Polivoks VCA LFO probleem

ElSmurf

Stamgast
Lid sinds
3 november 2009
Berichten
198
Locatie
Belgenland
Sinds kort gemerkt dat men Polivoks nogal lage output had. Na wat gefriemel ontdekt dat als ik de LFO knop in de VCA sectie helemaal opendraai, het volume terug op zijn normale niveau komt tijdens de pieken van de LFO cycle. Na wat gemeet en gespeur in de schema's vermoed ik dat er iets misloopt rond de differentiele opamp op de VCA PCB. Mijn kennis van electronica reikt zo ver niet, dus ik hoop dat er hier iemand me wat wijzer kan maken.

Bijgevoegd is het schema rond de opamps in de VCA, alsook het schema van de diff.opamp ic zelf (A1 & A3).
De legende in groene cijfers :
1 : de output van de filtersectie
2 : de LFO CV. Komt van een pot op het frontpaneel, en meet op osciloscoop juist uit.
3 : de output van de EG
 

Attachments

  • Polivoks Probleem.jpg
    Polivoks Probleem.jpg
    130,3 KB · Bekeken: 104
  • Al-K118UD1.png
    Al-K118UD1.png
    23,4 KB · Bekeken: 84
Ik heb enkel begrepen, dat als de noise niet werkt, de lfo ook n issue heeft. Is n rare manier van werken. Maar ik kan je vraag eens doorsturen naar een vriend
 
Ja de noise generator zit op het LFO bord, en wordt ook naar de LFO schakelaar gestuurd als bron. Aan die kant meet alles juist uit.

En mag zeker, alle hulp is welkom.
 
Heb nog eens grondig alles uitgemeten rond de 2 differentiele opamps en qua voltages lijken die beide gelijkaardige waardes binnen te krijgen. Ik ga er nu van uit dat de opamp die de LFO CV binnenkrijgt niet meer werkt zoals het hoort, dus ga ik op zoek naar een exemplaar dat van niet te ver hoeft te komen.
 
Meet je op pin 2 van A1 een licht negatieve spanning? -0,85V ongeveer? (LFO op minimaal)
 
Waarom dienen die 2 trimmers R1 en R4 en staan die uitgangen van A2en A4 dan ook op de spanningen die erbij staan ? Verder zegt dat circuit mij niet veel maar je kan wel alle component waardes uitmeten en zien of de spanningen die er overal bij staan nog ongeveer kloppen?
 
Waarom dienen die 2 trimmers R1 en R4
Om de offset te regelen tussen de ingangen.
Alles draait rond 6V omdat de opamps zelf tussen 12.5V en Gnd staan en niet tussen de +12v en de -12v zoals meestal.
Het LFO signaal ligt waarschijnlijk rond Gnd level en zo is er dus een licht negatieve spanning nodig op pin 2, zoniet zal vt3 niet goed open gaan wanneer de LFO onder de 0.6V komt.

Dat krijg je de symptomen die Smurfje omschrijft.

A3 heeft die licht negatieve spanning niet nodig omdat de EG spanning boven de 0V blijft.
 
Back
Top