(Synth) stereo pedalen, welke hebben een vaste plek in jou studio?

NandoPando

DOLLE MAN
Lid sinds
1 november 2018
Berichten
179
Locatie
Eindhoven
Ik ben op zoek naar een (uitgebreide) stereo(reverb) effect pedaal,

Er zijn er zoveel! en ze doen allemaal "hetzelfde' en toch zijn werken ze net allemaal even anders.
Originele klassiekers, goedkope clones, live performance gericht, studio rack modules. Vintage, digitaal of analoog.
Een pedaal is afhankelijk van de de opstelling, waarin het is geplaatst, de instrumenten en de talent van de muzikant.

Ik wil ze vooral gebruiken i.c.m. synths,( Mega FM, Crumar Seven, Deepmind12 ect) daarom vereiste van stereo.

Zelf een paar pedalen in huis, en daardoor wel belangrijke inzichten gekregen:

Goedkoop, veel opties, op papier perfect, niet echt bruikbaar in live situations.
Een veel genoemde pedaal, met goede "bang for the buck" is de zoom pedal MS70.
Echter vind ik het gekloot met de kleine knopjes, het "menu-diven" echt A-relaxed. je kan wel presets opslaan, maar toch, gebruikt vriendelijk is het niet in mijn optiek.

:geslaagd:Persoonlijke workflow, drempel te hoog, Zoom MS70 = Jack of all trades, master of none

Goedkope clones
Behringer heeft leuke goedkope pedaaltjes, maar merk dat ook die niet echt ideaal zijn voor mij. Ze komen wel in de toekomst met toffe clone's waar ik oren naar heb: Moog Clone

:geslaagd: Persoonlijk inzicht, te beperkt in zijn mogelijkheden.

Hoger Segment
Ik heb een Strymon Volante, omdat na veel lezen/zien van demo's dit goed bij mijn sound paste.
Strymon Volante is een Tape-Delay-Emulator, met veel mogelijkheden. Prijs was fors maar ik gebruik hem dus wel bijna altijd.

:geslaagd:One knob per function is heerlijk, erg fijn in te stellen, veel knoppen, verslavend in gebruik.

Met deze kennis op zoek naar een goede Reverb

Vaak genoemd:

Eventide's, OTO BIM/BAM, Empress Effects, Strymon Big Sky, Goed overzicht videos van de Strymon's verschillende units
Die Blue Sky is wel een unit die 1001 door iedereen gebruikt word, iets houdt mij daardoor tegen ( het sausje wat je dan te vaak hoort is niet wenselijk)
Limic Bits maakt prachtige demo's met Strymon's

Eventide H9 - One to rule them all?
Ik vroeg mij af is de Eventide H9 niet een goede aanvulling voor een studio? gelinkt met een iPad, Loopop demonstreert de vele mogelijkheden
Aansluiten met een iPad, en dan gaan, het is een weer heel veel in één unit, misschien teveel? Toch weer menu-Diven waar ik liever van weg blijf. ( je kan hem wel met een MIDI controller aansturen)

Of zou ik toch voor een losse Eventide (Reverb) moeten gaan? De H9 is blijkbaar een goede competitor van de Blue Sky

SonicState is erg fan van de Ventris pedal en daar heb je dan ook meerdere modellen van. Ook weer vrij fors in prijs.

Ik heb liever een paar *super goede effect units dan veel verschillende die stof vangen, ik zoek veel op het internet maar het lijkt steeds lastiger te worden.
Hoe meer ik weet, hoe minder ik weet zeg maar.. ( herkend iemand dit?)

*En super goed is relatief, dat begrijp ik.
Daarom de titel, welke effect pedalen hebben een vaste plek verdient in jou studio? En wat zou je mij aanraden na het lezen van mijn eigen inzichten? wellicht heb je een pedaal waar ik beter mee kan starten, offff moet ik gewoon meer Youtube videos bekijken? zucht.

X Dolleman
 
Mijn stereo reverbs:
  • Strymon BigSky
  • OTOMachines Bam
  • Ensoniq DP/4
  • Eventide H3500B-DFX

Mono reverbs, maar leuk om links/rechts te pannen in combinatie:
  • Haunted Labs Dark Aura
  • Death By Audio Reverberation Machine
  • Dreadbox Nyx (Crazy Tube Circuits Splash)

Eurorack reverb (stereo):
  • Noise Engineering Desrmodus Versio
  • After Later Typhoon (Clouds clone)
  • Intellijel Rainmaker (delay, maar kan reverb)
  • Happy Nerding FX Aid Pro

Eurorack reverb (mono):
  • Dreadbox / Crazy Tube Circuits White Line Splash
 
Vooral vanwege mijn budget gebruik ik een Hall of Fame 2. In de categorie budget stereo reverbs kan je niet veel beter doen dan dat, vind de shimmer erg bruikbaar.
Verder hier hele goede lijsten van topkwaliteit pedalen.
Wat nog ontbreekt is de Neunaber immerse Reverberator. Toen ik onderzoek deed naar Reverb kwam deze als een van de beste naar boven.
Vergelijkbaar misschien met de Empress.
 
`K gebruikte altijd twee volume zwelpedalen een met de linker voet en een met de rechter voet corresponderend met linker / rechter armen voor volume akkoord en melodie.
Gewoon een analoge volume potentiometer zit er in, ook nog altijd aan te sluiten op bijvoorbeeld een spanning s gestuurd low pas filter. (=het bekende wahwah pedaaltje)
 
Ik ben sinds 12:00 vastgekluisterd op de bank. nu 7 uur later, de keuze gemaakt,, Death By Audio Rooms 8>
vanaf 12:10, omschrijft deze YouTuber ( Miles Away) perfect wat the Rooms definieert. De meeste vibe, most alive, meest live performance gericht. DAT is wat ik zoek.
Pas ook wel bij Oora Music

Flinke prijs, maar wel ergens fijn dat ik niet de zoveelste Big/Blue Sky ga inzetten, wellicht later,, ooit. Want als ik één ding heb geleerd. blijft het niet bij één reverb.
toch met dit soort prijzen, moet ik wel 3 keer nadenken. Maar goed liever minder features, dan heel veel. De H9 valt voor mij af omdat het minder intuïtief is. Maar goed mss wordt dat mijn volgende,,
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2022-11-06 om 18.23.25.png
    Schermafbeelding 2022-11-06 om 18.23.25.png
    500,4 KB · Bekeken: 107
Ik ben ook fan van de Ventris. Beter heb ik ze nog niet gehoord.

Met meerdere modellen bedoel je waarschijnlijk o.a. de Collider (reverb + delay)? Deze heb ik ook gehad, maar vond die toch wat minder. Met name omdat je hem veel minder diep kan editen. Een input highpass parameter is voor mij een must, en die heb je alleen via de editor tot je beschikking en zit er dus niet op bij de Collider.
 
Ik heb allerhande fx en kan er bijzonder weinig over vertellen. Ik kies wat en blijf er verder af. En als de power uit gaat, staat er vaak bij power aan de boel terug op uit (default) en kies ik weer ‘iets’.
Ik heb geen idee hoe ik eigenlijk ooit ga leren wat goed is en wat overbodig. Hoe evalueer je. Test je. Onthoud je. Zwijgen we over zelf gaan tweaken, ik heb t over presets gebruiken. Kost veel teveel tijd. Kies wat en go.
 
Wat ik belangrijk vind in een reverb/effect:

Het moet niet aangeplakt klinken, maar als 1 geheel met het originele geluid.

Prijs lijkt hier geen invloed op te hebben.
Prijs geen invloed? Daar heeft Starsky Carr een mooie video van gemaakt.
Cheap vs "high-end" wel intersant om zo naast elkaar te zien.
 
De high-end pedalen zijn goed, maar soms is het mischien te veel van het goede. Het klinkt allemaal nogal über-hifi-ish, als je het mij vraagt.
Klopt, je kan letterlijk iedere scheet door een BigSky heen knallen en het klinkt uiteindelijk prachtig. Maar wat als je über-LOFI-ish er door heen knalt? dan wordt het wel echt lijp.
Ik heb de MegaFM en lijkt me echt waanzinnig om daar een dikke reverb op ze zette, alle bijkomende artefacts worden dan opgeblazen en beginnen hun eigen leven te leiden. Volgende week haal een 2'e hands DBA "Rooms" op voor 400€ 8D ( super fijn dat Death By Audio, life-time guarantee geeft, zonder bon, no questions asked)
 
Hier zijn ze overduidelijk aan het gokken.

Dit is wel gaaf om te zien zeg! sws heel leuk die blindfold tests, we zitten in een tijd je sws veel voor weinig kan krijgen. Dit is wel echt vanuit de producer perspectief. Ik zoek vooral een "hands-on" delay die vraagt om "mee gespeeld te worden" *quote vanaf 25:25
Daarom valt (voor nu) de H9 (Max de andere worden niet meer verkocht) af, teveel menu-diven, lijkt meer voor de producer, De ventris is volgens mij ook echt een beest, met de bijhorende Neuro mobile/desktop editor kan je weer veel tweaken. Mss iets voor later.

Ik wil een Reverb die uitdaagt/inspireert ipv instellen, afblijven en als sausje over alles heen gooien.
De grote knoppen schreeuwen om gedraaid te worden. Mochten er mee van dit soort FX units bestaan,, please let me know.
 
Er zijn er zat.

Dit zijn een paar die ik niet heb, maar denk ik wel ok zijn:
Seymour Duncan Dark Sun
Source Audio SA263 One Series Collider
Strymon NightSky
Source Audio SA262 One Series Ventris Dual Reverb
Boss RV-500
Fender Reflecting Pool
TC Electronic Hall of Fame


De vetste reverb/delay die uitdaagt/inspireert, die ik heb, is de Roland RE-201.
En ik wil er nog 1 bij, ja ook voor de prijzen die ze nu kosten.
 
Back
Top