook gewoon onbetaalbaar voor de gemiddelde producer dus er werd heel veel van samplers gebruik gemaakt. Als het je alleen maar gaat om de sound van toen dan kun je dat dicht benaderen met enkel een DAW en wat softsynths. Sylenth1 is bijvoorbeeld een goede, die kun je lekker gedateerd laten klinken.
 
In de jaren 90 was veel apparatuur ook gewoon onbetaalbaar voor de gemiddelde producer dus er werd heel veel van samplers gebruik gemaakt.

Of in sommige gevallen synths die midden jaren '90 wat goedkoper verkrijgbaar waren? Even een uitstapje naar Goa/Psy, ik heb 'ns iets gelezen over de gear gebruikt door Astral Projection, als ik me het goed herinner waren er veel dingen bij uit de jaren '80, vooral van Roland. JX-3P, MKS-50, MKS-70, e.d.
 
Of in sommige gevallen synths die midden jaren '90 wat goedkoper verkrijgbaar waren? Even een uitstapje naar Goa/Psy, ik heb 'ns iets gelezen over de gear gebruikt door Astral Projection, als ik me het goed herinner waren er veel dingen bij uit de jaren '80, vooral van Roland. JX-3P, MKS-50, MKS-70, e.d.
dat was deze lijst:

Studio Electronics SE1
2x MKS50 and PG300
MKS70
Nord Lead
EMU Morpheus
Waldorf XT
Lexicon PCM80
Lexicon Primetime
SH101
JD800
Xpander
TR909
Emu Sampler
Eventide H3000
Either Roland SRV330 or SDE330 unit
TLA audio EQ
 
Kan me het niet meer herinneren waar ik het gelezen heb. Een uitgebreider lijstje, onderaan de pagina:


Maar dat is wel van later dan midden jaren '90. Tussen 2000 en 2002, kennelijk.
 
Die CD heb ik ook nog ergens liggen. Volgens mij uit de tijd dat er vooral veel met Atari's en samplers werd gewerkt, met misschien soms een drumbak en analoge synth (MS-20, Juno) of Korg M1-achtigen erbij?
 
Ik maakte destijds tracks op de Amiga, mooie tijd. Ik denk ook dat het voornaamste uit samplers kwam destijds, maar ook de Juno was erg geliefd en de 303 (klonen). je hoeft in ieder geval voor dit soort muziek niet de hedendaagse effecten te gebruiken, het klinkt allemaal erg statisch.
 
Back
Top